Jag började häromdagen fondspara för första gången i mitt liv i en räntefond som heter svenska obligationsfonden. Nu har den gått bakåt lite och jag ligger minus i kronor jämfört mot vad jag satte in. Ja, pengarna kan tappa värde i räntefonder, om värdepapprena som fonden har står stilla och fondinnehavaren väljer att sälja / byta ut dom så måste kommisionen för försäljningen tas någonstans ifrån. Vill du satsa långsiktigt skall du satsa på Kinafonder De verkar ju kassa... >Med tanke på risken i Kina borde utdelningen varit bättre, tycker jag... ok... >Med långsikt menas till att börja med 2008 då Peking håller OS Om man tycker att 32 % på 9 mån är dåligt så är man inte verklighetsförankrad. Jag har inte sagt att det är dåligt, jag har sagt att andra fonder, på samma marknad, har gått bättre, betydligt bättre... >5 år kan väl knappast kallas lång sikt.... Om man har någon typ av förståelse för ekonomi och investeringar vet man att lång sikt inte kan vara 1 år eller 5 år, en investering som är långsiktig är just långsiktig. Om du läst lite nationalekonomi vet du att det finns flera olika trender i ekonomin som gör att ekonomin rör sig upp och ner. På så kort tid som 5 år kan du inte få en långsiktig trend eftersom du då kan befinna dig i en top eller dipp, på längre sikt säg 30-40 år har du, än så länge, en positiv trend oavsett de små fluktueringarna som sker med ett par års mellanrum. Retar mig på din "mesterschmidt" attityd , som "puman" brukar skriva ja, och du får ju läsa i vilket sammanhang jag nämner det... Och ??? Phuuu. Ja... och? hans uppgift är ju att sälja bankens produkter... inte att se till att du gör bra investeringar... >Ja... och? hans uppgift är ju att sälja fonder... inte att se till att du gör bra investeringar... >Det här är nog den mest meningslösa tråden jag varit med i.... Ja... >och så kanske de förlorar allt och blir arga... >Skrev tex http://www.kaupthing.se/ Obs jag skrev tex. ! Han som ligger 1:a har byggt upp det till 275 000. Det går folks att "pilla" sig i navelnObligationsfond, undrar en sak
Nu undrar jag bara lite smått, hur kan pengar som placeras i räntebärande värdepapper gå bakåt? Okej om det går sakta uppåt eller rent av står still periodvis, men kan räntan verkligen också bli negativ i räntebärande värdepapper?Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Sv: Obligationsfond, undrar en sak
tex http://www.kaupthing.se/
Idag % kurs 2003 % 2002 %
0.81 Kaupthing Kina 84.89 32.60 3.51
Det är i sista minuten nu , om Ni vill vara med när tåget går.Sv: Obligationsfond, undrar en sak
JP Morgans kinafonder har ju gått upp med ~55% 2003
32 % är inte mycket att hurra för idag... det är väl ungefär vad SAX har gått upp med i år. Med tanke på risken i Kina borde utdelningen varit bättre, tycker jag...
Men visst på lång sikt så är det säkert bra, men å andra sidan så är vi alla döda på lång sikt...Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Det ovan blir nog dagens knäppaste uttalande *LOL*.
>Men visst på lång sikt så är det säkert bra
Med långsikt menas till att börja med 2008 då Peking håller OS.
Tror att jag lever 5 år till ;-)Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Med tanke på risken i Kina (underförstått fonder) så borde avkastningen varit bättre, om man jämför med andra fonder som investerar i samma område. Det jag tyckte var konstigt var din rekommendation Kaupthing vars kinafonder inte gått speciellt bra om man jämför med en del andra, större bolag... Eller oxå var det jag som slumpmässigt valde ut de fondbolagen som har haft en extrem avkastning....Sv: Obligationsfond, undrar en sak
5 år kan väl knappast kallas lång sikt....Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Också knäppt 2 sådana idag ! långsikt kan vara allt från 1 sek till 1000 år
Som den gode Einsten sa allt är relativt.
