Sitter och kikar på en massa jobb i england. Jag hade planner på att åka över med två kompisar. Men jag stanade tyvärr hemma. Har en kompis som jobbar i england inom it-sektorn, så har du några specifika frågor så ställ dem här så skall jag se om han kan svara på dem.. Det är inom IT jag kollat jobb, vilka jag borde kunna kvala in på. Jag jobbade i London ett år, kom hem för några månader sedan. Åkte och hälsade på en polare, och bodde på hennes soffa medan jag sökte jobb. Efter knappt två månader fick jag ett jobb på en liten webbyrå, som asp-programmerare. Lite Sql-server, en del Access. Dvs inget avancerat precis; men ok lön i sammanhanget. Jag fick ut 1500 pund i månaden, efter skatt. Felet var att en sorgligt stor del av det gick till hyra; jag delade en schysst lägenhet med tre andra. Varsitt rum och delade kök/badrum/vardagsrum. Hyra inkl räkningar var på £600. Naturligtvis går det att bo billigare än så. Ta en titt på http://www.moveflat.com för att se priser på (mestadels) flatshares.Att arbeta i England?
Lönerna är ju betydligt bättre än här.
I London är ju det löjligt dyrt att leva men i övriga England (och Irland)
Någon med erfarenhet?Sv: Att arbeta i England?
En av dem är kvar i skottland. Min andra vän är tillbaks i sverige.
JAg tror ingen an ven har arbetat med något IT-jobb under perioden.
Utan det har varit andra ströjobb.
Det är ju en anna skilnad på bostäder här och i england. ;o)
Om du har A-kassa. så kan du ta med dig den om du uppfyller vissa vilkor.
Bättre än inget. ;o)Sv: Att arbeta i England?
Funderar själv att sticka dit efter sommaren.. Sv: Att arbeta i England?
Jag kommer inte på några direkta frågor utan mer allmänt.
Med det som är intressant är naturligtvis boende, levnadskostnader, hur "infödingar" ser på en resurs från i detta fall Sverige. Hur intervjuer och sådan selektering funkar.
Det blev visst några frågor ändå ;-)
Jag hade väl oxå tänkt mig efter sommaren om det blir aktuellt.Sv: Att arbeta i England?
Men, arbete. Jag trodde också att jag skulle tjäna storkovan när jag kom till London. Och det kan du nog göra som programmerare, men du måste ha rätt kunskaper: XML/.Net/java, och helst erfarenhet från finansbranschen. Om du inte har en edge på något sätt så kommer det ju givetvis vara en mängd människor som söker samma jobb som du. Och då kommer garanterat företaget välja någon inföding, som pratar flytande engelska. Trots att vi skandinaver är ganska lika engelsmännen finns det kulturella skillnader, och då är det ju enklare att anställa någon som kan alla kulturkoder etc. Även om du tycker att din engelska är god så är det en utmaning att sitta på brainstormingmöte med ett gäng från östra London och förstå kulsprutesmattret av starkt dialektal engelska..
Alltså: se till att du har kompetens som efterfrågas. Se gärna till att du har några intervjuer klara innan du sticker. Kolla jobb på t ex http://www.it.jobserve.com/jobserve/homepage.asp.
I efterhand förstår jag att jag hade tur som fick jobbet jag sökte. Min edge var att jag trots min relativt bra kompetens/erfarenhet gick med på en lön som inte var den bästa i området.
Hoppas det hjälper..