<info> Drick inte medan du kör, eller hur var det? Tyvätrr är det ett djupt samhälleligt problem. Dricker själv alldeles för mycket, det vet jag, men jag försöker att dricka mindre och mindre. Problemet (åtminstone för min generation) är att den extremt hårda skrämselpropagandan har gett fullständigt motsatt effekt än den var avsedd för. >Drick inte medan du kör, eller hur var det? <info> Det intressanta är hur jargongen går hos ungdomar. Visst, det finns ett antal som håller sig på en mer "mogen", eller "avhållsam" nivå, men oftast är det hårt. Jag har druckit alkohol två gånger sedan februari i år, och detta var bara en insikt jag fick. Dagen efter en fest, mådde värre än jag brukade, tequila och för mycket öl satte sina spår, jag bestämde mig då för att sluta dricka alkohol på ett bra tag. Själv har jag bara druckit några gånger, aldrig full dock. Niklas du skriver som en "skit" orkar inte läsa ! har du kollat <Enter> tangenten ? Niklas skrev : Hultan: Till Hultan ! Sven, "Det där pillret hade varit bra, nackdelen är väl att det skulle varit rätt dyrt." Sven: Kolla i vanliga tidningar, och se hur ofta de radbryter. Vill du ha fler eller färre radbyten så är det bara att byta upplösning, storlek på fönstret eller textstorlek. Jag är också pro-hampa om det inte hade varit för fenomenet eftertändning och hur de flesta reagerar i samband med avtändningen av drogen. Stroh Rom modell 80 % är klassad som lätt narkotika i sverige, så det finns iaf EN alkoholsort som inte är laglig för oss. Stroh Rom är väl inte narkotikaklassat, det är ju bara alkohol? Du kan köpa falsk Absinth på systemet om du vill, men den är inte lika effektivt effektfull. Om inte 80% sprit har blivit klassad som narkotika under de senaste åren så är det en myt. >Du kan köpa falsk Absinth på systemet om du vill, men den är inte lika effektivt effektfull.Alkohol Sannslöst !
Köpte idag Xider cactus 4.5 %
<info/>
Sånt skit låter man våra ungdomar dricka som läsk !!!
Jag blir skitnervös om jag druckit en Folköl 2.5 och kör bil , var är Vi på väg och vilken väg???
Senaste som hände här i Haninge , var att en fyllesjuk tonåring stack ut huvudet
för att spy, tyvärr körde kompisen för nära kanten,det stod en telefonstolpe där.
Huvudet låg bredvid snyggt "kapturerat"
Fd grav alkoholist SvenPonSv: Alkohol Sannslöst !
Problemet ligger inte att systemet säljer sprit som är attraktiv, problemet är att svenska ungdomar inte har något förhållande (med vissa undantagna) med alkoholen före det att de är sexton till arton år gamla. De vet helt inte hur man beter sig med spriten.Sv: Alkohol Sannslöst !
När jag var 13 så var de (förhållandevis få) som druckit alkohol jäkligt tuffa. Så man provade ju nån gång. Sen tillkommer byten mellan betygssystem, uppväxt i ganska hårt område, prestationsångest och alla andra problem i skolan. De som har det värst börjar dricka först, och det är också de som räknas som tuffast. Den försöker man efterlikna.
Jag började dricka stenhårt någon gång i 15-årsåldern. Ens enda syfte är att bli så full som möjligt utan att ens föräldrar upptäcker det. Efter två år med alkohol i genomsnitt (minst) två gånger i veckan så är man ganska van, men man har också en ganska monotn syn på helger. En helg utan alkohol är en förlorad helg.
När jag ser tillbaks inser jag att det inte var för att jag tyckte det var så kul jag drack (och dricker), det var för att det var så innihelvete tråkigt utan att dricka. Folk tror att det bara är för ungdomar att "skärpa sig". Icke! Jag vet inte vem som skall lösa det och inte hur, men ungdomar som sitter i en sån situation kommer ALDRIG göra det själv.
Nu fick jag skrivit av mig lite... =)Sv: Alkohol Sannslöst !
Nu har du varit rolig !!!
Det här väldigt allvarligt , såg några ungdomar kör sina EU moppar , fulla som skit
av dessa läskedrycker.
Jag var likadan som ung , men föräldrar ta Ert ansvar,sitt inte och korsa Era knä !!!
Men !!! Men !!! det är Vi föräldrar som måste banka in gott uppförande.Sv: Alkohol Sannslöst !
