Funderade lite på definitionen av vinklar. Storleken på en vinkel definieras som förhållandet mellan vinkelns båge och radien på bågen. Vinklar är alltså dimensionslösa. Intressen: "Punk, filosofi, politik, pyroteknik, absint" och min bil drar ungefär 0,1mm2 (kvadratmillimeter) bränsle. >Du har förlite att göra om dagarna >1 rad=PI/180 grader Vinkelgrader och temperaturgrader är två helt olika saker! Å så finns det sådana grader som man får när man sågar i järnrör! Om man fortsätter tokeriet med grader så kan man använda följande: >Fel, du har vänt på det. 2pi radianer=360 grader <=> 1 radian = 180/pi grader >>Vinkelgrader och temperaturgrader är två helt olika saker! "Water freezes at 32 degrees and boils at 212 degrees. There are 180 degrees Har för mig att Grad betyder gård /StadI mitt rum är det nästan 0,5236
Trots det så "säger" man att ett varv är 2PI radianer. Men om detta gäller för radianer så gäller det ju naturligtvis också för grader, men med "en annan valuta".
1 rad=PI/180 grader
När det är som värst i mitt rum så kommer tempraturen upp i 30 grader, men det är ju lika med PI/6 radianer, och eftersom radianer är en pseudoenhet så är det helt enkelt PI/6 (eller avrundat 0,5236).
Alltså är det nästan 0,5236 i rummet.
=)Sv: I mitt rum är det nästan 0,5236
Dags att utöka med mattematik eller var det en filosofiskt tanke bakom?Sv: I mitt rum är det nästan 0,5236
1l/mil = 0,1 mm2
1liter = 1.000.000 mm3 (kubik)
1 mil = 10.000.000 mm
1.000.000 mm3 / 10.000.000 mm = 1 mm2 / 10 = 0,1 mm2
OBS! det är alltså inte 0,1mm2 per mil utan helt enkelt, den drar 0,1mm2 bränsle.
//
JanneSv: I mitt rum är det nästan 0,5236
Hehe... snarare för mycket faktiskt...skulle bestämma möjliga former på en stjärna och då låste sig datorjäveln, så jag fick fortsätta tänka i samma banor...
>Intressen: "Punk, filosofi, politik, pyroteknik, absint"
>Dags att utöka med mattematik eller var det en filosofiskt tanke bakom?
Visitkortet!
Hade jag nästan glömt av vad jag hade skrivit för nåt... (och jag borde nog ta och byta bild...). Fast matematik är nog inte så mycket intresse, det är kanske bara en naturlig fallenhet.
>och min bil drar ungefär 0,1mm2 (kvadratmillimeter) bränsle.
Ja, det är korrekt. Bra mycket mer korrekt än min utträkning, eftersom det är lite svårt att översätta "vinkel-grader" (som ju iofs är enhetslöst) till temperaturgrader. Det är ju som det gamla studentskämtet: "Tycker du det är kallt? Ställ dig i hörnet, där är det 90 grader".
Det var faktiskt där tankegången började; om grader kan översättas till radianer och radianer egentligen inte finns, då finns ju inte heller grader.Sv: I mitt rum är det nästan 0,5236
Fel, du har vänt på det. 2pi radianer=360 grader <=> 1 radian = 180/pi graderSv: I mitt rum är det nästan 0,5236
Sv: I mitt rum är det nästan 0,5236
Sv: I mitt rum är det nästan 0,5236
60 minuter på en grad och 60 sekunder på en minut
(gäller endast för vinklar)
Vilket med utgångspunkt att det kunde vara 30 grader i rummet
så blir det
"I mitt rum är det nästan..." 1800 minuter (30 x 60)
Om man sedan struntar i vad man håller på med så kan man få till det att 30 grader i rummet blir 30 timmar. (60 minuter på en timma)
Alltså är grader och timmar samma, nä?
"I mitt rum är det nästan..." 30 timmar varmt, pustSv: I mitt rum är det nästan 0,5236
Ja, hehe... de e klart... det var en snabb liten uträkning...
>Vinkelgrader och temperaturgrader är två helt olika saker!
HAHAHA...tror du på fullt allvar att jag trodde att det var samma sak?
Det var ett skämt...Sv: I mitt rum är det nästan 0,5236
>HAHAHA...tror du på fullt allvar att jag trodde att det var samma sak?
>Det var ett skämt...
Jag trodde att det var ett skämt, men man vet ju aldrig...Sv: I mitt rum är det nästan 0,5236
between freezing and boiling because there are 180 degrees between north and
south."
Funnet på http://www.gnu.org/fun/jokes/science.facts.htmlSv: I mitt rum är det nästan 0,5236
Belgrad den vita staden. Eller ?