Vad är skillnaden på ett script och ett program ? Ett script tolkas i runtime, det vill säga det kompileras inte i förväg. Jag anser att även skript är program. Kompletterar inlägget "Ett script tolkas i runtime, det vill säga det kompileras inte i förväg." Tror definitionen är ganska flytande. Har sett när folk kallar Excel-ark med (förvisso ganska avancerade) formler och grejer för program. Å andra sidan... vad spelar det för roll...? Det blir många begrepp här: program, skript, interpretera, kompilera "Gränsen är numera diffus." Jag syftade på gränsen mellan interpreterade språk och skriptspråk. Båda, liksom kompilerade språk, är programmeringsspråk; något annat har jag aldrig påstått. "När VB 1.0 kom så kallades det man skrev för program. Kompilator saknades om man syftar till vad en riktig kompilator gör. VB 1.0 - 6.0 är ett interpreterande språk," "Och vad krävs för att kalla något för skriptspråk?" Enligt ovanstående är alltså c# och vb.net skriptspråk. Är det någon här - förutom du själv - som har hävdat att ett skript (-språk) inte skulle vara ett program (-språk)? "Upptäckte nu att det var du själv som startade diskussionen... Vad var du ute efter? Att tjafsa?" ja.. De som kommer med sådana påpekanden kan få göra det. De har uppenbarligen inte själva förstått begreppen. Roggan: typ det här? Japp ja fast jag har inte sagt att ett scriptspråk INTE är ett programmeringsspråkProgram eller script
Jämförelser:
Program skrivet i QBASIC (eller liknande gammal dos-basic)
Script srivet i ASP (ej asp.net)
Vad är den grundläggande skillnaden så att man inte kan kalla det andra för program eller script ?Sv: Program eller script
Sv: Program eller script
Annars är det nog som Trash skrev: ett skript kompileras inte.Sv: Program eller script
Basic program som ej kompileras, utvecklade i den form som det med gamlas dos medföljande basic-miljön från Microsoft vilken Bill drev fram. Var ett vanligt språk då IBM lanserade sin första PC.Sv: Program eller script
När VB 1.0 kom så kallades det man skrev för program. Kompilator saknades om man syftar till vad en riktig kompilator gör. VB 1.0 - 6.0 är ett interpreterande språk,Sv: Program eller script
Det är en sekvens instruktioner som utför något... vad man kallar det är väl oväsentligt? Sv: Program eller script
Läs i susning.nu om dem:
http://susning.nu/Skript
http://susning.nu/Interpretator
http://susning.nu/Kompilator
Kort sagt är ett skript en fil med kommandon som är tänkt att matas till en kommandoradstolk. En interpretator är endast gjord för att tolka program. Gränsen är numera diffus.Sv: Program eller script
Har aldrig varit diffus.
Sedan tiden då man styrde vävmaskiner med hålkort till idag är sysftet att ge en maskin instruktioner för att utföra något t.ex. målstyrning av misiler.
Detta kallas program.
Att krångla till att kalla saker skript (script) ger inte utvecklingen något tillskott. Däremot kan det finnas olika nivåer av programspråk ifrån enklare typ hålkorten till mera AI-språk, men det är ändock programspråk för att styra maskiner.Sv: Program eller script
Sv: Program eller script
Ett interpreterande språk behöver inte vara kompilatorlöst. VB1-6 har en kompilator (som i alla fall från VB4 tror jeg heter C2.exe) som kompilerar Basic-koden till P- eller N-kod (också VB4+) och det är sedan DENNA kod som interpreteras. Det är alltså en kombination av kompilering och interpretering. Ren interpretering vore det om den direkt interpreterade basic-koden.
Sedan skrev du "riktig kompilator". Jag vet inte om du menar att en "riktig kompilator" måste kompilera till en körbar exe (eller dll)? Med en sådan definition skulle ju inte heller .Nets kompilatorer vbc.exe och csc.exe vara kompilatorer eftersom de kompilerar till IL, Intermediate Language. Som jag har tolkat begreppet så är en kompilator något som översätter kod från ett "språk" till ett annat, rimligen i "riktning mot" den aktuella plattformens maskinkod, annars bör man kanske kalla det en dekompilator. Dvs inga krav på att det ska vara till körbar kod. Jag kanske missuppfattade det du skrev så då kan ni bara ignorera detta stycket som svammel :-)Sv: Program eller script
Som jag skrev ovan: "Kort sagt är ett skript en fil med kommandon som är tänkt att matas till en kommandoradstolk."
Exempel är BAT-filer, Bash-skript och SQL-filer. Dessa innehåller kommandon som man normalt ger direkt till en kommandoradstolk, men för att slippa skriva samma sak om och om igen, lägger man det i en fil. Innehållet skickas sedan över till tolken.
För att "köra" en SQL-fil i MySQL kan man t.ex. göra så här:
mysql -u user -p password databas <database.sql
Men numera används begreppet skript/skriptspråk i en vidare betydelse - i stort sett alla språk som inte explicit kompileras före exekvering kallas skriptspråk, t.ex. ECMAScript, PHP, ASP/VB, ...
