Ja det är klar att man får ! Käre SvenPon, Jo, du får avlyssna en medborgare, bara en av de vars röst fångas på bandet vet om att samtalet avlyssnas. Så om jag spelar in två personer som står och talar så räcker det med att jag går förbi och låter lite så min röst hörs på bandet? Ja, det kan räcka, men detta är nog ett gränsfall. Jag är iofs ingen jurist. Det borde inte räcka, personen som godkänner avlyssningen måste väl delta i själva samtalet? Jo, det är klart. Annars kan man ju inte bevisa att någon av de avlyssnade kände till avlyssningen. Jag tycker nog att situationen skall få avgöra faktiskt.Får jag avlyssna min medborgare ?
Man skall använda all kraft som finns tillgänglig för att avslöja brott. !
Det är så här SÄPO att ett av Era Skyddsobjekt har blivit mördad.
Inte Bra ! Kanske ! tänka om! och byta ut dom där djä.. "ryssnissarna" mot moderna.
Får jag avlyssna min medborgare ?
Nej det får du ta me faen inte. Om ! du inte har sakliga skäl att tro att medborgeren
Har eller tänker begå brott. "Utan Spaning Ingen Aning".Sv: Får jag avlyssna min medborgare ?
Det där med avlyssning känner jag mig splittrad inför.
Om jag, som vanlig person inte har något att dölja spelar det ju ingen roll om jag blir avlyssnad...
Men VEM ska få avlyssna? och NÄR? Det är frågan.....
Jag blir LITE rädd när du är sådär "militärisk" Sven.... (huh, men så är jag ju också tjej)Sv: Får jag avlyssna min medborgare ?
Sv: Får jag avlyssna min medborgare ?
Sv: Får jag avlyssna min medborgare ?
Vid ett uppmärksammat fall på ett äldreboende i Gislaved, placerade en man en bandspelare hos sin gamla mamma, eftersom han misstänkte att hon blev illa behandlad. Fick han göra så? Han blev polisanmäld för olaga avlyssning, men jag tror han blev friad. Detta var ett gränsfall. Förstod mamman, som var gammal och senil, att sonen bandade?Sv: Får jag avlyssna min medborgare ?
ThomasSv: Får jag avlyssna min medborgare ?
Ang. avlyssningen av gamla mamman
I mina ögon är det inget fel vad sonen gjorde där på äldreboendet. JAG hade själv uppskattat om någon tog MITT parti när jag blir gammal och orkeslös.
...det går nämligen FÖR JÄVLIGT till inom Äldreomsorgen emellanåt. Jag vet för jag har själv jobbat i det.
Helt rätt att smyga på personalen och avlyssna dem OM man misstänker oegentligheter.
Har man rent mjöl i påsen som vårdare så behöver man liksom inte bekymra sig, eller hur?