Jag är lite i samma situation. Hittade en sida som kanske är intressant: Du kanske skulle kolla med Pelle om han kan skapa Praktikplatsen, detta för företag som tror att de vill anställa och för sökande som har möjlighet att ta en praktikplats... Tjena Cougarina.. Håller inte riktigt med dig Marcus. Praktiserade tre månader förra året, fick napp på den andra intervjun jag var på (telia) och i år fick jag den platsen jag sökte och var på intervju på först. Båda var helt utan kontakter men med mycket slit. Sökte säkert 50 platser förra året, både skriftligt och ringde och "tjatade". Praktikplatser finns alltid, det gäller bara att presentera sig på rätt sätt, följa upp brevet med ett telefonsamtal och kanske bestämma ett besök... Hmm .. Många företag jag har pratat med och haft kontakt med så har dom inte haft råd / tid att ta emot praktikanter (kostar ju både tid och pengar att ha en praktikant)... Hej Allihopa! Hej, jag söker någon som tillsammans med mig vill utveckla en site om resor. Jag har idagsläget inget företag utan kommer att starta ett. Tanken är att vi tillsammans håller siten uppdaterad, som ett roligt och lärorikt projekt vid sidan om jobb/studier/mamma/pappaledighet eller vad du/ni än gör.Företag att praktisera på
Jag undrar om någon har något tips på företag som tar emot praktikanter?
Jag bor i uppsala, så uppsala och stockholm, solna, etc "rätt" sida stan sas är jag intresserad av.
Det kan vara allt från 2-3-mån till 6 månader och det kostar inget heller.
Min inriktning är ju mest webbutveckling, även om jag har tittat lite på VB och C#.
på utbildningarna har vi ju även tittat på nätverk & servrar.
Egentligen är allt av intresse, huvudsaken är att jag får något vettigt att göra.
Med hopp om att det finns några få?! företag som kan ta emot en praktikant.
Jag ska helst ha en lista med företag klara till den 27/2.
/Anna-KarinSv: Företag att praktisera på
http://www.examensguiden.se/trainee_s.html
Iofs kräver de flesta högskoleexamen, typ civilingejör eller ekonom men det kostar ju inget att försöka. :)
Lycka till!
/PeterSv: Företag att praktisera på
Sv: Företag att praktisera på
Finns det ett sådant behov?
Av 62 st som har läst inlägget så är det 1 som har kommit med tips, på ett annat ställe där jag har frågat har det inte kommit in några tips.
Det verkar inte vara så att företag ställer upp med praktikplatser längre,
jag hoppas att det inte är fördomar mot kön, utbildning och utseende som är orsaken till detta.
/Anna-karin
Undrar vilket annat yrke man ska satsa på.....Sv: Företag att praktisera på
Att få tag på praktikplats är mer eller mindre omöjligt .. Det jag kan rekommendera är att du tar kontakt med din kommuns itavdelning.. dom kanske har något att erbjuda ..
Det var det enda inom IT jag fick tag på när jag sökte .. (och jag mailade runt 100 företag)..
Flesta har inte råd eller tid för praktikanter..
Mvh
MarcusSv: Företag att praktisera på
Vet inte hur många it eller it-relaterade företag det finns i sthlm men säkert över 1000 och ifall man på heltid stegar igenom dessa en i taget så kommer man med stor sannorlikhet hitta nån som vill ha en.
Sen finns det ju andra vägar in i ett företag, t.ex. som support, sekreterare mm, som man kan jobba sig upp ifrån.
Ett tredje och säkert det bästa att göra är ju kontakter. Ringa till alla man känner, släktingar, släktingars släktingar, kompisars kompisar osv
Det är min övertygelse att ifall man lägger ner all sin kraft så går det att hitta nått även i tider som dessa.. :)
/PeterSv: Företag att praktisera på
Vi är ett företag med 4 anställda, i fjol var vi tre anställda och har haft två kvinnliga praktikanter i 6 månader varav vi anställde den ena.
Praktikplatser finns, det gäller bara att söka på rätt sätt och framförallt inte ge upp..
Lycka till!
/FredrikSv: Företag att praktisera på
Men men visst.. lägger du ner hela din fritid på att jaga så får du nog tag på en praktik till slut.. och den där diskussion att börja som seketerare och sen jobba upp sig .. Njaa.. tror jag inte på .. Support visst men seketerare.. njaaa..
Då kan man ju lika bra söka som städare.. Vem frågar eller bryr sig om en seketerare på sitt företag? .. Dom är där för att sköta posten och telefonerna ... inte sätta sig in i systemen man utvecklar eller vad man nu än gör...
Mvh
MarcusSv: Företag att praktisera på
Jag skulle faktiskt behöva en eller flera praktikanter för programmeringsuppgifter här på mitt företag. Maila lite om vad ni kan och vill göra och i vilken utsträckning ni kan ta er till Eskilstuna ibland.Sv: Företag att praktisera på
Hör av dig om det verkar intressant så berättar jag mer....
hälsningar/Johannes
johannes.karsberg@eniro.com