Om en snigel skall ta sig över en gata , så kan han säga ,på långsikt kan jag nog komma över.Sv: Obligationsfond, undrar en sak
För er andra som till skillnad från SvenPon inte är allvetande kan det vara intressant att läsa http://bors.affarsvarlden.se/fondskola.asp?settings=afvSv: Obligationsfond, undrar en sak
Att märker ord (långsiktigt) är den okunniges sätt att försöka spela klok !Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Du tycker 5 år är långsikt, jag tycker det inte... När jag jobbade på bank så rekommederade man iallafall inte fonder på kortare sikt än 10 år... men det betyder ju inte att man inte kan sälja dem INNAN de 10 åren förlupit...
EDIT:
JAg orkar inte ens kommentera detta mer... Pajkastning är inte min grej...Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Om man frågade en "bankfjant" 2000 vad man skulle satsa på så sa han Framfab och IT. Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Affärsvärlden tar upp detta som punkt 2
Lyssna inte på bankmannen ;-)
EDIT:
Det här är nog den mest meningslösa tråden jag varit med i....Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Och därför är bankens referens långsiktigt ,bara "bullshit" .Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Obs ! det var du som började tjaffsa, med ditt "besserwisser" svar i tråden !
Så här skrev du på ditt "bror duktig" maner
>De verkar ju kassa...
JP Morgans kinafonder har ju gått upp med ~55% 2003.
Ordet "kassa" indikerade att du sökte strid !Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Alltså min poäng var denna. Du ansåg att Kina fonden var bra... med 32 % uppgång, och visst det ÄR bra, men om du kollar på de flesta indexen på börsen så ser du att utvecklingen i Sverige är ungefär den samma.
Då tog jag mig friheten att sätta den fonden i ett perspektiv genom att jämföra den med andra kinafonder (vilka har gått upp ungefär 50%).
Det var inget besserwisser men om man "rekommenderar" nånting så får man ju sätta det i lite perspektiv. Det kan ju faktiskt finnas folk som läser den här tråden och sätter alla sina pengar i din "rekommendation" och så kanske de förlorar allt och blir arga... och det vill vi ju inte, eller hur... ;-)Sv: Obligationsfond, undrar en sak
Man kan ju rimligvis inte vara förlorare om värdet gått upp 32 % på 9 mån.
beträffande fond så drog jag till med ett exempel som jag hade tillhanda.
Skrev tex http://www.kaupthing.se/ Obs jag skrev tex. !
Enl ditt knäppa resonemang har dom förlorat skillnaden mellan 55 % och 32 Phuuu.
Nått som gör mig djä.. arg är ditt försök att lägga in meningar som jag aldrigt skrivit !
>men om man "rekommenderar" nånting så får man ju sätta det i lite perspektiv
Skrev du ! NÄR och VAR har jag skrivet det ??? undrar ödmjuka Sven.;-)
Största felet med Er ungtuppar är att Ni inte kan läsa och förstå vanlig Svenska !
Jag rekommenderar att Ni skall överväga Kinafonder mht det som skrivits härovan.
Jag är med i AktieSM har byggt upp 100 000 till 137 000 på en månad.Sv: Obligationsfond, undrar en sak
ja, och jag skrev "de verkar ju kassa" obs "verkar". Visst det är klart att man ibland säger saker för att få lite reaktion. Precis som du brukar göra SvenPon. ;-)
>Enl ditt knäppa resonemang har dom förlorat skillnaden mellan 55 % och 32 Phuuu.
Du måste alltid räkna med alternativkostnaden (dvs vad kan jag få för avkastning om jag gör si eller så) för en investering. Dom har inte förlorat ett skit eftersom de inte ens är deras pengar de investerar utan sina kunders...
>Jag är med i AktieSM har byggt upp 100 000 till 137 000 på en månad.
Grattis, hoppas det fortsätter i den takten...Sv: Obligationsfond, undrar en sak
och tjäna pengar :-)
Önskade att fler kloka människor (som jag vet finns därute) ägnade sig att lura
kapitalisterna/girigbukar på pengar. Kolla in Skandia vilka djä.. girigbukar.
Det lär finnas 7 dödsynder. Girighet är den första (1:a)
Och allt kommer ur enkla människors svett. Dvs den enkla mannen/kvinnan
är den investering som varar. Hur uppkommer kapital ? Jo att det finns någon
som går upp kl 5:00 och sköter sitt jobb i sitt anletes svett. !!!
Respekt girigbukar, bit inte den hand som föder dig !!! , just Nu Skandianissarna!!!
Tänker på deras sätt att hanter våra surt förvävade pensionspengar.