Skrev lite fel: Den fulle 17 åringens huvud låg en bit från platsen.
<info/>
Jag skrev kapturerad , skall vara "Dekapturerad", dvs den dumme djä.. :s
huvudet låg en bit från bilen, bara för att spy ut genom bilfönstert.
Hans fulla kompis 17 år fixade inte att styra bilen samtidigt som han skulle
hålla koll på vad som hände i baksättet. Dom drog in i en stolpe i en kurva !
Kommentaren är onödig men!!! det var vita Svenskar.
Du Mamma kolla dina ungdomar !!!!!!!Sv: Alkohol Sannslöst !
Var på Rhodos för ett par (två eller tre kanske?) år sen, och träffade två tjejer ute på krogen där, såna tjejer som betraktas som "vanliga". De hade (definitivt omyndiga) åkt dit ner för att "festa" (supa). Vi kom in på ett samtal om ärr (jag har ett ganska tydligt ärr ovanför ögat), och en av tjejerna berättade om hur hon hade fått ett ärr i pannan. De hade varit på fest, men när ena av dem hade "gått iväg" med en kille, åkte den andra ut och körde bil, full och utan körkort, och sen kört rätt in i ett träd.
Det lustiga med det hela är att detta är en rolig historia. Vi skrattade som tusan åt det. Som sagt: jag säger inte att ungdomar är några änglar, men om någon tror att ungdomar ändrar sig själva utan en samhällelig förändring så tror de fel. Kanske är det bättre med den traditionella medelhavsattityden, kanske är det bättre med en stenhård utköpskontroll. Antagligen funkar inget. Kanske måste vi acceptera en politik som tillåter droger som fungerar på andra sätt än alkohol.
De ungdomar som inte passar in på detta är ofta uppväxta i stränga hem, där alkohol är förbjudet (hårda muslimer, t.ex.), eller i en "skyddad" miljö, i typ högre medelklass. Det är i alla fall mitt intryck.Sv: Alkohol Sannslöst !
Jag har gjort en hel del dumma saker under alkoholens slöja och det är det som delvis har påverkat mig. Kommer alltid bli påmind om skolavslutningen 2001 pga ett fint ärr på mitt huvud.Sv: Alkohol Sannslöst !
Förstår verkligen inte poängen.
Min klasskompis skulle visa mig en kväll att det minsann inte alls är särskilt farligt att dricka. Senare på kvällen höll han på att avslöja en sak jag berättat för honom om en tjej jag gillade som gick på den skolan där festen var, han tafsade på massa andra tjejer, fast han hade flickvän och på bussen hem spydde han på mittgången.
Det gav inte intrycket av att jag borde börja dricka heller...Sv: Alkohol Sannslöst !
Sv: Alkohol Sannslöst !
"Kanske måste vi acceptera en politik som tillåter droger som fungerar på andra sätt än alkohol. "
Jag brukar roa mig med att fundera på hur våra politiker skulle hantera den perfekta drogen.
Antag att någon uppfinner ett piller som ger en behaglig fylla, med alla de effekter vi får ut av en normal alkoholfylla (allt verkar roligare, blygheten försvinner, man blir snyggare m m), utan några som helst negativa bieffekter ens på lång sikt. Antag vidare att den var omöjlig att överdosera. Antag dessutom att det finns ett nykterhetspiller som på en nolltid tar bort drogens effekt, så att man t ex kan köra bilen hem från krogen (bara man kommer ihåg att ta pillret).
Någon som tror att ett sådant piller skulle tillåtas av politikerna? Skulle man t o m förbjuda alkoholen, till förmån för detta piller? Knappast. Det skulle narkotikaklassas på nolltid gissar jag, även om folkhälsan skulle tjäna på det.
Vi tillåter alkohol enbart av historiska skäl (traditionen) och inget annat. Hade alkoholen uppfunnits idag så hade den också kallats för narkotiskt preparat och blivit förbjuden. Så jag tror inte att några nya droger någonsin kommer att accepteras ens om det vore bra för folkhälsan att få bort tobak och alkohol.
Kanske ett meningslöst tankeexempel men det är med detta som med skärmsläckare, något för processorn att göra medans det inte finns något viktigare att utföra :-)Sv: Alkohol Sannslöst !
Det där pillret hade varit bra, nackdelen är väl att det skulle varit rätt dyrt.
Och systemet skulle väl inte direkt gilla det, heh.Sv: Alkohol Sannslöst !
