Kommer du ihåg känslan när man kunde skriva på tangentbordet utan att kolla på tangenterna samtidigt? Känslan var ju helt enorm! Kommer själv inte ihåg riktigt när det hände, kan varit ungefär ett-två års sen kanske... >Tänkte se om nån annan hade samma upplevelse :) Åh.... ;) Sven, Sven, Sven... :) S k ergonomiska (splittade) tangentbord kan delvis råda bot på felaktig fingersättning. Jag använder själv Microsoft Natural Keyboard och det har "tvingat" mig att inte flaxa med höger hand långt in på vänster hands territorium som jag gjorde tidigare. Dock ska jag medge att jag inte använder fyra fingrar på varje halva (undantaget tummarna) av tangentbordet som det är tänkt :-) 2-3 fingrar kommer man långt med men tyvärr leder det till onödiga förflyttningar av händerna som ofta leder till feltryck när jag tittar på skärmen och inte tangenterna. Jag glömmer dock aldrig när jag vann tävlingen med att köra snabbskrivning. I detta fall handlade det om att skriva alfabetet på kortast tid. Har för mig att det var 1,5 sekunder eller nåt, alltså drygt 13 tkn/sekund. Vad var det för tävling, den måste jag ha missat... <b>>Hur skall du kunna se det ? Skall Vi skicka en bild som svar ?</b> har redan provat den sidan... tycker inte den är så bra. Hur ofta använder man sådana ord som dom använder där, föredrar mina egna program för att kolla hur fort man skriver. Gjorde testet som tipsades om här ovan. Jag gjorde också testet... Jag skriver väldigt dåligt... "Pekfingervalsen" och jag har jobbat i IT-branschen i 4 år.. =) Jag fick trea i maskinskrivning eftersom jag hellre sprang runt och hjälpte folk med datorerna än lärde mig skriva affärsbrev på engelska... Your score: 280 keys per minute ~ 56 words per minute Jag kan rekomendera appen Alfaprint ->Programarkivet:Alfaprint<- "Är det ekonomiskt försvarbart att investera i ett Your score: 396 keys per minute ~ 79 words per minuteSkriva utan att kolla på tangentbordet
Tänkte se om nån annan hade samma upplevelse :)Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Hur skall du kunna se det ? Skall Vi skicka en bild som svar ?Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Hm... Jag kan skriva utan att titta ganska bra, men det blir lite småfel här & där ändå... Snabbast går det dock om jag tittar... :) Men det går ganska bra ändå. Största problemet är nog att jag har helt fel fingersättning... :/Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Bonus är ju att det är känns ganska skönt med ergonomiskt tangentbord också...speciellt om man börjat "utveckla" musarm, som jag har :-)Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Om jag inte minns helt fel så finns det något sådant program i filarean.Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Skriva utan att kolla har jag nog nästan gjort i minst 4år i alla fall då jag tvingades att skriva korrekt på högstadiet av min lärare, men det är jag nu i efterhand bara glad för att man lärde sig det på den tiden.
Alfabetet på tid är alltid en klassiker, dock använder jag inte riktigt rätt fingersättning när jag skriver alfabetet. Mitt rekord ligger kring 1.54s tror jag, men det påverkar ju inte den vanliga skrivhastigheten.Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Folk skriver ju sina svar, och jag läser, alltså ser jag.
<b>>Alfabetet på tid är alltid en klassiker, dock använder jag inte riktigt rätt fingersättning när jag skriver alfabetet. Mitt rekord ligger kring 1.54s tror
>jag, men det påverkar ju inte den vanliga skrivhastigheten.</b>
Det finns ju, http://www.typera.tk, där kan man mäta ;)Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
score: 292 keys per minute ~ 58 words per minute
mistakes: 3
Det här påminde om "gamla tiders" skolgång. När man utbildade sig till sekreterare.
När jag började skrivmaskinslektioner så fanns inte elektrisk skrivmaskin ännu...
