Hej. Ja så fruktansvärt ruttet! Nä, Sverige blir inget u-land. Däremot så kommer alla dom som röstade nej för välfärdens skull få en ordentlig tankeställare när de märker att inget blev bättre utan bara tvärtom. Vi får väl fortsätta att leva med låga löner, höga skatter, hög arbetslöshet, kapitalflykt och en ständigt sjunkande krona. Nja.. Att folket är starkt och HURRA för demokratin kan jag inte hålla med om.. "Demokrati är när man väljer en riksdag som tar hand om besluten..." Det kallas för representativ demokrati, dvs att folket väljer representanter som fattar besluten å deras vägnar. Sen finns även direkt demokrati där foket direkt beslutar genom att folkomrösta i en fråga. Var det någon mer än mig som slog vad om att det skulle bli ett nej på Ladbrokes. Jaha så man får inte ha åsikter... Nähä... Men om jag utrycker mig klarare så är den demokratiformen som Sverige för närvarande använder sig av onödig då Svensson visst skall få ta beslut som de inte har någon aning om.. Vad jag menade genom att kalla folkomröstningen odemokratisk är därför att de flesta som inte haft någon aning om vad folkomröstningen handlar om har röstat Nej utav rädsla istället för att lägga en blankröst.. Lek med denna tanke. Vi gör om Sverigees befolkning till 10 personer. Resultatet blev då att: Precis, med en korrigering... DE FLESTA har tagit ställning.. Jag har pratat med flera personer som har ansett att ett "Nej" är det man skall rösta om man inte har någon aning. Hur demokratiskt är detta?`För att en folkomröstning skall fungera så måste folk veta vad det handlar om. Vänstertrafik var helt ok att rösta om, det är något folk har en förståelse om men att ge beslutet om den svenska ekonomins framtid ligger absolut inte i Svenssons händer.. Janne, Jag hoppas för Sveriges skull att företag inte tar sitt pick och pack och utlokaliserar sina verksamhet till andra EMU länder... Budda, Intressant att det var Carl Bildt som föreslog en folkomröstning, det visar att han också kan ha fel.. Men vad det har med saken att göra vet jag inte? JAG (ojojoj, där kom en åsikt igen... fy på mig) och många jag pratat med (jag har vänner) anser att det är urbota dumt med en folkomröstning om detta då många inte har en aning vad det handlar om i slutändan. Såvitt jag bryr mig så är en folkomröstning gjord i denna frågan (du vet, riksdagsvalet.. Vi (folket) väljer de vi anser vara kompetenta att lösa sådana här frågor..) och jag har full tilltro att de vet mer än Svensson om vad detta innebär för Sverige. Klart att man får ha åsikter men det är en intressant frågeställning hur man kan ha åsikter om en definition. Eftersom demokrati betyder folkstyre är det demokrati när folket styr. Jag skulle vilja påpeka att många (onämd siffra) av Nej sägarna har en missuppfattade syn på vad EMU är och vi hur det har gått för övriga EMU länder. > Du som omyndigförklarar svenska folket verkar anse att en "bättre vetande elit" ska besluta hur vi ska göra eftersom "dumma Svensson" röstade nej. >Var påstod jag det? Jepp, vi är på väg att bli ett U-Lan :-) och Nej gav oss större fördelar till att komma dit snabbare :-) >>Var påstod jag det? http://www.aftonbladet.se/nyheter/0309/15/NYHETER-15s10-kalas-68_368.jpg Att de få personer som evetuellt röstat nej av rädsla får dig att kalla omröstningen odemokratisk är intressant eftersom jag har ett visst minne av att omröstningen vanns med ca 10-15 procentenheters marginal av Nej-sidan. "Kronan föll till omkring 9:18 mot euron när handeln öppnade i Sverige dagen efter folkomröstningen. > Att de få personer som evetuellt röstat nej av rädsla får dig att kalla omröstningen odemokratisk är intressant eftersom jag har ett visst minne av att omröstningen vanns med ca 10-15 procentenheters marginal av Nej-sidan. Hur som helst... Vi vet inte vad som hade hänt med ett ja i ryggen heller... Jag har ingen lust att Hjälpa soffliggare att få mer pengar. Aldrig. Jag vill hjälpa den privata sektorn så vi får jobb igen som drar in pengar till Sverige och inte se till så det bara blir ökade utgifter. Men när folket ställer sig emot den privata sektorn så har man ju inte lust att bistå dessa med en enda hjälpande hand. > Det luktar lite "dålig förlorare" här... "Hur som helst... Vi vet inte vad som hade hänt med ett ja i ryggen heller..." Och så tar vi ett varv till... Jag grundar på de fördelar ett jag skulle ge den privata sektorn. Men hur detta blir kommer vi aldirg få veta. Jag tror att 78% av den privata sektorn har mer koll än vad både du och jaghar tillsammans. Så de vet nog vad de pratar om. Men om detta sedan skulle betyde mer jobb, eller ökad sysselsättning kan inte jag svara på. Dock vet jag att många EMU länder kommer att köpa duktiga tjänster samt varor av ex Finland som har samma exportutbud som oss, tack vare att de slipper växelförsäkringar och växelkurser kan de konkurrera med oss i pris, då vi har EUs högsta skatter och priser. :-( >Men man kan ju ställa frågan vem som har störst trovärdighet, en tjugoårig >Fånigt resonemang... Det här valet visar också att dom som slår följe med dom ständiga "Loser :na" > Du hade passat bra i ett speciellt land på 30 talet. Där trodde man också på Ah, undrade var griniga Sven höll hus, men så tittade han äntligen fram ;-) >men räkna lite på kursfallet, för varje öre kronan faller För en månad sedan 15 aug stod kronan i 9.27 idag kl 14 9.13 2% bättre Bra för företagen är inte automatiskt bra för löntagarna, Hej igen. > Bra för företagen är inte automatiskt bra för löntagarna, "det kan man definitivt