Kan inte låta bli när jag ser och hör Bush Putin CampDvids Att tolka Nostrademus texter är som att tolka bibeln, helt meningslöst... Skillnaden mellan bibeln och "vanliga" profeter är att bibeln är förhållnadevis konkret, vilket ger såna här (i dagens samhälle) fullständigt idiotiska "uttalanden". >> <b>5. En av mina vänner menar att även om det är en styggelse att äta Var väl samma veva angående WTC, någon amerikansk student hade skrivit sin ja är det inte fantastiskt... >94,95, 98,2000 eller något i den stilen... "du är ju djä... inkrökt om du begär att en nisse på 1500" Dearest <b>Trash</b>, Orkade bara kolla på de 4 första. Där var det en som missade, det finns så vitt jag kan förstå inget 24:44. Molle: <b>Niklas,</b> Jag vill inte göra en teologisk diskussion av det här, men det som du kallar för misstolkning kallar jag för humor. Judar tycker inte Hitler-skämt är roliga men det gör jag, det är upp till mig att skratta åt vad jag vill när jag vill. Precis på samma vis är det upp till dig att tro på vad du vill när du vill. Dumt gjort av mig... tanken var nog inte att denna tråd skulle handla om någon religiös diskussion. Men, men: Det finns ett bevis för guds existens och det är omnämnt i den ypperligga källan till kunskap som många verkar ha glömt (Liftarens guide till galaxen), där bevisas guds existens genom att påvisa hur lite han vill bli ett erkänt faktum. Nu har jag inte citatet i huvudet och boken är inte inom armlängds avstånd men jag ska leta rätt på det. "Orkade bara kolla på de 4 första. Där var det en som missade, det finns så vitt jag kan förstå inget 24:44." >I min bibel är det 3:e Mos 25:44 som avses....Nostradamus !
Citat:
"När norra polens folk sig har förenat
Så blir skräck och fruktan stor i Östern...
En dag två stora ledare skall
sluta vänskap
Det nya Landet står på höjden
av sin makt"
det skrev han på 1500 talet om 2000 ! Ny landet pekar åt USA enl samstämmiga tolkare.
Tycker fö. att Bush är en stor djä.. pajas, men! det går inte att förneka att han är
ledare för den mest kompetenta makten i världen Just Nu !
Nu kan man aldrig försvara att 3000 oskyldiga människor dödades, Men !
dom har tiggt om det länge, nu förlorar dom fotfäste United States off bluff
Kan dom gör så mot oss ??? !!! Jaaaaa Ni har gjort det mot miljoner ex. Chile
Guatemala El Salvador Vietnam Nicaragua mfl.
Yes Amerika Ni har samlat ihop det länge . Man kan göra så !Sv: Nostradamus !
Tolkningen resulterar i en subjektiv bedömning av textens innehåll varenda gång,
Exempel på en tolkning av bibelns ord:
"Laura Schlessingen är en känd radiopratare i USA som ger råd till personer
som ringer in till programmet. För en kort tid sedan svarade hon en
av de som ringde med en hänvisning till 3:e moseboken 18:22, att
homosexualitet är en styggelse som inte under några omständigheter
kan accepteras. Nedan följer en översättning av ett öppet brev till
dr. Laura skrivet av en amerikansk medborgare efter det programmet.
Kära dr. Laura
Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller guds
bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av
dessa kunskaper till så många jag kan. Om någon till exempel försöker
försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e moseboken
18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en
styggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna
att jag behöver några råd kring
hur jag ska följa några andra av guds bud.
1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en
doft som behagar herren (3:e moseboken 1:9). Problemet är att grannarna klagar.
2. Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a moseboken 21:7). Med
dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?
3. I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga
både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett
grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikaner och
inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?
4. Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på
sabbaten.
2:a moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag
moraliskt ansvarig för att göra detta själv?
5. En av mina vänner menar att även om det är en styggelse att äta
skaldjur (3:e moseboken 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller
inte med.
Vem av oss har rätt?
6. I 3:e moseboken 21:20 står det i klartext att jag inte får närma
mig guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av
viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt
eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?
7. De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på
sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt
3:e moseboken 19:27. Hur bör de straffas?
8. Jag har läst i 3:e moseboken 11:7-8 att jag inte ska röra vid
några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag
fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?
9. Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e moseboken 19:19
eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte
mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än
ett tygmateriel, vanligen en blandning av bomull och polyester. Han
har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt
nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e
moseboken 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds
på ett familjebål som vi brukar göra med människor
som ligger med sina släktingar (3:e moseboken20:14)?
Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar, så
jag är helt säker på att du kan hjälpa mig.
Tack för att du ständigt påminner oss om att guds ord är eviga"Sv: Nostradamus !
Nostradamus är ju däremot dels otroligt abstrakt, dels har man i (i stort sett) varje citat dragit ihop enstaka ord och meningar från helt olika delar av skrifter, och väljer att tolka det utifrån det. Men jag håller med. Tolkningar av sådant är i stort sett meningslösaSv: Nostradamus !
skaldjur (3:e moseboken 11:10), så är homosexualitet värre.</b>
Att äta skaldjur ÄR en sann styggelse. Vad kan vara värre än det. Usch!Sv: Nostradamus !
egna lilla "Nostrademus" och plötsligt så hittade någon tidning det och spred det
vidare.
