Har skrivit detta förr ang sänkt skatt på alkohol. Vad tror Ni ? Å katten, jag trodde det skulle bli tillåtet att koka själv. Det sänker verkligen skatten. Vad ärdet för vits med att dricak alkohålhaltiga drycker, röka, snusa, äta fet mat. Man borde ju öka skatten med 200%. På så sätt tvinga hindra folket från att var onyttiga. Sverige har ett mycket högt alkoholmissbruk. >Jag ser det som posetivt att vi ha ett systembolag som är statligt i sverige. De som söljer >sprit skall inte ha ha ett allt för komersielt s syfte att sälja sprit till folket. >Har skrivit detta förr ang sänkt skatt på alkohol. Vad tror Ni ? OBS detta är mina teorier men kan stämma. "Vad ärdet för vits med att dricak alkohålhaltiga drycker, röka, snusa, äta fet mat. Man borde ju öka skatten med 200%. På så sätt tvinga hindra folket från att var onyttiga." <b>>Informera im vettig användning och alkoholens risker på ett sätt som inte påminner om bestraffning och storebrors moralpredikning på ett sätt som om vi Svenskar vore idioter. </b> >onyttigheter är förvisso farligt för allmänhälsan men det rättfärdigar inte bestraffningar. > Det är väl mer rättvist att de som väljer att brukar en viss hälsofarlig produkt betalar För några år sedan provade man att höja priset kraftigt på cigaretter med syfte till att få ned antalet rökare (hoppas inte det var i syfte att få in mera skatt)Nollsummespel ?
Konsumtionen kommer att öka ! mycket marginelt tror jag.
Folk kommer att dricka som vanligt och alltid gjort. Får mer pengar över att handla annat.
Det kommer att flyta in mer moms. Alltså ett nollsummespel.Sv: Nollsummespel ?
Sv: Nollsummespel ?
Vill man slippa alla problemet för gott kan man ju utrotta hela mänskligheten. Ingen mänsklighet inga mänskliga problem.
Vad gör det att det är hög skatt på sprit. Skadar det att ha hög skatt på sprit? Till vis del om man ser till hembränt, träsprit.
Jag ser det som posetivt att vi ha ett systembolag som är statligt i sverige. De som söljer sprit skall inte ha ha ett allt för komersielt s syfte att sälja sprit till folket.
Skulle vara spännade att se statistiska jämförelse med andra länder om alkoholmissbruk och alkoholrelaterade sjukdommar. Se var sverige ligger till.Sv: Nollsummespel ?
Och jag kan säga så här: För folk som dricker ganska lite (~1gång/månad) så kommer en sänkning ge en ganska liten effekt, men de skulle nog bli ganska glada för det. Alkoholister har jag ingen aning om, är inte forskare i sociala problem. Rent intuitivt tror jag nog att det skulle kunna ge en liten höjning av problem på den fronten.
De som däremot skulle bli överlyckliga av en sänkning är de som dricker ganska ofta, har lite pengar, och som ser en "charm" i att dricka - ungdomar. Själv håller jag (återigen) på att lugna ner min alkoholkonsumtion, men om jag plötsligt fick veta att man kunde ha råd med aningen finare whiskey skulle jag nog köpa whiskey. Och hade bärsen kostat 8 spänn istället hade det kanske blivit sju såna på förfesten, istället för fem.
Detta om det är frågan om en "stor" sänkning. En sänkning under flera år hade väl varit ok, men jag tror inte på en "Nu sänker vi alkoholskatten"-grej.
Nej, där tycker jag vi har ett bra exempel på varför skatten förutom sin vanliga funktion även borde vara ett politiskt vertyg för att kontra sådana här rikstäckande problem. Funkar inte vänsterpolitikens skrämselpropaganda eller högerpolitikens "om du tittar på någon substans som inte är laglig så ska du sitta i fängelse i 20 år"-metoder (och det gör de inte), så tror jag nog att det kan mildras med direkt ekonomiska åtgärder...
Tycker jag i alla fall...Sv: Nollsummespel ?