se på länder som England, USA och Tyskland. " Tönten Bo Lundgren skyller på att det är socialdemokraternas fel att det blev Nej. Jag tycker nog att Bo Lundgren har fog för vad han säger. Moderaterna och Folkpartiet hade 70+ % Ja-sägare i sina partier, Kristdemokraterna och Socialdemokraterna som officiellt är Ja-partier fick en majoritet för NEJ. I den meningen är det sossarna och krillarna (:-)) som inte lyckats övertyga sina väljare om fördelarna med EMU. Och eftersom folkomröstningen är över, så är vi nu tillbaka i partipolitiken och en sådan känga till sin politiska motståndare är välriktad och tämligen normal. Tillbaka till det partipolitiska tjafset helt enkelt...det är väl ingen som glömt bort att det tjafsades en hel del före folkomröstningen också? SvenPon: Och sossaran skyller på Högern :-) Phuuuuuuuuuu snacka om små hjärnor,debattera kan du inte, ett gott råd ! Det måste vara jobbigt att vara så klok va? Och alltid, ALLTID negativ till förändingar och speciellt ungdommarnas motivation att leva vidare... Det är en sorglig dag idag Jaaaaaaaaaaa det är jag i princip,förutom att jag har en goo sambo i köket bakom, >Det återstår väl att se om det är något att vara stolt över. När det gäller ekonomiska frågor hoppas jag att NEJ får rätt (när det nu är som det är), men jag är skeptisk. Stratocaster skrev följande >Det återstår väl att se om det är något att vara stolt över. Lite valstatistik enligt SVT:s hemsida. Bra Steve > 1,7 % röstade blankt. (skulle gärna vilja höra motiveringarna) Hoppas att de högre makterna i Svedala inte följer valresultatet... Då skulle dé bli bra... :) I Svedala blev det 49 - 49 "att han använder ordet lågutbildade kvinnaor mm." > Men man kan ju ställa frågan vem som har störst trovärdighet, en tjugoårig lågutbildad kvinna (den mest typiska nej-sägaren) eller en trettiofemårig högutbildad man (mest typiska ja-sägaren). Vem skulle du lägga sveriges ekonomi hos om du fick välja? Var på en "EMU-information" som hölls av Ung Vänster där dom pratade om hur viktigt det var att rösta nej pga demokratifrågan - lite väl magstarkt att just den organisationen pratar om hur viktigt det är med demokrati. ...men jag har pratat med 5-6 personer jag känner som sagt att de röstar "Nej" för att de inte vet vad det handlar om.. ...."det kan man definitivt se på länder som England, USA och Tyskland. " SKälen i sig är vettiga men hur man kan värna om demokratin i en suverän nation förstår jag inte. SCB är ju inte direkt demokratiskt idag, de verkar ju under samma villkor som ECB i stort sett. > Du har 100:- Det skulle inte kunna vara så att den högutbildade (och dessutom välbeställda) 35-åriga mannen har mer att vinna på ett EMU-medlemskap än låginskomsttagaren? Det är ett aningens naiv inställning att alla snälla nationalekonomer helt utan egna intressen berättar hur vi alla ska få det bättre tillsammans i EMU. Hurra för alla snälla farbröder med hög lön! Vad spelar 5 av dina kompisar för roll? > Det skulle inte kunna vara så att den högutbildade (och dessutom välbeställda) Vad fem av mina kompisar spelar för roll? Lille du, har du inte läst vad jag skrev tidigare? Saken är den att 5 små människor inte kan påverka allt för mycket.. Vad jag skrev då var att så konstig bekantskapskrets har jag inte så att de är de enda i Sverige som tänkt så.. Jag börjar allvarlit tvivla på dina argument hiflyer.. Du kanske borde sluta att flyga så högt?? Sen så snackar jag inte om de som har argument för att ta ett beslut utan jag snackar om sådana som inte har nån aning vad det handlar om som bara röstar nej för att det är "enklast".. De är säkerligen inte de enda i Sverige som har tänkt så men å andra sidan finns ett antal människor som gjort precis motsatt och röstat ja för att det är "enklast". Ja, lite cyniskt är det. Men samtidigt är det oerhört naivt att tro på motsatsen, att alla dessa rika personer tänker på de mindre bemedlade och fösöker göra allt för att förbättra för dem. >De är säkerligen inte de enda i Sverige som har tänkt så men å andra sidan finns ett antal människor som gjort precis motsatt och röstat ja för att det är "enklast". >Okej? Varför skulle samhället BEHÖVA klasskillnader? > Jaha? Här har vi någon som vet saker ingen annan gör, spännande! Varför???Sv: HURRA!!!
Du väljer själv hur du vill se det, men du är i minoritet... igen...
Folket är starkt, vi tydligt visat detta.
HURRA för demokratin.
Tror att hela EU snart vill införa kronan som valuta.
"Det är folket som bygger landet.
Folket är de enda som kan det"
(Ulf Lundell 1996)Sv: HURRA!!!
Hoppas GP och dom andra gör allt dom är kapabla till för att gå med i EMU så snabbt som möjligt.Sv: HURRA!!!
Sv: HURRA!!!
Fy för bakåtsträvare.Sv: HURRA!!!
Något som inte kommer att komma upp i några undersökningar är hur många som röstade "Nej" fast de borde röstat blankt..
Demokrati är när man väljer en riksdag som tar hand om besluten...Sv: HURRA!!!
Nä, det är parlamentarisk demokrati.
Men man kan ju ställa frågan vem som har störst trovärdighet, en tjugoårig lågutbildad kvinna (den mest typiska nej-sägaren) eller en trettiofemårig högutbildad man (mest typiska ja-sägaren). Vem skulle du lägga sveriges ekonomi hos om du fick välja?Sv: HURRA!!!
Båda alternativen, som går utmärkt att kombinera, är alltså former av demokrati. Demokrati betyder som de flesta nog kommer ihåg från skolan folkstyre från grekiskans demokritos (demo = folk).
Uttala dig inte om saker du inte har en aning om!Sv: HURRA!!!
Varför inte tjäna pengar på ett nej till EMU. ;o)Sv: HURRA!!!
