Som sjöman borde du veta hur svår en eka är att styra mitt på atlanten i full storm, rösta ja... Det var inte heller lätt att rädda Titanic i full karriär på väg mot isberget. Det var på 1910-talets senare del, idag finns det bra navigeringsutrustning som knappast skulle hjälpa en roddbåt medan skepp i stil med Titanic skulle klara sig klanderfritt. Jag tycker det verkar som att kaptenen med besättning sitter i ett rum med svärtade rutor och bestämmer exakt som de vill styra skeppet. Samtidigt som de har sjyssta katapultstolar och fallskärmar. >Som sjöman borde du veta hur svår en eka är att styra mitt på atlanten i full storm, rösta ja... Om man spelar Monopol så blir det väldigt konstigt om Den var djup ! undrar hur många det är som förstår vad du skrev, du har rätt. Trash: Det var väl 1912 som Titanic gick till botten. Det borde väl då klassas som 1910-talets tidiga del, inte sena. ;) Behåll Kontroll??? Vilken kontroll. Jag tror inte att ett så pass litet land som Sverige egentligen själva kan bestämma om sin ekeonomi. Silvio: Jo, det är sant, lustigt att ingen reagerade tidigare. Jag vill ha kontroll. Och röstar därför JA! Om vi inte får ett ja så kommer Sveriges Riksdag att ändå binda kronan till euron precis som Mark och Franc var INNAN de kom med i EMU. Finns inget annat alternativ då den svenska kronan är alldeles för liten. Se bara hur det gick för lite mer än 10 år sedan. Marken gick upp och för att Svenska Riksbanken inte totalt skulel förlora kontrollen av över den skr så skyhöjde man räntan till 500%. Behåll kontrol? vi har ju för fan ingen kontrol... :-) Jag vet inte.. Men det diskuteras en massa utan att man kommer in i sak frågan.. Nej till EMUSv: Poster : NEJ till EMU
Sv: Poster : NEJ till EMU
Bull Bull , Jag var med och seglade den lilla Falken över Atlanten 1956.
Vi kom hem, rika på erfarenheter !!!
Inget argument som platsar !!!Sv: Poster : NEJ till EMU
någon kommer med pengar från Nya Finans.Sv: Poster : NEJ till EMU
Jag vägrar förresten säga om jag är för eller mot EMu innan jag har fått lite konkreta fakta att vila mitt beslut på, är det någon som har några sådana att ge mig? Sv: Poster : NEJ till EMU
Räntan är ett bra exempel. Fastän det är riksbankens uppgift att styra räntan i Sverige så kommer nog besluten egentligen från annan ort. Vore det då inte bättre att Sverige gick med i EMU och fick beslutanderätt i dessa frågor.
Hörde ett talsätt: 12 länder leker med Legoklossar. Sverige leker med träklossar --> Sverige får inte vara med och leka...
PhilipSv: Poster : NEJ till EMU
> Jag var med och seglade den lilla Falken över Atlanten 1956.
> Vi kom hem, rika på erfarenheter !!!
Lilla Falken är väl ändå konstruerad för den typer av seglaster, kronan är det inte!
> Om man spelar Monopol så blir det väldigt konstigt om
> någon kommer med pengar från Nya Finans.
Visst blir det det, men när man spelar Nya Finans så är skicklighet en faktor, i Monopol är det bara tur som gäller... Vad tycker du att vi borde spela?Sv: Poster : NEJ till EMU
Vi måste visa att vi vill gå hela vägen och att vi därför är seriösa med EU. Annars kommer lilla Sverige inte tas på speciellt stort allvar.
Behålla kontroll, menar ni då m.h.a. Riksbanken? Som idag följer varenda lilla steg som ECB gör.Sv: Poster : NEJ till EMU
Nä, kom med ETT alternativ till att det är bättre att vara "utanför"
cya,
/PatrikBSv: Poster : NEJ till EMU
Du är bara vanlig svensk som är livrädd för förändringar...
Det du glömmer är vilka konsekvenser blir ett NEJ!? Det kommer att bli konsekvenser vid ett NEJ! lita på det...
100% JA!!! Som Tyskland sa Det vore idiotiskt annars!!!!Sv: Poster : NEJ till EMU
När EU släpper sin hemlighetsprincip är jag redo att ta ett steg till.
Inte innan dess... Nej, absolut inte innan dess.
Man glömmer ofta bort det faktum att EMU bara är en del i samarbetet.
Finns mycket viktigare saker att diskutera.
Kontroll?Sv: Poster : NEJ till EMU
Tittanik som ex.
Sak frågan är var är moralen o hedern. Kaparn för Tittanik såg våggoran i vitögat
han lämnade livet på kommando bryggan med sitt fartyg.. Han stod för det han
trode på och tog konsekvensen för det.Sv: Poster : NEJ till EMU
Jag börjar bli fundersam hur jag skall göra nu, för dom vill att jag skall bli inskriven på en kurs som för mig blir nummer 67.
Men jag är tveksam vill först se ett svar på "vad det blir med är EMU".
Jag har 2 timmar på mig så jag lär nog klä på mig och åka dit nu.
jaejo