Har fått för mig att EU och EMU mm. var för ett syfte att göra länder i Europa enade och starka för att vara konkurrenskraftiga mot andra producerande länder, men jag kan ha helt fel. Bl a... Allt är ju bara spekulationer hur det _KAN_ bli, men ett JA har fler förutsättningar att _KAN_ blir av en ett Nej... Om man ser på produktion så kan vårt land inte konkurrera med låglöneländer för produktion. Produktione av leksaker eller IKEA möbler är inte en intressant att lägga i sverige. Hu??? Varför ska vi utnyttja vårat intellektuella kapital? ciatat: Jepp, för att det är så dyrt att finna si svergie pga skatter. PS. Bor i Alingsås 2 mil höärifrån ligger ett ställe som hette Swedplan som nu bytt namn som tillverkar fruktansvärt mkt saker till IKEA. Så mkt produktion ligger kvar i Sverige som tur är, de detta företag som är hyffsat stort för att ligga i Alingsås kommun skulle kursa utan ikea. Vi kanske pratar några 1000 arbetslösa till de 8 % vi redan har idag som tyvärr inte verkar minskas utan tvärt om öka.Är det verkligen så fel med EMU?
När jag var liten kom de flesta leksaker jag hade från Sverige möjligen några få från Tyskland (Märklin tåg). Nu har jag hört att logistikproblem kan vara svåra att lösa för varutransporter till och från Asien eftersom Kina tillverkar 98% av världens leksaker.
(Tomma kontainrar dit och fulla hit)
Köpte mig nyligen en ny "leksak" en ny Ericsson-telefon, de tillverkades i Sverige förut men denna är troligen tillverkad i Asien. MED alla förändringsovilliga i det här landet kommer troligen all produktions snart vara utflyttad till andra mer offensiva länder.
Jobbar nu med att flytta produktion från ett icke EU-land till Sverige och har då sett att kostnader i det nuvarande icke EU-landet är betydligt högre än här i Sverige och tycker att det är fantastiskt att vi kom med i EU och har viss kontroll över kostnadsutvecklingen.
Om vi strävar på framåt kanske fler företag kan ta tillbaka produktion hit till Sverige och bidraga till att fler unga får jobb här. Vad som är rätt angående val om EMU kan bara framtiden utvisa men man kommer inte framåt genom att bara sitta still och tro att allt kan bli som förr.Sv: Är det verkligen så fel med EMU?
100% JA Sv: Är det verkligen så fel med EMU?
Vi bör istället använda vårt interlektuella kapital. Sverige har en bra utbildning och många högutbildade mäniskor. Vi ör ju världens tredje största musikexportör.
Om vi fokuserar oss på att istället expotera detta genom att konstruera/uppfinna läkemedel, högteknologi osv. Kan vi bibehålla vår välfärd och fortstta att blomstra.
För att konkurrera med andra produktionsländer krävs annars at vi säker vår lönekostnader eller högre användning av automation. Sverige är ju ett av världens robottätaste land(Tror det är robot/invånare).
Sverge är bra på mycket. Men att försöka slås om produktionen kommer bar leda till att vi förlorar på de i längden.
Detta är vad jag tror och tycker...Sv: Är det verkligen så fel med EMU?
Är du allvarlig? IKEA ligger i flera länder, ex i USA m.m. Att IKEA ex inte skulle varit en stor tillgång för Sverige är ju tragiskt att höra.
Skall alla syssla med muisk? Vi måste ju få en bredare Export, vi är ett Sverige med flera tusen olika viljor och mål. Och Sverige skall ju självklart ge förutsättningar till allas drömmar och villjor.
//Johan NSv: Är det verkligen så fel med EMU?
Våra egna företag kan ju inte ens utnyttja det trots slavlöner (internationellt sett) och överskott på högutbildat folk. Ska vi börja flytta utomlands så fort vi utbildat oss lite och sedan betala svensk skatt för att vara solidariska?
Om vi säger ja till euron så ökas våra möjligheter att utnyttja våra arbetslösa, men om vi däremot säger nej fortsätter kräftgången (i bästa fall) medan våra intellektuella fortsätter att profilera sig som städare, lagerarbetare och t-banevakter. Nä, fram för en starkare privat sektor och därigenom en starkare statlig, inte tvärtom.Sv: Är det verkligen så fel med EMU?
"Är du allvarlig? IKEA ligger i flera länder, ex i USA m.m. Att IKEA ex inte skulle varit en stor tillgång för Sverige är ju tragiskt att höra."
Jo, visst ligger IKEA varuhusen i flera olika länder MEN mycket (eller all) tillverkning ligger i låglöneländer som de i Asien. Huvudkontoret är väl också utflyttat ......
cya,
/PatrikBSv: Är det verkligen så fel med EMU?