Kom inte och säg "Uttala dig inte om saker du inte har en aning om", jag klarar mig bra utan att en liten jöns som du kommer med uttalanden som DU inte har någon aning om.. Oj vad kul att du kommer ihåg att ordet kommer från grekiskans demokritos, jag måste gratulera dig till ditt överlägsna intelligens, jag hyllar dig åh smarta jöns... Snacka om att jag blir lack på sånt...Sv: HURRA!!!
* Två av dem gick överhuvudtaget inte och röstade (skiter i vilket?)
* Tre stycken svarade ja
* Hälften svarade nej
Är detta ett klart besked? Jag tycker snarare att det visar att vi måste bestämma oss för hur vi egentligen vill ha det med vår gemenskap med Europa. Vi är med i EU men bara litegrand, eller ???
//JanneSv: HURRA!!!
>> <b>Något som inte kommer att komma upp i några undersökningar är hur många som röstade "Nej" fast de borde röstat blankt..</b>
Vem är att bestämma att de "borde" röstat blankt? Du? Göran Persson?
Tror du inte att vi kan bestämma det själva??
Vi har lyssnat på båda sidor och tagit ställning... precis som du...Sv: HURRA!!!
Gör om Sveriges befolkning till 999 99999 9999 999 99999 99999 999 9999 9999
Då ser du tydligt hur klar segern blev....
:-)
Fånigt resonemang....Sv: HURRA!!!
PhilipSv: HURRA!!!
Det var Carl Bildt som föreslog en folkomröstning från första början.
För att de inte klarade lösa fråga i riksdagen. De var för oeniga.
Har du kollat hur mycket folk har satt sig in i frågan??
Det verkar som om du har en del att läsa in...Sv: HURRA!!!
Om jag har kollat hur mycket folk satt in sig i frågan? Nja.. Jag har inte gjort en undersökning om det men jag har pratat med 5-6 personer jag känner som sagt att de röstar "Nej" för att de inte vet vad det handlar om.. Borde inte det räcka? Jag skulle blivit väldigt förvånad om de var de enda som röstat så.. Isåfall har jag en väldigt besynnerlig vänskapskrets..
Kul att jag dumförklaras i denna tråden.. Ojoj, jag visste inte att Carl Bildt ville ha en folkomröstning (skjut mig nu medan ni har chansen).. Men jag har en ganska bra uppfattning om vad demokrati innebär och jag har också klart för mig hur många brister det finns i demokratin så att påstå att jag behöver läsa in en del är ett urkorkat förslag.Sv: HURRA!!!
Du som omyndigförklarar svenska folket verkar anse att en "bättre vetande elit" ska besluta hur vi ska göra eftersom "dumma Svensson" röstade nej.
Folk får ha precis vilka motiv de vill till att rösta som de gör. Vem är du att bestämma att deras åsikter inte räknas?
Dessutom är det intressant att alla i vårt fega land tydligen har röstat nej av rädsla. Det kan ju inte vara så att nej-sägarna är övertygade om att EMU inte är ett bra projekt på samma sätt som du är övertygad om motsatsen. Sv: HURRA!!!
Tyvärr har JA sidan istället för att slå isönder vissa av NEJ-sidans "lögnaktiga" argument, istället valt att hålla på med pajkastning och annat trams. Nästan inte mer än rätt att folk väljer NEJ i det läget.
Här är några vanliga argument från NEJ sidan som inte är rätt och som folk fortfarande tror på.
Svensken förlorar inflyttande till ECB.
------------------------------------------------
Varken svensken eller regeringen kan påverka Svenska Riksbanken, alltså förlorar vi ingen inflyttande. Svenska riksbanken kommer att begrunda sina beslut på hur omvärlden ser ut och inte hur det är i sverige. Alltså är sverige redan beroende av EMU.
Matpriserna kommer att ökas när vi går med i EMU.
--------------------------------------------------------------------
Under förra året så steg matpriserna 2.8% i EMU länderna (genomsnitt) medans priserna steg 3.5% i Sverige
Tillväxten är sämre i EMU länderna än i Sverige.
------------------------------------------------------------
Sedan 1999 har 9 av 12 EMU länder högre tillväxt än sverige. I Genomsnitt så har tillväxten vara 0.7 procentenheter lägre i sverige än EMU.
Sverige kommer förlora massor med jobb om vi går med i EMU
-----------------------------------------------------------------------------
Ingen vet hur det kommer att gå. Alltså vet vi inte om vi får fler/mindre jobb om vi går med i EMU. Det enda vi vet är att företagen får ett hinder mindre för exporten mot EMU länderna. 54% av sveriges export går till EU länder vilket gör att exporten kommer förenklas till de länder som har EMU/tänker införa EMU.
Titta på Danmark, de sa Nej och det går jättebra för dem.
--------------------------------------------------------------------------
Det går inte så bra för danmark, de har sin beskärda del av lågkonjukturen (tro mig jag jobbar i danmark).
Det är även så att Danmark har bundit sin valuta mot Euro, så När man tar danmark som argument för NEJ så biter man sig själv i svansen.
Sedan visar en ny undersökning i danmark att mer än 50% (53.2% om jag minns rätt) av befolkningen skulle vilja inför Euro som valuta. De har alltså kommit till den insikten att Euro är bättre för dem, än att inte ha den.
Det var väl det vanligaste...
- Magnus, som genast fick en löneförhöjning när svenskes bestämde sig för NEJ, tack för den :)Sv: HURRA!!!
Inte pga att Svensson röstade nej utan för att det är så vi gör..
> Folk får ha precis vilka motiv de vill till att rösta som de gör. Vem är du att bestämma att deras åsikter inte räknas?
Som jag skrev, vissa räknar "Jag har ingen åsikt" som ett nej, är det rätt?
> Dessutom är det intressant att alla i vårt fega land tydligen har röstat nej av rädsla.
Var påstod jag det?
> Det kan ju inte vara så att nej-sägarna är övertygade om att EMU inte är ett bra projekt på samma sätt som du är övertygad om motsatsen.