Ofta sker dock en kompilering inne i tolken. Så är fallet med PHP. Hela "skriptet" läses och omvandlas till något som liknar maskinkod. Sedan tolkas denna kod.Sv: Program eller script
Även om det är bara en enda rad kod som en maskin skall tolka och utföra något, så varför börja göra skillnad på saker och kalla det skrip? Det är i själva verket ett program.
Koden är något som vi människor, efter viss upplärning, klar av att skriva. Maskinerna, oftast någon dator, tolkar våra instruktoner och översätter slutligen till elektriska signaler för att utföra vad vi önskade.
Om någon ännu fastnat vid att allt kompilerat bara är program så upptäcker man när man studerar en processors arbete att all kod (maskinkod) som kommer dit TOLKAS via instruktionsregistret som finns i processorn för att därefter behandlas av datorn och även det då borde kallats skriptspråk.
Gör man ett antal exempel av "Hello World" med ett antal "programspråk" eller vad vissa kallar "skriptspråk" och analyserar arbetet som sker så framstår det att det borde kallas program.
Utan folkomröstning och med hjälp av ovanstånde inlägg, så avser JAG att lämna deffinitionen "skriptspråk" och övergå till att enbart använda defffintionen "programspråk" som ett samlingsnamn på all kod för att styra maskiner.Sv: Program eller script
"använda defffintionen "programspråk" som ett samlingsnamn på all kod för att styra maskiner."
Just det, "som ett samlingsnamn". Precis som "fordon" är ett samlingsnamn som omfattar "bilar", "lastbilar", "bussar", "cyklar", "mopeder", "motorcyklar" m.m. Och ibland är gränsen mellan dessa kategorier av "fordon" diffus; är en s k "mopedbil" en moped eller en bil? Var går gränsen?
Upptäckte nu att det var du själv som startade diskussionen... Vad var du ute efter? Att tjafsa?Sv: Program eller script
Mitt syfte var att skapa debatt, men något större intresse fanns inte.
Men om du gör "misstaget" att kalla asp eller dyligt för programspråk så kommer du få ett att antal påpekanden om att det heter skriptspråk.
Så syftet var att få reda på vad man anser vara skillnaden.
Vet du?Sv: Program eller script
om det är ett scriptspråk kan man ta en snutt med text och skicka till en tolk som sedan exekverar koden direkt..
kan du öppna en sourcekodfil och ändra den i notepad och ändra den lite och sedan exekvera den utan att kompilera koden innan den körs så är det ett script.
ang c#,vb.net och vb6:
alla dessa kompileras , c# och vb.net kompileras till cil kod , men den är iaf kompilerad , det finns ingen kod i ascii format i de filerna.
vb6 kompilerar by default till native kod , även om det i princip bara är en miljard hopp in i vb6 runtime. .. men likväl är det kompilerat till native , och exefilen innehåller ingen ascii för sourcekoden... (vb6 kan kompileras till p-kod , men den är fortfarande kompilerad , och därmed inte ett script)
man måste även skilja på Script och Scriptspråk.
ett script behöver inte vara skrivet i ett scriptspråk ...
du kan tex ha en host app som kan kompilera c# kod direkt under runtime , och då är det inte fel att kalla det c# script (den koden som kompileras under runtime alltså), även om c# inte är ett scriptspråk...
ett scriptspråk är ett språk som exekveras via en tolk som parsar text medans scrptet exekverar... medans i fallet ovan så skulle c# koden gå via c# kompilatorn i runtime och exekvera som x86 kod och är därmed inte ett scriptspråk.
någon som har någon annan ide'?
//RogerSv: Program eller script
Intressant att efter denna debatt upptäcka att vi står på samma sida...Sv: Program eller script
På det företag där jag jobbar progrmmerar vi våra CNC maskiner med ett programspråk avsett för att styra bearbetningsmaskinerna.
Vi gör detta med vanliga texteditorer typ notepad.
Dessa program skickas sedan till maskinerna utan att kompileras tolkas och körs av maskinens styrsystem för att styra maskinerna.
Detta är enligt din definition då inte programspråk utan ett skriptspråk.
CNC-maskiner (CNC Computerized Numeric Control)
Tex svarvar, fräsar, robotar mm.
Mycket tveksam till att någon inom industrisektorn kommer acceptera begreppet skriptspråk.Sv: Program eller script
http://www.cea.cc/cea_script_commands.htm
http://www.cea.cc/cncpage.html
http://www.google.se/search?q=%2B%22cnc+script%22&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&meta=
//RogerSv: Program eller script
Roggan, du har helt rätt i att begreppet script finns för CNC (visste jag inte förut). Hur spritt det är i Sverige vet jag dock ej.
Men det blir lika förvirrande som att söka på detta:
"CNC programming language"
eller
"asp programming language"
Förvirringen på webben är total.Sv: Program eller script
ett scriptspråk förhåller sig väll till programmeringsspråk på samma sätt som bil förhåller sig till fordon..
det finns ju lågnivåspråk , högnivåspråk,scriptspråk etc etc. alla är ju programmeringsspråk , i lite olika former bara..
//Roger