Jag märker att vi är några stycken som är av åsikten att folkomröstningen inte borde ha ägt rum. Diskussionen mellan ja och nej har hela tiden legat på en förhållandevis lugn nivå, men när man säger att man är mot själva omröstningen blir det genast en kavad av ganska hårda ord. Fascist, antidemokrat, idiot. >Jag hoppas jag har talat för Budda, Trash och de andra som verkar ha samma åsikt Jag håller med dig Niklas! Ännu fånigare ter sig folkomröstningen när man inser att vi egentligen inte FÅR vara utanför, vi har inte fått till stånd något undantag från detta krav. Vi har nog inte ens frågat efter det gissar jag. Är man medlem i EU så ska man vara med i EMU. >Det vill säga som du dom som saknar trovärdighet i denna fråga och tillhör gruppen "losers". Om du vill bolla med siffror Sven så är 75% av de som har euron som valuta nöjda med den. Mest nöjd är den grekiska landsbyggdsbon med små eller inga möjligheter att byta yrke, dvs samma människa som i sverige skulle ha varit mest kritisk. Enligt mig lite motsägelsefullt... >Om du vill bolla med siffror Sven så är 75% av de som har euron som valuta nöjda med den. Det var du som började bolla med siffror, och om mannen och kvinnan på gatan är nöjda med Euron så är det väl knappast något som stödjer ditt nej, det är väl du som tycker att de är dom som vet sitt eget bästa så bra? Haha Trash, <b>utan bara undrar var du fått dessa uppgifter ifrån?</b>Borde omröstningen inte varit?
Säger man att folk borde ha röstat blankt (eller att man själv gjorde det) blir det: Fascist, "Det är mycket viktigt att rösta", "Ni kommer ångra er om ni inte röstar", osv.
Tänkte därför förklara min syn på det hela, eftersom man inte verkar kunna komma till tals i frågan i någon annan tråd.
Vad är demokrati?
Demokrati är en form av två grekiska ord; demos och kratein, och det betyder folkstyre. Punkt slut. Det finns så många varianter av demokrati, och så många tolkningar av ordet att man inte bör ge det någon annan innebörd.
Däremot finns det indirekt/direkt, representativ/antirepresentativ (i brist på annat ord...), osv. I sverige har vi en indirekt, representativ demokrati, vilket innebär följande:
Indirekt: Man röstar med jämna mellanrum fram någon sorts styre, och låter detta styre ta ansvaret över beslut som rör hela folket.
Representativ: Styret är fördelat på ett sätt som motsvarar folkets fördelning (dvs. partierna får lika stor makt som de får röster).
Skälet till denna typ av demokrati är följande: Folk är annorlunda, och har olika intressen. De flesta har någon slags "grundinställning" till hur samhället bör fungera, man har en ideologi eller samhällssyn.
Man har ju dock ett yrke, vilket gör att de allra flesta inte har tid eller lust att sätta sig in i sakfrågor. Därför låter man någon föra ens sak igenom, och denna någon är ens parti.
De förutsätts kunna förstå sakfrågor, och föra en diskussion som stämmer överens med partiets ideologi. Riksdagens uppgift, riksdagens jobb, är att ta alla beslut om alla sakfrågor. I ytterst extrema fall kan det behövas en folkomröstning.
Det jag menar nu är att detta fallet inte är i behov av en folkomröstning, snarare tvärtom. Varför?
1. Vi har redan folkomröstat i frågan. EU-medlemsskapet innebär att vi förr eller senare måste gå med i EMU. Antingen får vi gå ur EU, eller så är frågan egentligen bara om NÄR vi ska gå med.
2. Kampanjtiden har varit på tok för kort. Det är en fråga av ytterst komplex natur, och kan därför inte behandlas som "Ska vi bygga vägbulor vid Lillskolan?". Vi måste få argumenten sakligt uppradade inom varje område och bemötta från båda håll.