Ja, nej-sägarna som säger nej för att de har en åsikt, nej-sägarna som säger nej för att de inte vet något gör fel ur en demokratisk synpunkt..Sv: HURRA!!!
"Vad jag menade genom att kalla folkomröstningen odemokratisk är därför att de flesta som inte haft någon aning om vad folkomröstningen handlar om har röstat Nej utav rädsla istället för att lägga en blankröst.."Sv: HURRA!!!
Nu får vi aldrig veta hur det skulle ha gått med ett JA. Tragiskt att folk skall vara SÅÅÅ ottroligt fega för förändringar... Sv: HURRA!!!
>"Vad jag menade genom att kalla folkomröstningen odemokratisk är därför att de flesta som inte haft någon aning om vad folkomröstningen handlar om har röstat Nej utav rädsla istället för att lägga en blankröst.."
Ja, då får du nog ta och läsa ordentligare.. Vad där står är att de som inte har någon aning om vad det handlar om har röstat nej utav rädsla.. Jag skriver inte att alla röstat nej utav rädsla... Skall jag tolka det du skriver som att alla som röstat nej inte har någon aning vad det handlar om?Sv: HURRA!!!
Skrattar först som skrattar sist. :-)
Tänk att vi valt att _Fega_ åter igen. Stå vid sidan av och vänta på att alla skall göra det bättre för oss så vi med fega kliv sedan kan hoppa på tåget. Istället för vara dem som för en gångs skull hoppar på tåget tidigt ch påverkar dess bana...
Saknar vikingatiden :-) Då hade vi stake. ;-)Sv: HURRA!!!
Jag hävdar verkligen inte att nej-sägare inte vet vad det handlar om.Sv: HURRA!!!
Det innebär en försvagning på omkring 7 öre jämfört med stängningen i fredags. Därmed ligger nu kronan på samma nivå som för två veckor sedan."Sv: HURRA!!!
Så må vara fallet, men som jag sagt så var det många som röstade nej pga det jag argumenterat om ovan, det finns nog några som gjort samma sak fast röstat ja, det jag vill få fram att oavsett hur det är så är det enligt mig odemokratisk med denna folkomröstningen då folk inte vet vad de röstar om...
> Jag hävdar verkligen inte att nej-sägare inte vet vad det handlar om.
Då får du ju verkligen ta och läsa vad folk skriver innan du börjar gnälla på mina sakkunskaper i detta ämnet..Sv: HURRA!!!
Det luktar lite "dålig förlorare" här...
Varför inte acceptera att det inte gick vägen och försöka göra det absolut bästa av saken.
Med folket i Sverige och europa för ögonen... Sv: HURRA!!!
Kalla det dålig förlorare eller svek, jag har ialla fall en fast åsikt och lever för den, tillskillnad från många andra som fegar, de som bara skall stå där o titta på och låta andra göra jobbet... och därefter hoppa på tåget...
Vill man leva i ett sådant Sverige? Sv: HURRA!!!
Varför inte acceptera att det inte gick vägen och försöka göra det absolut bästa av saken.
Ja, det kan man tycka.. Iofs är jag inte en dålig förlorare, jag opponerar mig mest mot att jag redan röstat fram ett Ja till emu genom riksdagsvalet och denna omotiverade folkomröstning har ändrat mitt tidigare beslut..
Sverige får ta det som det kommer (tyvärr) iofs så hoppas jag att riksdagen kommer att rösta in oss i emu oavsett vad folkomröstingen sagt..Sv: HURRA!!!
Sant men vi hade kanske för en gångs skull kunnat se efter :-) Förutsättningarna var i alla fall större vid ett ja än ett nej. Sv: HURRA!!!
>> <b>Sant men vi hade kanske för en gångs skull kunnat se efter :-) Förutsättningarna var i alla fall större vid ett ja än ett nej.</b>
Vad grundar du det på??
Vi var ju nyss överens om att vi inte visste vad som skulle hända vid ett ja heller.Sv: HURRA!!!
Så jag håller med dig vi vet inte hur ett ja skulle se ut, men det fanns fler tecken på bättre förutsättningar än ett nej. Men det får vi aldrig veta. Sv: HURRA!!!
Hej igen.
Jo, men det är ju där du och jag tycker olika.
Jag tror inte det skulle ge bättre förutsättningar.
Det motiverar mitt nej lika hårt som ditt ja...Sv: HURRA!!!
Men ja, det återstår att se hur det blir. Det kan bara framtiden avgöra...
Synd bara tt man oftast tänker kortare än näsan...Sv: HURRA!!!
>lågutbildad kvinna (den mest typiska nej-sägaren) eller en trettiofemårig
>högutbildad man (mest typiska ja-sägaren).
Du hade passat bra i ett speciellt land på 30 talet. Där trodde man också på
"Ubermennschen" , Fruktansvärt uttalande du gör.Det kommer du att få äta upp
Din trovärdighet är i botten.
Tjejer här i Forumet På han ! ge honom på näbbet.Sv: HURRA!!!
>Då ser du tydligt hur klar segern blev....
Min tanke var just att det skulle bli tydligare. Men ok, då tar vi det i procent då. Så här blev valresultatet för ALLA Sveriges röstberättigade.
18,8 % röstade inte alls (skiter i vilket?)
1,7 % röstade blankt. (skulle gärna vilja höra motiveringarna)
45,6 % röstade nej
33,9 % röstade ja
Är detta ett klart och tydligt besked? Sifferexercis? Nä, jag tycker inte det. Inte ens hälften av sveriges röstberättigade befolkning har sagt nej. Jag var en av dem som gjorde det, men jag kan inte kalla ett sånt här resultat för "en förkrossande seger". Det känns mer som ett "Jaså".
//JanneSv: HURRA!!!
Carl Bildt och Bo Lundgren får på näbbet , dom i likhet med Trash saknar
trovärdighet och hamnar med automatik på den förlorande sidan.
Alf Svensson kan ju fråga sina väljare varför 53 % av hans folk röstade Nej.
Garvar läppen av mig åt dom som sprang och köpte Euro för 9.25 för några veckor
sedan i tron att dom skulle värdesäkra sina pengar *LOL*
Om två månader kommer Eruron att stå i 8.80 , någon som sätter emot.Sv: HURRA!!!