Vi hade såna där gröna stålskrivmaskiner där man fick klappa till tangenterna av bara f-n hehehehe. Stora grå stålskärmar hängde lärarinnan över tangentbordet för att vi skulle lära oss skriva med rätt fingesättning (detta var i mitten av 70-talet).
Sen på gymnasiet (kontorslinjen) så fick man elektrisk skrivmaskin.... VILKEN LYX alltså. Skulle baaaara lära sig hantera "suddgummit" - för TippEx fanns inte heller då...
Sen kom TippEx remsorna (hihihi). Man fick sticka ner en liten remsa och backstega och stansa in bokstaven ovanpå den redan skrivna (så klistrades ju lite TippEx över bokstaven).
Efter den här skrivmaskinen kom "kulskrivmaskinen". Istället för typarmar som stansade bokstäverna så satt bokstäverna på en kula som gled på en stång. Den var TYST och det bästaste av allt var att man kunde köpa en insats "tejp" som tog bort den felskrivna bokstaven om man backade bakåt.
Man fick betyg i maskinskrivning så att arbetsgivaren kunde se hur snabb man var.
På den tiden fick vi också lära oss stenografi.
Så jag har ett gammalt betyg som vittnar om att jag år 1980 skrev 746 nedslag på 3 minuter. Fast det är nog bara här nu som jag kan "skryta" med det höhöhöhö.
....Jeeeeeeeeeeeesus vilken UTVECKLING man varit med om alltså. Och jag är ändå BARA 40 år i oktober (skratt).Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Your score: 200 keys per minute ~ 40 words per minute
Language/mode: classic-se
Ranking: Not bad!
Comparison: 70% of registered TyperA users using this language have typed a better result; 30% have a lower or equal result.
You typed: bemyndiga partiell utfästelse rybs variabla svida skippa kapabel recensera liktydig skylt bi subtilt radien kapabel manuskript tråkigt ekolod bidra fåglar bi elementär auktoritär nivå stare arlanda a
Mistakes: a(anhålla) Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Vi hade oxå såna där gråa stålgrejer men jag lärde mig snabbt att det inte spelade nån roll... jag skrev långsamt ändå.. :)Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Language/mode: se
Ranking: You've got potential.
Comparison: 42% of registered TyperA users using this language have typed a better result; 58% have a lower or equal result.
Usch, det där var ju inget bra. Måste träna mer på att skriva snabbt. Håller normalt ett rätt högt tempo men där får man ta i rätt bra. Att slå lissus tar nog några försök. Skall prova lite till sen. Bra jobbat Lissu.Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
i Filarean om man vill kolla hur fort man skriver. :)
Är det ekonomiskt försvarbart att investera i ett
ergonomiskt tangentbord? Det blir ju rätt mycket
man sitter å jagar tangenter, egentligen...
ChristerGbgSv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
ergonomiskt tangentbord? Det blir ju rätt mycket
man sitter å jagar tangenter, egentligen..."
Det är ERGONOMISKT försvarbart om inte annat :-) Man behöver ju inte vänta tills man får problem innan man börjar tänka på sådant. De kostar väl inte mer än 300-400 SEK så det överlever väl de flesta...
Se www.musarm.org om ni börjar få problem, där finns lite tips.Sv: Skriva utan att kolla på tangentbordet
Language/mode: classic-se
Ranking: That was fast - you can still improve, though.
Comparison: 17% of registered TyperA users using this language have typed a better result; 83% have a lower or equal result.
You typed: kyrka enklast kärva rhen variabla jämförts branscher ögon inland varumärke partiell monoton efterlyst vallmo dubblera tapp avskilt inleda bidra stare nivå behålla stubben tråkigt påhittade bidra snyggt tomat retirera fack sköterska obehörig sagda genial påse receptor menas satt överskott taga hasard infödd texas resmål lasse makulera kändes ingick överge innan erhållas retirera läget grtävas övergång
Mistakes: grtävas(grävas)
Skoj sida.
Skulle vilja se dem som ligger Highscorelistan skriva, över 500 tecken/minut är väldigt imponerande!