Jag fick idag(10:45) uppgiften att tills imorgon förmiddag ha fixat en ny design/layout till företagets hemsida, som vi då ska kolla igenom och granska. På en hel dag hinner man allt ordna något! Jag är också lite intresserad av vad webbyråer tar betalt för sidorna. Vet att vissa tar / sida (känns oseriöst om det inte är nån som sitter hemma o extraknäcker)... vet att det hela beror på vad det är för sida. Jo de fick bli så att jag "skissade" allt istället för att knacka html. Några hundra tusen är inte orimligt. Oftast är det en väldigt utdragen process där nästan allt skall stötas och blötas. Jag har inte sett någon webbyrå bara levererat något färdigt material, förutom jag då :-)Tid i Webbdesign
Jag antar också att dom vill se några undersidor med layout osv.
Min fråga är: Hur lång tid brukar en design egentligen ta? Om vi säger att en proffesionell webbyrå skulle göra en. (Ja, jag vet, man kan göra en sida på 5 minuter, men nu söker företaget en stilren, snygg och lättnavigerad sida(typ som pellesoft.se skulle dom säkert gilla))
Själv känner jag att tiden jag fick på mig var lite väl knapert, då jag säkert också kommer få en del andra uppgifter under dagen.Sv: Tid i Webbdesign
Sätt dig ner och inspireras av andra sidor en halvtimme, sen planerar du ordentligt hur du vill att den ska se ut, och se till att det kommer funka.
Sen kör du och hoppas att det blir likt och att både du och de som ska ha den blir nöjda...Sv: Tid i Webbdesign
Men säg ett litet exempel.
Man ska göra en enkel website. Det ska vara en startsida med "nyheter", en meny och en sida som visar uppgifter om olika personer på företaget (denna information ska hämtas via en databas).
Sidan ska vara skriven i asp och vara en, enligt kunden godkänd och snygg layout/design. Designen ska passa företaget "etc etc".
Under utvecklingen så ser man att företaget nöjer sig ganska enkelt, de är inte supernoggranna med detaljer etc. Det testar websidan i IE, Opera och Mozilla, men vill även att sidan ska kunna fungera och visa något i äldre webläsare, även om designen inte är så viktig.
För mig att göra denna sidan skulle jag säga att layout,grafik etc tar längst tid eftersom jag inte är spec bra på det, men programmeringen klarar jag av. En "renodlad" webbyrå har dock AD etc som gör att de klarar alla delar på ett annat sätt.
Vad är acceptabelt att man tar för layouten som "glad amatör"? Eftersom ajg inte kan det (=ingen utbildning) så kan jag ju inte ta överpris.
Är det någon som vill dela med sig hur mycket tid de lägger på layout och grafik, och hur de blir bemötta av kunder.Sv: Tid i Webbdesign
Men min fråga kvarstår ändå utav intresse.
Och frågan lyder citerat Jan Arenö:
<b>Är det någon som vill dela med sig hur mycket tid de lägger på layout och grafik, och hur de blir bemötta av kunder.</b>Sv: Tid i Webbdesign