Kan du förklara för mig det här om EMU , sa min sambo Nu är det ju inte riktigt så som ditt exempel påstår. Hade du däremot tagit upp alla regler runt omkring, ex missbrukar han valutan så han gör sig av mer mer pengar än vad han % får så blir det böter från hans sida vilket INTE påverkar de andra. En intressant sak är hur nejsidan kan sätta sig och sina värderingar så högt att de blir så hemmablinda, i afrika finns en franc bunden till euron som används av ca 100 miljoner personer och 8 länder. I europa har vi euron och den används av rätt så många, nej-sägarna i sverige (knappt fyra miljoner personer) tror att det är dom som har rätt framför alla de som säger ja och redan ha sagt ja. Jag citerar (från DN och Rolf Gustavsson): >Är det sannolikt att de alla ingick i en gigantisk sammansvärjning mot demokratin, "på våran gård tycker Vi så här" Hej. Okej Sven, då ställer jag en annan fråga: Trash: "Sen tycker jag det är fantastiskt lustigt att GP och övriga ja-sägare i regeringen får ha sina valturneér utan missnöje men inte nej-sägarna... "1994 sa ja-sidan att detta var hög proiritet... hej igen. ">>Sedan har man inte nått EUs mål till 100% innan alla gått med i EMU" >>Orsaken till att vi skall rösta nästa vecka är trots allt för att de själva inte vågade ta beslutet. "Nu har ni iaf en ärlig chans att sätta käppar i hjulet på den svenska utvecklingen."Min Sambo och Jag och EMU
Så här svarade jag.
I vår trappuppgång bor det 16 familjer.
Vi gör ett avtal att Vi delar våra pengars värde/value i en hög.
Varje familj har sin andelsvärde i utvecklingen.
Nu börjar Nilsson på tredje missköta sin ekonomi,dom lånar pengar
och sätter sig i skulder som går över deras tänkbara kapacitet.
Vi skall då klart vara solidariska och hjälpa dom för att hålla trappens rykte gott.
Hur länge kan Vi hålla på så. ???Sv: Min Sambo och Jag och EMU
Vi är med i två av tre steg i EMU, det sista är byte av kronan till en gemensam valuta, alla andra regler och lagar följer sverige redan nu, vilket nej sägare har svårt att förstå. Om Land A missköter sig (ex din granne) så påverkar inte detta Dig utan han andel är borta och får själv ta till metoder för att få tillbaka valutan igen.
Solidaritet är när man stöttar sina bröder även om de skulle råka göra fel. Vilket i dit exempel inte skulle kunna inträffa då man INTE deler ekonomin mellan länderna...
//Johan NSv: Min Sambo och Jag och EMU
"Därför blir jag i dag mycket fundersam när jag lyssnar på den svenska nej-sidans argument. Jag måste fråga mig om Europas ledande politiker de senaste 30 åren varit naiva dumskallar eller ondskefulla fiender till demokratins ideal? Gjorde de ett misstag som ville bygga upp EU och EMU? Willy Brandt, Helmut Schmidt, Helmut Kohl, François Mitterrand, Jacques Delors, Mario Soares, Felipe Gonzalez och alla de andra? Är det sannolikt att de alla ingick i en gigantisk sammansvärjning mot demokratin, nationernas självbestämmande och folkets välfärd? Kan det vara så att Europas främsta statsmän alla har tagit fel och att det i stället är Jonas Sjöstedt, Per Gahrton och Sören Wibe som har rätt och förtjänar vårt förtroende?
Tanken svindlar inför eftervärldens dom."
Personligen litar jag mer på alla de som övertygats om eurons förtrräfflighet då de är i en absolut majoritet även om man tittar på privatpersoner spridda över de länder som har provat på och funderat på att prova på euron.