Detta behöver iofs inte vara sant eftersom jag läste det på internet ;).Sv: Nostradamus !
det som är lite märkligt är ju att enligt div tolkningar av Nostradamus
så skulle 3e världskriget börjat
94,95, 98,2000 eller något i den stilen...
lika spännande varje gång... hepp det blev inte 94 , ett år senare så säger de på tv eller i någon tidning att NU börjar det enligt Nostradamus , hepp , inte den gången heller , så fortsätter det...
klart som fan att håller man på så tillräckligt länge så får ju någon rätt... men blir Nostradamus texter mer sanna för det???
//RogerSv: Nostradamus !
Okej jag är också "skeptisk" , du är ju djä... inkrökt om du begär att en nisse på 1500
talet som inte ens har vår tideräkning skall pricka rätt på det heltal du nämner.
Frågan återstår . Har två stora ledare kommit sams ? . är dom emot Österns rike ?
det var huvudbuskapet. Hade Ni frågat för 10 år sedan hade man gissat på Kina
Nu blev det de Vi kallar Österns folk , Islamiter !
Vid seklers skifte:
"En skräckens konung nedstiger från skyn" , jag tycker nog att ett trafikplan
som kör in i ett hus med 3000 människor är en skräckens konung.
Detta lästa jag redan 1985...... trodde då att det hade med kärnvapen eller metoriter att göra.Sv: Nostradamus !
nej jag begär inget avhan alls...
det är ju inte annorlunda med hans proffesior än med vanliga jävla horoskop..
skrv något lagom luddigt så det stämmer på allt..
//RogerSv: Nostradamus !
du verkar ju inte ha läst bibeln själv, right?
Gör det och läs sedan det där fjollbrevet så kan du stryka ungefär 9 av grejerna...Sv: Nostradamus !
Trodde faktiskt inte det fanns "vanligt folk" som verkligen skattade en bok som bibeln så högt, annat än rent symboliskt.
En bok med tvivelaktig bakgrund vars skrifter har blivit modifierade och manipulerande under två tusen år. Kristna var från början en sekt, tillsammans med ett stort antal andra sekter. I mitt personliga tycke är det en ren händelse att det var just den jesuitiska sekten som växte och gick vidare.Sv: Nostradamus !
Bibeln har jag läst, samtliga referenser stämmer med den katolska bibel jag har i bokhyllan, jag är dock ateist och tycker att det är helt ok om andra väljer att tro på heliga skrifter i olika format så länge de inte tvingar mig att tro på det.
För övrigt ska man kunna skämta om allt och se ironier i allt, annars är livet inte värt att leva...Sv: Nostradamus !
Gissar att du, precis som alla med såna här konstiga påståenden, kan försvara dem?
"En bok med tvivelaktig bakgrund vars skrifter har blivit modifierade och manipulerande under två tusen år. Kristna var från början en sekt, tillsammans med ett stort antal andra sekter. I mitt personliga tycke är det en ren händelse att det var just den jesuitiska sekten som växte och gick vidare."
Bevis, tack?
<b>Trash</b>
Jodå, håller med om ditt inlägg. Visst stämmer referenserna, men de plockas (ofta) dels ur sitt sammanhang, och dels räknar man inte med nya testamentet, som faktiskt ändrade en hel del av de där delarna...
Sen är det väl klart att man kan skämta om det, men att göra misstolkningar är ju inte skämt. Skämt finns här: http://www.bibelsajten.nu/skoj.htm (varning: torftiga skämt)Sv: Nostradamus !
Sv: Nostradamus !
<b>>Gissar att du, precis som alla med såna här konstiga påståenden, kan försvara dem?</b>
Okej:
"En bok med tvivelaktig bakgrund"
Med tvivelaktig bakgrund menar jag att profeter i gamla testamentet troligtvis var rika människor som direkt tjänade på att folk trodde på deras profetior. Till på köpet kommer att det är 2000-3000 år gamla grejer.
"har blivit modifierade och manipulerande under två tusen år"
Om du tror att en text kan bevaras i orginalskick, även om den skrivs om var femtionde år med en ny jargong, ny terminologi och nya språk, så har vi inte samma åsikt. Troligtvis är grejen om Jungfrufödseln effekten av en felstavning, ordet "onani" kom från en misstolkning i ett kapitel.
Det rör sig dessutom om kungar, strikta katolska präster osv. sen medeltiden. Dessa var mycket mäktiga och hade stora rikedomar, och att påstå att de inte har valt att påbjuda religion för att ha kontroll är ju nästan att vara historierevisionist... När man sedan misstänker att kristendomen har blandats med bl.a. asatro för att passa norden, så blir i alla fall jag lite skeptisk.
"Kristna var från början en sekt, tillsammans med ett stort antal andra sekter."
Detta är ett faktum. Fanns ett otal andra liknande sekter på den tiden, för grekiska snubbar, för andra med samma rykte som jesus, osv.
<b>>Bevis, tack?</b>
När jag får bättre bevis åt andra hållet. Jag tycker det är rimligare att inte tro på att en 2000 år gammal bok är sanningen, än att det är det.
Och naturligtvis respekterar jag folks åsikter. Jag tycker bara synd om folk lägger tid på nåt som inte finns. Därför vill jag ha argument för att det finns...Sv: Nostradamus !
Sv: Nostradamus !
I min bibel är det 3:e Mos 25:44 som avses....Sv: Nostradamus !
Jaja... min poäng var att citaten verkade vara rätt.