Där ser man , jag missade poängen bara för att du skriver så djä.. taskigt
Vem fae.. orkar gå igenom alla dina ord ,staplade efter varandra ???
Hultan har du ingen Enterknapp på ditt tagenbord ? En mening får inte vara lång !
Om man skall orka läsa,så skriv kort och koncist !Sv: Alkohol Sannslöst !
Det är inget fel på varken min eller Niklas skrivteknik. Att överdriva enter-användandet motverkar den automatiska radbrytningen, och påverkar i mina ögon läsbarheten negativt. Att göra varje mening till ett nytt stycke tar ju bort meningen med att använda sig av stycken, dvs möjligheten att visa att nu byter jag ämne, därav nytt stycke.
Jag tror nog att de flesta professionella författare har fler synpunkter på din stil än på min. Dock är ju huvudsaken att vi förstår varandra, och det tror jag nog att du gör, även om jag har en jobbig stil i dina ögon.Sv: Alkohol Sannslöst !
Det är ett tankeexempel så du får sätta vilket pris du vill :-) Kan ju vara ett sockerpiller där effekten enbart är placebo, då borde det vara billigt att tillverka :-)Sv: Alkohol Sannslöst !
Hultan:
Precis samma sak har jag tänkt på flera gånger... =)
Med risk för att vi kommer in på saker som vi enligt forumregler inte får diskutera (då får du komma in och bryta, Pelle), har jag blivit mer och mer övertygad om hur positiv hampan är, men i Sverige finns en mycket djupt rotad moralism som av princip förbjuder allt som avlägset kan klassas som narkotika.
Har "drömt om" att få visa en tabell för svenska folket där man jämför 5 kända droger; varav två är lagliga, cigaretter och alkohol. Titta på sjukdomar och dödsfall relaterade till drogerna. Cigaretter: massvis; Alkohol: massvis; Marijuana: inga någonsin; LSD: Inga som direkt följd av, ytterst få till följd av ångestattacker; Heroin: Massvis. Typ...
Nåväl... om hampans industriella egenskaper kan jag hålla på i flera timmar, och då räknar jag bara så kallad industrihampa som man inte för ut någon THC ur. När man sen inser att de mesta drogerna utvunna ur hampa är i stort sett ofarliga i jämförelse med helt lagliga droger, så börjar man undra... Intressant är också att små mängder amfetamin säljs i vissa receptbelagda mediciner...Sv: Alkohol Sannslöst !
Alkohol har den stora fördelen att kroppen inte kan lagra den någon längre tid.Sv: Alkohol Sannslöst !
I övrigt så är det en skum syn politikerna har om detta, i ena sekunden dricker vi för mycket, i andra så vill dom ha in pengar, dom höjer skatten o då främjas smuggel och då ser det ut som folk dricker mindre, ser ju bra ut i deras papper, sen klagas det på att det e så mycket smuggel så det måste vi göra nått åt. HALLÅÅÅÅ??? Vakna!!
/B- som kör med automatisk radbrytning:)Sv: Alkohol Sannslöst !
Absinth däremot, det innehåller ju nervgift! =) (men det är sabla kul...)
Personligen anser jag att den restriktiva narkotikapolitiken i dess nuvarande form spelat ut sin roll. Det är en generell samhällelig förändring som behövs för att ändra attityden till droger.Sv: Alkohol Sannslöst !
Jo, alkohol (avsedd att förtära) med mer än 79% alkohol i är klassad som lätt narkotiskt preparat i sverige. Det är delvis därför det finns en 60% variant av ovan nämnda rom.Sv: Alkohol Sannslöst !
Pratade med tullpolisen och de förklarade att det är en myt. Anledningen till att man inte får ta in det i landet beror på att det blir en förstor mängd alkohol än vad man får ta in i landet.
Vet inte om detta gäller i dag. Man får väll ta in större mängder alkohol.Sv: Alkohol Sannslöst !
Javisst, men det är en helt annan sak. Det är två ämnen i absinth som anses avgörande för effekten. Det ena är alkoholen, och det andra är ett ämne (ett nervgift)som påminner om THC. Det är det andra ämnet som bl.a. ger upphov till hallucinationer. Effekten är inte bara mindre i systemets absinth, vissa delar av den saknas helt.
Och jag misstänker att det där med 80-regeln är lite si och så med, precis som JH påstår. Det är direkt skadligt att dricka så stark sprit eftersom bakteriekulturen i magen dör, men för det ska det väl inte vara olagligt? Är det olagligt att dricka bensin?