> "Ubermennschen" , Fruktansvärt uttalande du gör.Det kommer du att få äta upp
> Din trovärdighet är i botten.
Nu var det inte menat som ett sexistiskt eller elitiskt uttalande utan snarare för att ge en bild över vilka svenska folket lagt sitt förtroende hos. Visst finns det tjejer i tjugo-årsåldern med huvudet på skaft och 30-åringar utan någon koll.
Vad gäller trovärdigheten så har jag kanske förlorat en del men det ändrar inte det faktum att när vi väljer politiker så blir inte många tjugoåringar invalda ens i lokalvalen, är inte detta utslag på låg tilltro? Eller ska vi börja kvotera kommunpolitikerna?
Min trovärdighet är kanske inte så hög nu men räkna lite på kursfallet, för varje öre kronan faller kostar det svenska skattebetalare 8 miljarder kr till i statsskulden t.ex.Sv: HURRA!!!
Givetvis utanför ämnet, men:
<b>
Det här valet visar också att dom som slår följe med dom ständiga "Loser :na"
Carl Bildt och Bo Lundgren får på näbbet , dom i likhet med Trash saknar
trovärdighet och hamnar med automatik på den förlorande sidan.
</b>
Sven, du pratar om politiker som vill få tillbaka vår välfärd, jag förstår
inte varför du gnäller på dem. Gnäll du på dina socialdemokrater istället
som nedmonterar allt vad välfärd heter...
:)
/MichaelSv: HURRA!!!
Janne,
Jag förstår hur du menar.
Men man kan ju inte räkna med dom som inte röstade alls.Sv: HURRA!!!
Åter ett trovärdighets problem KRONAN faller inte ,tvärtom är den undervärderad !Sv: HURRA!!!
Hur skulle det vara om Ni tog in lite fakta i Era fördunklade hjärnor.
Snacka om lågutbildade. Er trovärdighet är i botten och kommer så att bli.
Svenska börsen har just nu kl 14 stigit med 0.58 %.Sv: HURRA!!!
det kan man definitivt se på länder som England, USA och Tyskland.
Att vår välfärd skulle vara sämre än resten av Europas är missriktad propaganda, det beror precis på hur man definerar välfärd.
Är det individens bästa eller folkets bästa? Personligen sätter jag folket framför individen, vilket är en stor ideologisk skillnad som delvis präglar EMU valet.
Tittar man på TEX tyskland som redan är med i EU, där krävs det idag privata sjukförsäkringar för att vara säker på bra vård. Det paradoxala är att de försäkringar som finns blir billigare desto högre årsinkomst du har. Jag minns inte exakt förfarandet, men har ett par kollegor som har flyttat ner som berättade.
Att vi skulle ha europas högsta skatter är ren siffer excercis och beror precis på hur di räknar. Sverige är dessutom inte dyrast i Europa om du tittar på priser gentemot BNP. England är mycket dyrare där.
Priser på boende är också något som skiljer mycket med resten av Europa, procentuellt gentemot totala levnadskostnaderna är boendet mycket dyrare runt om i Europa än i Sverige (även om Stockholm börjar närma sig vad gäller bostadsrätter men är långt ifrån för hyresrätter)
Och för alla er som menar att Nej sägare kommer att ångra sig, tänk efter, folkomröstningen och opiononsundersökningar visar att Sverige mer och mer vill stå utanför, det är de som sagt ja till EU som börjar ångra sig.
Vi klarar oss idag bättre än övriga Europa vad gäller att hantera lågkonjukturen, och det är knappast tack vare EU med tanke på att resten av medlemsländerna har stora problem.
NEJ till Centraliserad styrning och NEJ till ett Europas Förenta Stater.
Jag tror att inom ett par år vill tyskland, frankrike och alla andra EMU-länder ha den starka svenska kronan som valuta.
:-)Sv: HURRA!!!
>det kan man definitivt se på länder som England, USA och Tyskland.
Håller med delvis men inte fullt ut, i Tyskland, England och USA är bra för företagen liktydigt med frihet att agera mot individen, i sverige är bra för företagen bättre förutsättningar att konkurrera mot andra företag. Vi har en stark fackförening och ytterst restriktiva lagar om vad företagen får göra mot den enskilda, därför är bra för företagen i sverige bra eller minst bättre för individen.
> Att vår välfärd skulle vara sämre än resten av Europas är missriktad propaganda,
> det beror precis på hur man definerar välfärd.
Varför jämför du med Tyskland, vi har grannen finland att jämföra med. De har lägre kostnader för en likvärdig standard på välfärden och ändå har de råd att inte ha karensdagar och lägre betalt under den period man är sjukskriven. De har iofs en hög arbetslöshet men till skillnad från svenska politiker presenterar man ingen dold arbetslöshet.
> Tittar man på TEX tyskland som redan är med i EU, där krävs det idag privata
> sjukförsäkringar för att vara säker på bra vård
Sverige är också med i EU, vi liksom tyskland med i EMU och vi har inga privata sjukförsäkringar så jag förstår inte riktigt poängen. Så de är nog inte ett bra land att jämföra med då de inte har skurit något speciellt i sjukförsäkringarna sedan de gick med i EMU.Sv: HURRA!!!
Englad har egen stark valuta att ta deras land vs Sverige är som att ta
MS vs Ett sket företag som Ullas Gardiner AB i jämförelse.
USA har sitt krig just nu, därför går det kass för dem.
Tyskland rensar upp efter Östtyskland och har miljontals pampisar och mer blir det
med tiden, då de haft problem med att få till bäbisar :-)Sv: HURRA!!!
Bra han erkänner då att det det är denna kraft som har befäl i Sverige.
Han: s "loser" klubb är marginaliserade ! igen ! Alf Svensson har 53 % kloka väljare.
Dags och byta ut den "mullan".Sv: HURRA!!!
Tycker det är skönt att se din ställning till att stå på Partier som lever på alla andra och sedan surfar på vågen. Så ynkligt fegt...