3. Argumenten från respektive kampanjer har i stort sett uteslutande varit av antingen principiell karaktär eller helt spekulativa. "För självständighet", "För gemenskap"... "vi kommer bli av med jobben", "annars kommer vi bli av med jobben".
Om man nu tänker på allt detta så kan man fråga sig hur många människor som känner sig kapabla till att ha en tydlig åsikt om vad som ska göras.Svar: 98% av sveriges befolkning.
De flesta jag känner av nej-sägarna har en attityd som liknar "jo, men jag vill inte att det ska sitta nån jävel i bryssel och bestämma över mig". Vad är det dem kommer bestämma som du förstår dig på?
Och Ja-sägarna är likadana: "Det är självklart att vi ska gå med" -"varför?" -"men vad är det du menar, ska vi starta en ny valuta på min gata, eller? Vi ska naturligtvis ha samma valuta överallt!"
Och jag är korkad, jag bryr mig inte, jag har för låg intelligens osv., så jag har röstat blankt.
PS.
Oj... jävlar va långt det blev... nåväl. Jag hoppas jag har talat för Budda, Trash och de andra som verkar ha samma åsikt som jag om huruvida folkomröstningen borde ha hållits.
Ps 2: Intressant, det där. Omkring 2 % röstade blankt. Samma procent av befolkningen är kapabla att gå med i Mensa...
Ps 3: Om ni nu är vansinniga över att jag skriver att det inte borde varit en folkomröstning, bemöt mig helst med sakargument. Alltså inte "du är dum i huvet" och "fascist".Sv: Borde omröstningen inte varit?
>som jag om huruvida folkomröstningen borde ha hållits.
Det vill säga som du dom som saknar trovärdighet i denna fråga och tillhör gruppen "losers".
tillsammans med mörkermännen Carl Bildt Bo Lundgren Alf Svensson.
Sanningen i din skrift är att Vi vågar nog inte lita på folket(demokratin) bäst att
Vi löser dett inom en grupp människor som står över pöbeln.
Hur tror du att folk ser på att av all riksdagsmänn så svarade ca 75 % ja
medans deras väljare svarade kraftfullt Nej.
Framför allt Alf Svensson som har 53 % Nejsägare bland sina väljare ???
Vivela DemokratiSv: Borde omröstningen inte varit?
Vi har röstat om detta två gånger tidigare, senaste riksdagsvalet och folkomröstningen om medlemskap i EU.Sv: Borde omröstningen inte varit?
Ditt argument är alltså: Jag tillhör de som tycker på ett visst sätt, och för att du uppfattar detta sätt att tycka som fascistiskt eller whatever, så är vi "losers"?
Då vill jag att du bemöter det jag skriver istället för att rent generellt klaga på oss som "grupp".
>tillsammans med mörkermännen Carl Bildt Bo Lundgren Alf Svensson.
Det var Carl Bildt som ville ha en folkomröstning, det framgår ju i en annan tråd...
>Sanningen i din skrift är att Vi vågar nog inte lita på folket(demokratin) bäst att
>Vi löser dett inom en grupp människor som står över pöbeln
I så fall är du mot det nuvarande systemet med riksdag. Gör revolution om du inte tycker om det.
>Hur tror du att folk ser på att av all riksdagsmänn så svarade ca 75 % ja
medans deras väljare svarade kraftfullt Nej.
Det var dels inget "kraftfullt" nej. Om vi gör en parallell: Ponera att du ska måla om huset (förutsatt att du bor i villa...). Du diskuterar med några kompisar och ni tycker att det verkar bäst med en riktigt tjock oljefärg. Då går du till en färgaffär, och mannen (eller kvinnan) i kassan förklarar att det förmodligen kommer vara ett mycket alternativ.
Även om ni är 50 vänner som diskuterar detta, och ni alla tycker att du ska välja den tjocka färgen; har ni mer rätt än expediten?
Jag säger att det är expeditens jobb att veta det. Vanligt folk KAN naturligtvis veta det, men de flesta gör inte det, de har inte tid. Det är därför expediten finns.
