Fjärrkontroll? ActiveX-kontroll? nån annan kontroll? Varför skall jag inte slänga den? ;) han pratar om "självkontroll" han uppmanar att vi ska ha kontroll över våra stavelser, stycken, meningar och våra frimärkssamlingar ;) Han menar att ni ska rösta Nej till euro trots det persson sa och inte tappa kontrollen. Men jag tror sven har fel;) O jag tror att alla fattar vad Sven menar EGENTLIGEN men vi bara MÅSTE ju retas lite:))) för det e FREDAG:) Visst skall vi ha kontroll, frågan är bara om vi har kontroll. Även om gemene man inte kan påverka riksbanken i speciellt stor mån, så arbetar den ändå för att stärka Sverige. ECB arbetar för att stärka Europa. Tsss, riksbanken jobbar inte för att stärka sverige, det enda syftet med riksbanken är att hålla inflationen nere, räntorna sätts med enbart detta i åtanke. Riksbankens beslut kan vara såväl positiva som negativa för sverige i stort, små regioner drabbas alltid (negativt eller positivt) av ränteförändringar precis som med en central ränta i europa. Utökad KontrollSv: NEJ !!! Behåll Kontroll
Sv: NEJ !!! Behåll Kontroll
och han vill inte att vi ska göra samma misstag som han..
//RogerSv: NEJ !!! Behåll Kontroll
Svensken har av någon outgrundad anledninga den tron att han/hon/regeringen kan påverka Riksbanken, det kan han/hon/regeringen inte. Lika lite som regeringen/Euparalamentet kan påverka ECB.
Så någon kontroll lär vi inte behålla med ett NEJ. Riksbanken kommer att göra precis som den vill, och vad den vill kommer med största sannorlikhet att avspeglas av vad som händer i EU/Världen. Lösningen på eventuella ekonomiska problem blir en devalvering vilket gör både dig och mig fattigare, och det är inte vad jag vill, så jag har alltså ingen kontroll.
Så för att jag skall få kontroll så borde lilla skåne gå ur sverige, och lilla landskrona gå ur skåne, och min gata gå ur landskrona och mitt hus gå ur gatan, och jag i min lägenhet borde gå ur husetssammarbete. Alltså för att behålla kontrollen så måste varje person bilda sig ett eget land, med sin egen valuta. Låter ju som en bra och trolig tanke NOT.
Så till Sven (som missuppfattat allt), varken du eller jag får mer eller mindre kontroll om vi går med i EMU eller inte.
Och som en följd fråga, vilken kontroll vill du behålla? Har du någonsin vaknat en morgon och bestämt dig för att skriva ett brev till riksbanken för att påverka deras beslut? Antagligen inte. Vad får dig att tro att du behöver denna (påhittade) kontroll inom EMU.
- MagnusSv: NEJ !!! Behåll Kontroll
Riksbanken gör naturligtvis sånt som är bra för vissa delar av Sverige (i regel storstadsområden med stora företag), men sämre för andra. Men när det gäller ECB så kommer dessa "delar" vara länder.
Dessutom kan riksbanken reagera på politiska beslut i Sverige. ECB agerar mycket mer generellt.Sv: NEJ !!! Behåll Kontroll
För övrigt har riksbanken följt ecb med förvånansvärt bra prescision för att vara oberoende...Sv: NEJ !!! Behåll Kontroll - Utökad
JA till att införa en valuta i varje län alternativt i varje kommun.
Mycket bra för att ge respektive område full kontroll, dessutom skapas ett antal nya arbeten för växling av valuta mellan län/kommuner.
Tänk vad kul att göra semesterresa genom sverige med massa olika valutor.
Vi som kommer från Skaraborg kan då få ha valutan
SKABIG (SKAraborg + BIG) (BIG, störst är bäst)
Kurs 1 SKABIG = 3,14159 Kr = pi Kr (eller tji kronor)