Hej! Vadå stol? :O) Ja, det är nog sant att man kan stå. Men det som jag blivit rekommenderad är i alla fall att variera mycket. När helst man känner att det känns i rygg eller så så byter man ställning. Ta gärna små promenader, till kaffebryggaren eller vad som, bara för att slippa att sitta still för länge i sträck. Något som är konstigt är att fast jag är högerhänt så kan jag få ont i vänsterarmen efter en jobbig dag.Bekvämt eller inte?
Har tänkt på detta mycket nu.
Vad är musarm? hur får man det? jag sitter framför datorn c:a 4-6 timmar/dag och har ännu inte fått något problem med varken armen eller handen.
En annan sak! Kontorstol! Är det mycket viktigt att ha en bekväm och ergonomisk stol? Hur långt ska ryggstödet vara? Vad har ni för stolar och är det värt att satsa på något rejält?
Säg gärna vad ni tycker/vet!
mvh
JoelSv: Bekvämt eller inte?
Man står ju upp. Det är mer ergonomiskt...
Då slipper man få problem med ryggen, det är ju en hel vetenskap att ställa in stolen. Dessutom när man er ute så kommer ju arbetskamraterna och ställer om den. (Sånt som för övrig leder til massaker på arbetsplatsen... :O) )Sv: Bekvämt eller inte?
Vilken stol man skall välja är nog mer indiviuellt. Finns de som tycker pinnstolar är bra ... Det jag föredrar är i alla fall en lagom rejäl stol med inställning för lutning av sits och ryggstöd, höjdinställning, rullhjul och ställbara armstöd. Tycker att ett halvhögt ryggstöd är bra, då man sitter bekvämare i en sån då man lutar sig tillbaka och begrundar sin tillvaro. :)
Hoppas att du blev något klokare av detta.
/EESv: Bekvämt eller inte?
Vi hade en som talade om för oss att de enda som sitter korekt är grundskolebarnen ( de rör sig hela tiden ) och att man varje timme ska ha en gå paus, men oftast så blir det en kortare tid innan man sträcker på sig.