Sverige har omgna partier rakt genom. Sv: HURRA!!!
"Say no more" Johan NorménSv: HURRA!!!
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,350627,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,356917,00.html
Är det Sven månne?Sv: HURRA!!!
som röstade Ja. Sen har jag 4 barn som röstade 2 Ja 2 Nej.
Jag står för klokheten i vår släkt. ÖL gör kroppen stark och hjärnan klar. :-)Sv: HURRA!!!
*LOL* verkar vara mer problem för dig än mig.Sv: HURRA!!!
När det gäller allt annat blir jag bara mer och mer förbannad när jag hör vad dom som röstade nej hade för skäl:
Ur TV4 ikväll:
"Nej jag är ingen europé"
"Vad ska jag åka utomlands för? Jag är svensk och stannar här"
"Tyskland ligger i en annan världsdel"
"Jag tycker att vi kan vänta och se hur det går"
och så
Sven: "Vi kan sedan sätta press på "degosländerna" Frankrike Italien mfl, att diciplin gäller om vi skall ha ekonomiskt samarbete."
Det tyder på extremt trångsynta (rasistiska) orsaker till att rösta nej. Vi ska låta alla andra ta en risk och sen om det går bra ska vi hänga på. Andra världskriget ännu en gång. Heja Tyskland - nej förresten heja de allierade. Jävla fegisar.Sv: HURRA!!!
Lek med denna tanke. Vi gör om Sverigees befolkning till 10 personer. Resultatet blev då att:
* Två av dem gick överhuvudtaget inte och röstade (skiter i vilket?)
* Tre stycken svarade ja
* Hälften svarade nej
Är detta ett klart besked? Jag tycker snarare att det visar att vi måste bestämma oss för hur vi egentligen vill ha det med vår gemenskap med Europa. Vi är med i EU men bara litegrand, eller ???
Det stämmer väl ändå inte!
------------------------------------------------------------------------------
Bör se ut så här tycker jag
NEJ c:a 56% ,
JA c:a 42%,
BLANKT c:a2%.
Gör vi om det efter din princip och multiplicerar personerna med 10 så blir det följande.
* Nitton st gick överhuvudtaget inte och röstade (skiter i vilket?)
* Två av dem röstade blankt.
* Trettiofyra st stycken svarade ja
* Fyrtiofem st svarade nej
Hur stämmer det då ??
Jo, valdeltagandet var c:a 81 procent.
Räkna ihop dessa (*) och det blir exakt 100 personer.
Om man är lite ironisk så kan man ju tolka det på detta vis
45 st av 100 svarade alltså NEJ
55 av 100 svarade INTE NEJ.Sv: HURRA!!!
Ja jag är stolt , på våran gård är det ingen djä.. mulla
som bestämmer vad Vi skall tycka och tänka.
ref .http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,350627,00.html
>Jaaaaaaaaaaa det är jag i princip,förutom att jag har en goo sambo i köket bakom,
som röstade Ja. Sen har jag 4 barn som röstade 2 Ja 2 Nej. så det ble 3 - 3 från Perssons i V-H
Demokrati i sin bästa form.Sv: HURRA!!!
Frågor av mycket stor betydelse top-5.
Ja-röstare:
1.Möjlighet att påverka EU
2.Freden i Europa
3.Svenska ekonomin
4.Demokratin
5.Företagen
Nej-röstare:
1.Demokratin
2.Självständigheten
3.Möjlighet att bestämma räntan
4.Sociala välfärden
5.Svenska ekonomin
Hur röstade åldergrupperna?
18-21:
Ja 29% - Nej 66%
22-30:
Ja 45% - Nej 52%
31-64:
Ja 49% - Nej 50%
65+:
Ja 45% - Nej 53%Sv: HURRA!!!
Det var mycket intressant,så Vi kan få tyst på vissa "näbbgäddor" här.
Har redan klippt ut den, tänker slänga den i halsen på alla "fjunisar" som sticker upp
och behöver en lektion i demokrati.Sv: HURRA!!!
Det är nog jag då alltså? Jag har följt debatten noga. I början var jag 100% för EUROn (då jag bara trodde att det gällde att slippa kolla kursen innan man beställde skivor via internet) men det första slaget kom med Görans berömda "Det blir 100 000 nya jobb"! Klara minus för JA-sidan! Eftersom jag inte har något som helst förtroende för socialdemokraterna var Göran snarare ett själ till att rösta Nej. Jag är fortfarande mer för än emot men pga att debatten bara bestod av pajkastning och en massa ältande från Ja-sidan att "Europa kommer att se ner på oss om vi säger nej" och från Nej-sidan att "Vi måste värna om demokratin" (Demokrati har nu gått om ordet respekt på min lista över utslitna och innehållslösa ord) kom det aldrig fram några riktiga argument. Eftersom ingen av sidorna lyckades med att föra fram några argument blev det en blankröst. Att rösta Nej hade varit helt fel eftersom jag tycker att Sverige ska ha samma valuta som resten av Europa, men Ja-sidans argument höll inte.
En annan sak som spelade en stor roll i mitt val var att jag hela tiden tyckt att en folkomröstning är helt fel i denna fråga. Jag tror som Budda när han säger att många som inte har någon koll röstade Nej i stället för blankt. Det är nästan lika illa som att rösta Ja pga mordet på Anna Lindh! De som röstade Ja eller Nej för att de var insatta och har en åsikt har jag full respekt för (där använde jag ord två på min ordlista).
Jag funderade aldrig på att inte rösta, mest pga ovanstående - att visa att jag inte tror att Svenska folket kan avgöra den här frågan på ett seriöst sätt. När inte ens högt uppsatta ekonomer är säkra på konsekvenserna kunde "krona eller klave" ha funkat lika bra...
Så, det var min haka det. Varsågod att hugga av den... :-)Sv: HURRA!!!
När jag tänker på det blir jag mer och mer förbannad och bekymmrad över
att en sån profil som Trash har så dåligt omdömme så att han använder ordet
lågutbildade kvinnaor mm.