Systembolaget är väl vinstdrivande?
>Skulle vara spännade att se statistiska jämförelse med andra länder om alkoholmissbruk >och alkoholrelaterade sjukdommar. Se var sverige ligger till.
Här finns en del: http://www.eurocare.org
MSSv: Nollsummespel ?
En svår balansfråga. I princip tycker jag att alkohol ska beskattas tillräckligt för att kunna täcka kostnaden som samhället betalar för att bekämpa och behandla alkoholproblem. Men i praktiken funkar inte det, smugglingen och hembränningen skulle urarta. Så förhoppningsvis hittar skattepolitikerna någon mellannivå som fungerar hyggligt.
Att använda skatt på sprit är ett mycket trubbigt verktyg.
Exempelvis
En med alkoholproblem bryr sig inte så mycket utan dricker det man kommer över.
En med hög inkomst spelar lite extra skatt ingen roll.
Det skatten däremot ställer till är för låg- och mellan- inkomsttagaren som tvingas till ett för högt pris och då oftast väljer andra alternativ, smuggel, bunkring utomlands eller hembränt. Då finns sedan alkoholen i stor mängd hemma vilket ger extra hög konsumtion.
Att sedan ha ett mycket högt pris på sprit gör den till något av en lyxvara vilket troligen skapar mer problem med att många ser det som lyxigt att supa. Vad som behövs är en vettig moral om alkohol vilket man inte får genom höjd skatt.
Bäst måste väll ändå vara att ta tag i problemet utan att använda latmansvägen med hög skatt men då måste politikerna lyfta sina feta rumpor från stolarna i riksdagen och börja jobba fram vettigare alternativ.
Exempelvis
Informera im vettig användning och alkoholens risker på ett sätt som inte påminner om bestraffning och storebrors moralpredikning på ett sätt som om vi Svenskar vore idioter.
Satsa på ungdomars fritidsaktiviteter och låt dem slippa finansiera sin idrottsversksamhet med att samla tidningspapper och sälja bingolotter när andra kan åka limosine för skattepengar. Sv: Nollsummespel ?
Så du tycker att vi ska skatta ihjäl alla som vill njuta av livet, onyttigheter är förvisso farligt för allmänhälsan men det rättfärdigar inte bestraffningar. Alkohol borde vara billigare så vi fick fram den dolda alkoholismen i ljuset, alla dom som dricker hembränt, smuggelsprit osv. Att höja skatten på andra lyxvaror är inte heller bra, 30 kronors skatt per 100g chips skulle resultera i att folk gjorde egna chips. Och att geralisera skatten till allt fett / onyttigt är också en rätt usel ide, tänk dig att köpa ettt paket stekfett på ica för 200kr/kg.
Nej, sänk skatterna och se till att hälsan prioriteras lite högre i skolan i stället, befintliga generationer är redan förlorade tills de själva inser vad de håller på med.Sv: Nollsummespel ?
Låter bra, men jag tror inte att det hjälper. Har vart med om skrämselpropaganda, direkt information om alkoholens risker, förbud, någon slags snack om att "det är ok, men försök ta det lugnt". Resultatet är noll. Nada. Jag tror att "vuxna", dvs. folk över 30, skulle ta och titta hur det ser ut på ungdomskrogarna. Det enda ungdomar idag gör är att supa, och det spelar ingen roll vem det är.
Har en kompis som förmodligen kommer börja spela i allsvenskan nästa år. Han har druckit två eller tre gånger i veckan sen fem år tillbaks. Inte för att på något sätt framhäva mig själv, men jag hade näst högst betyg i gymnasieklassen, och jag har också druckit ungefär två gånger i veckan de senaste fem-sex åren.
ALLA super. Jag kan inte tala för andra, men i början var det för att: Det fanns inget att göra, jag kände en alldeles för stor press, man orkade inte med vardagen.