Visst är det enkelt att göra jämförelser som är totalt irrelevanta, både för ja och nej-sägare men faktum kvarstår att de flesta nejsägare vill behålla kronan av traditionella skäl snarare än ekonomiska. Då kanske vi ska återgå till det mest traditionella handelsmedel vi har (saltet) och låta Jozo bli rikast i sverige.Sv: Min Sambo och Jag och EMU
>nationernas självbestämmande och folkets välfärd?
Nej dom menade säkert väl,men det betyder inte dom hade rätt.
Fanns säkert någon/några av dem som ledde snacket och manipulerade dom andra.
Dvs du bevisar ingenting genom att rabbla upp en massa namn.
"på våran gård tycker Vi så här"Sv: Min Sambo och Jag och EMU
Det är skillnad på att tycka om något man inte vet tillskillnad frpn att faktiskt tycka efter den verkliga fakta som finns.
Antar att dina grannar betyder de andra länderna. De andra länderna och Sverige kommer ABSOLUT inte dela på pengarna, vi har våran BMP, våran pott etc.. bara det att vi hae en o samma valuta vilket minskar en massa andra onödiga utgifter för företag m.m. Valutaförsäkringar på miljoner, växelkostnader.
Om ett land skiter i sin ekonomi och missbrukar de %uella ekonomiska krav de har så blir det detta land som får fixa till sig. Det finns gränser de för råra sig runt. Dessa gränser har vi redan io m steg 2 tagit del av. Så de gäller oss med. Ex hur mycket lån vi får ta, hur mycket underskott vi får ha, hur mkt pengar vi får kasta ut fårn landet etc etc...
Så länge EU och ECB behåller sin hemlighetsprincip tänker jag hålla fast vid mitt NEJ.
Sen tycker jag det är fantastiskt lustigt att GP och övriga ja-sägare i regeringen får ha sina valturneér utan missnöje men inte nej-sägarna...
Det är nånting som luktar snuskigt i hela denna debatten.
Fy fan vad det stinker...
PS.
Jag tror hela svenska folket känner denna odör...
Bara det att vissa (läs ja-sägarna) har börjat vänja sig.Sv: Min Sambo och Jag och EMU
Ja-sidan målar upp vad som kommer att bli bättre med euron, nej-sidan målar upp vad som blir sämre. Jag kan inte begripa varför de på nej-sidan inte kan lyfta fram lite argument om vad som blir bättre med ett nej.
FredrikS:
30 år är en lång tid, det är sant. Men samtidigt så kan man ju undra varför ingen arbetar för att få bort hemligstämpeln på SCB's beslut. Är det som så att desa beslutsunderlag är lika ointressanta två veckor efter beslutet har tagits och 30 år efter?
Missförstå mig inte, jag opponerar mig mot hemligstämplingen lika mycket som dig och respekterar ditt beslut att säga nej men föreslår i samma andetag att du kanske ska titta på helheten och inte bara på detaljerna.Sv: Min Sambo och Jag och EMU
1994 sa ja-sidan att detta var hög proiritet...
Vad har hänt..
<b>INGENTING.</b>
Kan vi förvänta oss något nu när vi är på väg att ta ytterligare ett steg?
Knappast.
Det är viktigare att sko sig själv..
Må de med mest pengar vinna.
För det är precis vad det handlar om.
PS. Jag tycker att en gemensam valuta är en bra idé som är värd att titta närmare på.
Men inte i denna form.
Vi har sedan barnsben lärt oss att ta konsekvenser av vårt handlande. Varför gäller inte det det anonyma folket högst i pyramiden?Sv: Min Sambo och Jag och EMU
"
Va? titta på Aftonbladet hur de smutskastar Ja sidan :-)
"Så länge EU och ECB behåller sin hemlighetsprincip tänker jag hålla fast vid mitt NEJ."
Jepp o så länge du röstar NEJ har vii nte ens chansen att försöka påverka detta.
Och du blir lidande då vi automatiskt måste göra som de säger o inte ens kan tveka då de faller in på de två steg vi faktiskt redan gått med i...