Hur röstade åldergrupperna? Tack Steve !
18-21:
Ja 29% - Nej 66%
22-30:
Ja 45% - Nej 52%
31-64:
Ja 49% - Nej 50%
65+:
Ja 45% - Nej 53%Sv: HURRA!!!
Det var ett citat från fyrans valanalytiker ang. deras vallokalsundersökning och som du nämner i en annan tråd, "tungan är vassare än svärdet". Jag menade absolut inget sexistiskt eller nerväderande, jag frågade bara helt frankt om det var de du ville se leda landet.
Det många nej-sägare (i min umgängeskrets) inte kan begripa är varför jag som arbetslös valde att säga ja och svaret är att fyra av fem nationalekonomer trodde det var bra för sverige. Tror du att du känner till något de inte känt till?Sv: HURRA!!!
Jag har svårt att se varför Trashs inlägg skulle vara ett tecken på dåligt omdöme. Kanske att formuleringen kan anses vara klumpig men om man läser vad han MENAR tycker inte jag att det är så konstigt.
"tjugoårig lågutbildad kvinna (den mest typiska nej-sägaren)" är ju på inget sätt en generalisering, det är bara ett konstaterande. Det finns faktiskt lågutbildade kvinnor i Sverige! De är inte mindre värda, men deras kunskaper i internationell ekonomi är förmodligen sämre än "en trettiofemårig högutbildad man (mest typiska ja-sägaren)", förutsatt att mannen faktiskt har läst ekonomi. Vem som har rätt i slutändan är omöjligt att säga men jag vill nog påstå att den högutbildade (som lika gärna kan vara kvinna) har bättre förutsättningar för att göra en bättre bedömning.Sv: HURRA!!!
Har fortfarande inte sett några kommentarer till de skäl en del nej-röstare angav. Är det vettiga skäl tycker ni?Sv: HURRA!!!
hmm
Vi vänder på steken som jag brukar säga
Du har 100:-
Sätter du in dom någons konto i tron att "detta kan bli en förmögenhet"?
Nej, jag tror att du avvaktar tills du har konkret klart för dig vad som händer på det spec. kontot och framför allt - kommer det att komma igen några kronor?
Jag vet inte vad som är rätt eller fel - men jag vet så mycket att ingen (både ja och nej-sidan) övertygade mig inte och skall jag då rösta blankt?
I riksdagsval gör jag det men i en folkomröstning där man inte ens är överens inom partierna så valde jag att lägga min röst på Nej - vi kan komma med igen i ett senare skede men jag lovar dig att det är svårt att "komma ur"
Det finns en sak som övertygade mig - hur ser ekonomin ut i södra europa idag? arbetslöshet? Jag lovar att det är inga "roliga siffror" att läsa och varför skall vi då som är ett "välfärdsland" betala ännumer (vad kostar inte EU idag) i olika former, när vi måste dra in på skolor och åldervård som dock är en fundamental sak i vår del av världen (Läs: sverige)
Nej, jag är fullt beredd att rösta ja då "den sidan" har visat att det är ett "bra val" inte bara för att "dom andra länderna har varit med i 1000år"Sv: HURRA!!!
Englad har egen stark valuta att ta deras land vs Sverige är som att ta
MS vs Ett sket företag som Ullas Gardiner AB i jämförelse.
USA har sitt krig just nu, därför går det kass för dem.
Tyskland rensar upp efter Östtyskland och har miljontals pampisar och mer blir det
med tiden, då de haft problem med att få till bäbisar :-)
... Åsnan känns igen på öronen, den dumme på sitt tal. - Ryskt ordspråkSv: HURRA!!!
Mina topp fyra argument för ett nej hade varit:
1. Centraliserad ränta
2. Insynen (bristen på sådan)
3. Dålig ja-kampanj
4. Låg tilltro till sittande regim.
Men de fyra argumenten som vägde över blev:
1. Ökade möjlighetertill handelsutbyte (tillväxt)
2. Den flytande kronans litenhet
3. Nationalekonomernas syn på euron
4. Smutsig nej-kampanj, imo så kampanjade inte de heller utan de nöjde sig med att angripa ja-sidans kampanjmisstag samt fara med många osanningar i bösta EU-valspropagandaSv: HURRA!!!
Sätter du in dom någons konto i tron att "detta kan bli en förmögenhet"?
Skall man göra en liknelse så är det snarare:
Du har 100:- som du måste investera och två okända konton att sätta in det på, båda ger intryck att "det kan bli en förmögenhet".. Vad gör du?
a) sätter in på konto 1.
b) sätter in på konto 2.
c) Behåller pengarna och överlåter beslutet över dem till folk som vet vad konto 1 eller 2 innebär.
Skall man göra liknelser så får man ju tänka efter lite, ett "Nej" innebär inte att allting blir som förut! Saker kommer att förändras utanför EMU också..
Själv röstade jag "Ja" för att jag hade en stark åsikt att EMU är bra för Sverige.
Många röstade "Nej" för att de hade en stark åsikt att EMU inte är bra för Sverige.
5 av mina kompisar röstade "Nej" för att de inte visste vad det handlade om, det hade varit bättre om de röstat blankt och visat att de inte tar ställning till detta.Sv: HURRA!!!
Det finns även många som av liknande anledningar röstade ja, utan att ha argument som skulle övertygat mig så varför tjata om dina kompisar?Sv: HURRA!!!
> 35-åriga mannen har mer att vinna på ett EMU-medlemskap än låginskomsttagaren?
Det är nog en anledning men det är rätt så cyniskt att tro att alla med framskjutna positioner skulle rösta för egen vinnings skull. Låginkomsttagare och stats, respektive kommunanställda är de som har mest att tjäna på euron då deras jobb är i stort sett helt avhängiga tillväxten. Ett nej ger sämre förutsättningar för tillväxt än ett ja hade gett.
> Hurra för alla snälla farbröder med hög lön!
Den där typen av retorik är bara dum, samhället i sig behöver klasskillnader. Att tro att alla skulle kunna ha samma inkomst är lika naivt att tro på som att tro att kommunism är en bra samhällsmodell. Sedan så ska man inte gå omkring och inbilla sig att de med hög lön bara vill låginkomsttagare illa.
