Läs denna länk: http://www.idg.se/ArticlePages/200309/19/20030919125722_CS/20030919125722_CS.dbp.asp Intressant tråd du tar upp . Har inte orkat djupläsa alla val. Första gången jag håller med dig Sven :-) I korthet handlar den patentmodell som ska användas för mjukvara om att man ska kunna patentera mjuka lösningar, ett exempel på en mjuk lösning är t.ex. en placering av en knapp som är mer effektiv än alla andra placeringar. Detta är kärnan av pudelns problem, dvs att företag kommer att få en möjlighet att patentera alla möjliga dumheter och om en bra insyn inte finns på PRV så råkar vi ut för den amerikanska situationen där idiotpatent tas och prior art inte innebär något alls. Dessa patent används slutligen för att tjäna pengar genom att stämma företag. >Förutom att du gillar Amiga så va... Inget fel på AMIGA... Det är en liten interngrej mellan han o mig. :-) Man blir ju smått mörkrädd av att läsa svaren (hur äkta dessa nu är) från en del av partierna i en av länkarna. KLAGA INTE HÄR! >Är ni emot så maila eran representant och och förklara vilka problem detta innebär.Alla som utvecklar!
och denna:
http://dogma.freebsd-uk.eu.org/~swedebear/patent/
samt denna:
http://petition.eurolinux.org/index_html?LANG=en
Är ni emot så maila eran representant och och förklara vilka problem detta innebär.
Är ni för så betänk att i Usa och Australien (som har sama lagstiftning i stort sett) är t.ex. hjulet patenterat som en egen uppfinning.Sv: Alla som utvecklar!
Programmeringe är en form av konst musik, du kan inte ta patent på programkod !
Bethoven har inte patent på sin musik, men det är hans i allafall
Jag som programmerare bestämmer själv hur min slutprodukt skall se ut.
Vissa "töntnissar" tror att dom tex. själv skall få bestämma vilka färger mitt prog skall ha. !
Glöm det. ! Det finns säkert standard prog som skall följa denna regel, men som
programkonstruktör så skall Ni ge fae.. i mina ideer. Enkelt det finns standardlösningar.!
Sen finns det inovativa lösningar på ett problem.Det viktigaste är användarvänlighet
och mjuk approch.
Tycker fega Nej Sven.Sv: Alla som utvecklar!
Förutom att du oxå gillar Amiga så :-)
Nepp nu skall jag gå och kasta dvärgar... Legolas behöve lite hjälp sa han...Sv: Alla som utvecklar!
Sv: Alla som utvecklar!
Va fan är det för fel på Amiga?
Duktigt innovativt system. Kunde varit det enda som gällde idag om det inte varit för en del missar. Kommer ihåg när jag testade DOS och Windows. Fruktansvärt krångligt, ointuitivt och begränsat. Inte var det stabilare heller.
Men det verkar vara för sent för Amiga nu... tyvärr...
Men vad gäller "standardutseende" så håller jag inte med. I regel: ju mer standardiserat man kan göra sitt program desto lättare är det att hantera.
Och slutligen: Naturligtvis är förslagat idiotiskt, en typisk "vi är stora, så vi bestämmer"-mentalitet. Frågan är vad de tror att det ska leda till; distributionen av piratkopierad programvara kommer SÄÄÄÄÄKERT minska. Jag tror snarare att de marknadsandelar de tänker att de kan behålla genom att att göra så här är mindre än det de förlorar på piratkopieringen.Sv: Alla som utvecklar!
Sv: Alla som utvecklar!
kd's höjdare - "Utan ett "patent-system" försvinner de ekonomiska drivkrafterna att utveckla ny programvara"
HÄPP, konstigt att jag får ekonomi i att utveckla utan att ta patent. Det där svaret var nog bland det dummaste jag hört. Undrar om den som svarade ens visste vad han/hon svarade på?
Generellt tycker jag att patent på mjukvara är en dum ide, algoritmer och liknande kan väl möjligen tänkas vara ok ibland men patent på UI, knapputseende blir ju bara larvigt.
LeCat - Angels fall, I'm still hereSv: Alla som utvecklar!
Leta rätt på folket som kan rösta (påverka) och se till att de förstår vilken idioti de står för.Sv: Alla som utvecklar!
Lite svårt när man inte har någon "representant" i Riksdagen.
>Är ni för så betänk att i Usa och Australien (som har sama lagstiftning i stort sett) är t.ex. hjulet patenterat som en egen uppfinning.
Men inte har väl det hindrat någon från att tillverka hjul i dessa länder?
MS