Och ni "äldre" som säger att det var hårdare på er tid, att vi är lata och odugliga och inte borde gnälla så mycket: Utbildningskraven är betydligt högre idag. Vill man jobba med något som man tycker är intressant krävs det minst en högskoleingenjörsexamen, men helst ska man vara civilingenjör. Och ha jobbat några år med det man vill börja med. Och ha körkort. Och ha ett i övrigt harmoniskt liv. Och ha ett rent borttsregister. osv.
Det kanske inte låter så mycket, men om man börjar med lätt kriminalitet vid 11 års ålder och alkohol vid 13-14 års (vilket är mycket vanligt i mitt område), så är det fan inte lätt...
Och det är bara hur jag upplever det, som ändå förmodligen har det relativt lätt.
Så om någon tror att detta är ett enkelt problem, så kan ni ju tänka om lite...Sv: Nollsummespel ?
Det är väl mer rättvist att de som väljer att brukar en viss hälsofarlig produkt betalar för konsekvenserna, än att alla ska behöva göra det.
>Alkohol borde vara billigare så vi fick fram den dolda alkoholismen i ljuset
Hur skulle det funka menar du? Låter snarare som om alkoholisterna skulle supa ihjäl sig snabbare.
>Att höja skatten på andra lyxvaror är inte heller bra, 30 kronors skatt per 100g chips skulle resultera i att folk gjorde egna chips. Och att geralisera skatten till allt fett / onyttigt är också en rätt usel ide, tänk dig att köpa ettt paket stekfett på ica för 200kr/kg.
Var får du siffrorna ifrån? Ingen har väl föreslagit sådana chockhöjningar.
> för konsekvenserna, än att alla ska behöva göra det.
Det gör vi redan, skatt kallas det och vill man inte vara solidarisk så röstar man annorlunda. Hårt? - Javisst, men om onyttigheter ska vara ett privilegium för de med högre inkomster var ska man då sätta gränsen?
Smör är onyttigt, grädde är onyttigt, ska folk som gör godis hemma jämnställas med hembrännare och andra skattesmitare osv.?
> Var får du siffrorna ifrån? Ingen har väl föreslagit sådana chockhöjningar.
De var tagna ur luften men inte omöjliga långsiktigt. Momsen var i början en liten skatt på några procent som desssutom bara var temporär, idag har vi moms på skatter och enbart momsen svarar för ca 20% av våra utgifter.
> Hur skulle det funka menar du? Låter snarare som om alkoholisterna skulle supa
> ihjäl sig snabbare.
Som mer eller mindre nykter alkoholist (jag har läget under full koll tack vare barn och familj) så kan jag avslöja att skatten berör inte en alkoholist, jämställ det med chockhöjningen av kassett-avgiften som är på förslag (10kr per gigabyte). De som bränner skivor hemma kommer garanterat inte att betala 10 kr per cd-skiva de kommer att hitta andra vägar precis som alkoholisterna gör idag. Genom attt sänka skatten så skulle svenskens dryckesvanor kunna kartläggas på ett bättre sätt och kartläggningen lär bli bättre i takt med att skatten sjunker.
Jag betvivlar att herr och fru Svensson som tar sig ett glas vin på kvällen kommer att ändra sina dryckesvanor men de kommer sannolikt att ändra sina inköpsvanor vilket rustar landet för en bättre strid mot alkoholism och för måttligt drickande.Sv: Nollsummespel ?
Resultatet blev att smugglingen ökade dramatiskt och tillsammans med annan kriminalitet som delvis försörjde sig på smugglingen.
Man fick då backa och sänkte priset igen och smugglingen minskade.
Detta måste vara det mest idiotiskaste sätt att förändra vanor hos folk. Det omyndigföklarar oss svenskar att med skatter försöka styra vårt agerande.
Fritt tolkat, vi svenskar är blåsta och måste styras som en skock får
Om vi inte fattar vårt eget bästa, hjälp oss då till ett bättre sätt.
Rökning kan bara minskas om rökare inser det osunda och själva väljer att sluta. Hjälp dem i stället för att bestraffa.
Men att besluta om att höja skatter är mycket enklare än att kreativt hjälpa människor.