//johan nSv: Min Sambo och Jag och EMU
Vad har hänt.."
Massor... Vad har inte hänt?... Vi kanske inte påverkas av det informellt men vårt samhälle har påverkats och andra världar runt om. Sedan har man inte nått EUs mål till 100% innan alla gått med i EMU.
Finns gott om saker som hänt, gå in på partisiterna och fråga :-)Sv: Min Sambo och Jag och EMU
Nå, exakt vad har hänt?
Och vilket arbete görs i denna fråga?
Jag fick uppfattningen av ja-sidan 1994 att det skulle gå förhållandevis lätt att ändra stadgar så att journalister & allmänhet fick insyn och kunde sakligt granska vad makthavarna hade för sig.
Information är makt och så länge de har full kontroll på vad som läcker ut till medier kan de styra och ställa som de vill.
Utan att ta konsekvenserna av deras beslut.
Alla håller varandra bakom ryggen med rädsla för att förlora den position de har.
Det finns fall då sanningen faktiskt kommit fram, och "degradering" tillämpats.
>><b>Sedan har man inte nått EUs mål till 100% innan alla gått med i EMU.</b>
Nä, och varför gå ytterligare ett steg innan organisationen nått dessa mål?
Usch.
Jag tror GP får oerhört svårt att sitta kvar som partiledare och statsminister om det blir ett nej.
Det i sig är lite synd för innan dess gillade jag honom.
Nu har han gjort bort sig totalt tycker jag. Jag har inget som helst förtroende kvar.
Fattar inte att han och övriga i ledande positioner inte höll sig utanför denna disskusion från början.
Orsaken till att vi skall rösta nästa vecka är trots allt för att de själva inte vågade ta beslutet.Sv: Min Sambo och Jag och EMU
Men...
"Nä, och varför gå ytterligare ett steg innan organisationen nått dessa mål?"
Det är väl klart de inte kan om vi inte går med?!!! Dhaaaa...
Det borde ni nej-sägare vara glada över. Om riksdagen fått bestämma hade ja-sidan vunnit en förkrossande seger. Nu har ni iaf en ärlig chans att sätta käppar i hjulet på den svenska utvecklingen.
//JohanSv: Min Sambo och Jag och EMU
källa http://susning.nu/Folkomr%F6stning
"I Sverige har följande fem rikstäckande folkomröstningar hållits:
Om rusdrycksförbud, 27 augusti 1922
För införande av rusdrycksförbud 49,0%
Mot införande av rusdrycksförbud 51,0%
Om högertrafik, 16 oktober 1955
För införande av högertrafik 15,5%
För fortsatt vänstertrafik 82,9%
Blanka 1,6%
Pensionsfrågan, 13 oktober 1957
Förslag 1 45,8%
Förslag 2 15,0%
Förslag 3 35,3%
Blanka 3,9%
Om kärnkraft, 23 mars 1980
Linje 1 18,9%
Linje 2 39,1%
Linje 3 38,7%
Blanka 3,3%"
Med ovanstående kan man undra vad vi vill åstadkomma med folkomröstningar när folk knappt orkar sätta sig in i politiska värdering vid våra demokratiska riksdagsval. Alltför många sätter sig inte in i vad deras röst har för inverkan.
Den enklaste att förstå är högertrafikstomläggningen där vi redan hade bilar med ratten på vänster sida och man ville fortsätta köra på vänster sida. Med dagens trafikrytm hade antalet skadade i trafiken blivit en mardröm.
60-talets början
Fråga från bilföraren till passageraren i högerstolen
-Ser du om det är klart att köra om lastbilen nu?
Nu är inte frågan om euro och högertrafik samma men resultatet av folkomröstning skall ändå vara rådgivande åt landets riksdag, eller ?
Och inte är man intelligentare nu än på 50-talet.
Möjligen mer informerad men lika förvirrade.