Hej alla :-) Det låter beklämmande att du känner så men du är säkert inte ensam. Jag har efter mycket om och men gått med på att man just skall kunna betygsätta såväl tips som filarean. Jag har väntat med att skriva kommentarer men tog med denna funktionen på artiklarna. Tack Pelle för feedbacken av mitt inlägg :-) När det gäller artiklar så läsar jag dem inte så ofta, mest ifall det är något nytt. Om det råkar vara så att ämnet är intressant så brukar jag rösta IFALL jag läst hela dvs. Och eftersom att jag knappt läser några artiklar så blir det heller knappt några kommentarer heller... ;)Betygssystemet i Filarea
Jag vill starta en diskussion med alla om betygsystemet i Filarea.
I mitt tycke är ett betygssystem där folk kan rösta utan att lämna feedback till mer skada än nytta. Både för utvecklaren och de som eventuellt kan vara intresserade av koden. Utvecklaren får ingen feedback om vad som var bra eller dåligt med dennes arbete. Är det ett lågt betyg så lämnas utvecklaren med en massa funderingar om vad som var dåligt, var det dåligt pga av att något buggade, var det dåligt pga att någon tyckte det var ett tråkigt program, kanske inte förstod vad det var för något.... Utvecklaren lämnas helt i blindo. Denne kanske har svettats i månader över sitt arbete och sedan absolut ingen som helst feedback. Ifall några ger dåligt betyg utan att berätta varför så får programmet sedan automatiskt mindre uppmärksamhet. Folk tänker äsch, ingen ide det har fått så dåligt betyg. Anledningen till att jag tar upp detta är att ett arbete jag har lagt ner väldigt mycket jobb och forskning på blev totalsågat i betygsystemet. Jag vet med mig att det inte är så dåligt, alla mina tester har fungerat helt tillfredställande. Gett mycket bra resultat. Jag postade det här för att dela med mig utav mitt arbete samt i en förhoppning att få tips och ideer om hur jag skulle kunna förbättra det. Jag fick jättedåligt betyg och har inte en aning om vad som gick fel. Min första reaktion när jag såg det var barnslig och jag reagerade med att omedelbart ta bort min kod i känslan av att jag inte ville dela med mig mera.
Det var ingen trevlig känsla, anledningen till att jag hänger här är ju att jag vill dela med mig. Så istället för att fortsätta reagera barnsligt så bestämde jag mig för att ta upp det här, i förhoppningen att en öppen diskussion får folk att åtminstonde lämna feedback via imailsystemet.
Mitt förslag är att det byggs in ett feedback system som är synligt för alla där feedback lämnas ang koden, frågor kan ställas och besvaras. Något typ systemet på www.planet-source-code.com
Att dela med sig är ren kärlek :-)
KnotonSv: Betygssystemet i Filarea
Resultatet där har varit ett 20-tal kommentarer på de totalt 500 artiklarna. Jag tror faktiskt inte att folk tar sig den tiden att berömma någon längre. Tidigare fick jag massvis med uppmuntrande mail men nästan aldrig idag. Folk tar lite för mycket för givet tyvärr och tror att allting bara händer - men så är det ju inte.
Hur vi skall komma till rätta med detta vet jag faktiskt inte. Jag har trott att imail direkt till den som lämnat ut systemet varit en bra kanal för att förbättra, eller kommentera något - men det kanske behövs något mer.
Hör gärna av er med förslag på hur detta skulle kunna göras. Eller så är det helt enkelt så att vi alla har för dålig diciplin och förmåga att faktiskt ta oss den där minuten att betygsätta, berömma samt kritisera andras arbeten. Precis som knoton här, tänk er in i situationen att ni gjort ett stort arbete men ingen reagerar - det inger inte direkt någon energi att göra mer, och det måste till för att ni som individer skall känna uppskattning för den tid som läggs ner.Sv: Betygssystemet i Filarea
För mig är inte betygsystemet viktigt, tvärtom tycker det är störande. Tar mycket hellre Feedback, oavsett om den är negativ eller positiv. Huvudsaken är att den är konstruktiv.
Jag har ett förslag.
Låt folk kunna lämna feedback ang det publicerade.
Eftersom det låter som folket här vill ha betygsystemet så låt den som har publicerat Programmet, som det har röstats på, kunna se vilka som har röstat samt vad de röstade. Ifall någon röstar lågt och inte lämnar feedback har utvecklaren möjlighet att be om feedback i imail. Ifall utvecklaren inte får något svar så skulle åtminstonde jag kunna koppla av och känna att "feedbacken" genom röstningen inte var seriös och inget att bry sig om.Sv: Betygssystemet i Filarea
Jag tror att vi generelt är dåliga på att ge och ta kritik.
Sen är det också svårt att kritisera någon som man inte känner eftersom man inte vet hur personen kommer att ta det.
Av de artiklar som jag har skrivit så har jag fått två iMail med positiv kritik.
På de artiklar där man har fått dåligt betyg så undrar man vad som är fel.
Om inte översättningen blev bra eller om man inte förstod förklaringarna.
I Pelles fall så tror jag att man riskerar att känna sig tjatig om man berömmer hela tiden. Det är ett hästjobb som Pelle har lagt ner och jag skulle må väldigt mycket sämre utan Pellesoft. Jag kanske är dum som tror att Pelle vet att jag tycker att han har gjort ett jätte jobb med Pellesoft och ett bra sådant.
/Anna-KarinSv: Betygssystemet i Filarea
När det gäller filarea/tips & trix etc. så läser jag det oftare, och skickar imail för det mesta om det är något. Rösta brukar jag göra. Fast ganska ofta så brukar mina mail bara handla om att jag tycker att en exe-fil skall bifogas, rätt jobbigt att först välja checkout i winzip, öppna vb, test-köra, stänga vb, stänga winzip, bara för att veta om programmet var intressant ens... ;)
Ett enkelt kommentars system där vore inte helt fel enligt mig, det är där jag ofta brukar kolla på saker (framför allt eftersom att jag gillar exempel...), kommentarerna finns på fel ställe helt enkelt! ;)
Pelle: Ja, vi är lite lata och ge inte så mycket feedback... ;)
Summering: 4 st " ;) " (5 inkl. denna) smileys i dett inlägg... =D