Jag vet minst fem personer med hög utbildning och bra inkomster som har sagt nej av egoistiska skäl och detta bara i min umgängeskrets. Så tro inte att alla som sa nej tänkte på andra än sig själva heller.Sv: HURRA!!!
Jag börjar verkligen tvivla på att du som skryter om att du kan att ordet demokrati kommer från grekiskan ens kan det minsta om det.. Och om du påstår att valet är demokratiskt då är jag en liten gnu..Sv: HURRA!!!
Okej, vad är det jag inte kan om demokrati? I valet röstade folket, majoriteten av folket tyckte att vi inte ska gå med i tredje steget i EMU. Folket har sagt sitt och följer politikerna bara det beslutet är det ett typexempel på direkt demokrati.
Alltså var valet demokratiskt.
Eller har du en egen definition av ordet? Då blir det mycket svårare att diskutera.
Hej GNU (GNU's not Unix) ;o)Sv: HURRA!!!
>Ett nej ger sämre förutsättningar för tillväxt än ett ja hade gett.
Jaha? Här har vi någon som vet saker ingen annan gör, spännande! Varför???
>Den där typen av retorik är bara dum, samhället i sig behöver klasskillnader. Att tro
>att alla skulle kunna ha samma inkomst är lika naivt att tro på som att tro att
>kommunism är en bra samhällsmodell.
Okej? Varför skulle samhället BEHÖVA klasskillnader? Vem har bestämt det? (Hmmm, gissar på någon i överklassen)
Varför skulle inte ett samhälle där alla människor tillsammans styr pengarna och delar lika på det man får i vinst vara en dålig samhällsmodell.
Nej, jag hyllar INTE sovjetkommunismen som är ungefär lika mycket kommunism som nazismen är socialism men kommunismens grundtankar ställer jag mig helt och hållet bakom! Från var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.
Sen är det en annan sak att genomförandet av ett sådant samhälle är mycket svår för att inte säga omöjlig. Det förutsätter ju att ingen försöker utnyttja systemet.Sv: HURRA!!!
Jo, det finns det säkert, men jag tvivlar STARKT på att de uppnår samma antal som de som röstade nej...
Det jag menade med att det var odemokratiskt var att så många personer röstade det "enklaste" utan att vara insatt i ämnet.. Det gör att enligt min mening att resultatet av folkomröstningen var odemokratiskt, enligt mig så hade det varit så även om Ja hade vunnit.. Vad är det för demokrati i det ifall x antal procentenheter av resultatet var "jag vet inte så jag röstar x" när de borde röstat "Blankt"?Sv: HURRA!!!
Har du någonsin hörtttalas om något som heter Motivation?
Hur fasen skall du få motivation till saker om det inte finns något som motiverar dem?
Inte fan är det lojalt att någon skall plugga i flera år för att få göra något/han hon känner för och sedan inte få ett skit för det utan soffliggare skall få exakt samma pengar. Hur lojalt är det att slita för folk som hoppar av skolan för att de är för slappa att ta eget ansvar? Hur lojalt är det att betala för en person som sumpat sitt liv genom att göra en massa misstag pga missbruk av sitt ansvar? Är det lojalt att den som har har en kanon idé inte skall få belöning för detta utan ta mer än hälften av sina pengar till att betala a-lagare på parkbänkarna? Så trött på denna klassika Svenska avundsjuka. Jag har ingen jätte stor inkomst, men jag har en motivation att bli något bra och få belöning för mitt arbete och slit. Och inte fanken skall en soffliggare snylta av mig för att hon/han surfar på ett generöst system...
Utan motivation blir folk förslappade. De tar inga ansvar, de kommer bara sitta där o se Sverige gå under. Varför pluggar du på KTH? Du kan ju lika gärna sitta hemma och titta på tv och få lika mkt pengar som en ingengör för idag. Varför finns betyg? det är ju helt onödigt om man ändå inte strävar efter att bli något bra som ger en vinst på det arbete man utfört. Vem vill nå ett mål om målet inte ger mer än att bara skita i allt?
>Ett nej ger sämre förutsättningar för tillväxt än ett ja hade gett.
Enkelt. 78% av privata sektorn (de som drar in pengar till Sverige så du o jag kan leva) säger att de skulle spara en hmassa pengar som de kunnde investera på annat, anställe flera folk, öka sysselsättningen m.m. Dessa företag vet vad som krävs för att de skall få en ökad sysselsättning som ger ökad tillväxt. IT-Branchen är oroliga hur det kommer att gå angående konkurransen om IT tjänster till andra EMU länder. Särskilt då de andra länderna har ett försprång med mkt lägre priser på exakt samma tjänser som vi kan erbjuda idag. Pga våra skatter, valutaförsäkringr, valuta växlingar så ligger våra priser väldigt högt jämfört med dem som slipper dessa höga utgifter. Där har du lite svar på det hela. PS!!!! Offentliga sektorn KOSTAR pengar den ger oss inte pengar.
:-) Sv: HURRA!!!
Konstigt att alla inklusive nej-sidans natiolekonomer kände till det och sa det innan valet. I stort sett alla var överens om att tillväxten skulle öka, men de var oense om hur mycket.
> Varför skulle samhället BEHÖVA klasskillnader?
Enkelt, människan har en naturlig instinkt att behöva känna makt, avund och andra känslor som klasskillnader innebär. Utan dessa klasskillnader skulle människan känna frustration vilket leder till krig och fejder som inget annat gör (möjligtvis religioner). Slutligen utan klasskillnader så kommer det inte att finnas mål att uppnå i form av "achivement" så det skulle rycka iväg motivationen för många studerande.
Utan klasskillnader skulle vi inte heller ha någon att se upp till och ha som förebild, det skulle skapa enorma problem, eller vad tror du?
Kommunism i sin renaste lära tillåter inga avvikande tankar eller religioner så den kan du bara glömma annat än i teoretiska tankegångar.