>Vivela Demokrati
Henne känner jag inte...
Viva la demokrati!
PS. Som sagt är jag fortfarande neutral till själva EMU-frågan.Sv: Borde omröstningen inte varit?
> Sanningen i din skrift är att Vi vågar nog inte lita på folket(demokratin) bäst att
> Vi löser dett inom en grupp människor som står över pöbeln.
Historiskt sett så har ju folket inte gjort speciellt bra val, vi har röstat bort den relativt miljövänliga kärnkraft vi har i sverige, vi har bedömt att vänstertrafik är sundare än högertrafik och vi höll på att rösta bort möjligheten till att ta en liten rackabajsare till midsommar. Nu har vi alltså valt bort euron (kortsiktigt) men vad många inte är medvetna om är följande fakta, Sverige har förbundit sig till att införa euron som valuta och har inget undantag skrivet med valutapakten.
Så på ett eller annat så kommer svenska folket att bli överkörda, folkomröstningen var bara en dimridå som i bästa fall (eller sämsta?) kunde ha påskyndat ett inträde i valutaunionen fullt ut.
Jag tycker att min positiva inställning till euron ger mig trovärdighet i övriga europa medan din inskränkta syn på vad som är trovärdigt och inte ger dig ännu sämre trovärdighet.
PS. Niklas, ja du förde min talan rätt så bra men min åsikt förde du fram på ett suveränt sätt. DS.Sv: Borde omröstningen inte varit?
Plötsligt så hänvisar du till vad mannen/kvinnan på gatan i övriga Europa tycker,
Mannen/kvinnan på gatan i Sverige vet inte sitt eget bästa. Eller ?
Phuuuu den logiska tanken saknas.Sv: Borde omröstningen inte varit?
Fullt med logik om man använder de små grå.Sv: Borde omröstningen inte varit?
Fick lite rolig läsning av misstag idag (sökte efter valutaomräkning) ;) Klart rolig tråd :)Sv: Borde omröstningen inte varit?
<b>Mest nöjd är den grekiska landsbyggdsbon med små eller inga möjligheter att byta yrke, dvs samma människa som i sverige skulle ha varit mest kritisk. Enligt mig lite motsägelsefullt... </b>
Jag påpekar vare sig ja eller nej ifrågan om EMU, utan bara undrar var du fått dessa uppgifter ifrån? Nu råkar jag känna folk som bor och driver verksamhet i en relativt liten del av greklan (lefkas) och de säger till mig att grekerna överlag inte är nöjda med EMU.. allt har blivit jättedyrt för dem när de bytade (mat, kläder, markyta etc)..
Innan hade man ca 5ggr marginalen på inköpsprisety på t.ex en burk coca cola .. dva man köpte in för 0.20drachmer och kunde säljea för 1.00 . nu köper man in för 0.5euro och säljer för ~1.00euro.. han påpekade att detta gällde de flesta varor... samma diskussion hade han om markyta då han aldrig i hela sitt liv hade haft råd med marken som hans hotell är byggt på om det hade varit under "euro-tiden"..
Jag röstade själv ja i frågan så jag säger inte emot dig =)Sv: Borde omröstningen inte varit?
Uppgifterna fanns att hämta på Aftonbladets hemsida under valrörelsen, de fanns även att finna på ja till emu's hemsida.
<b>samma diskussion hade han om markyta då han aldrig i hela sitt liv hade haft råd med marken som hans hotell är byggt på om det hade varit under "euro-tiden".. </b>
Inte så konstigt, Grekland har ju numera en valuta som ligger i paritet med omvärldens valutor, det gör att Greklands inhemska marknad blir dyrare att handla på gällande varor där pris kontra efterfrågan är en parameter i omvärlden.
Synd att vi inte gick med, kronan har tappat flera procent i värde mot euron sen omröstning, men ingen nej-nisse vill erkänna ens med facit i hand.