Finns säkert personer här i forumet som känner till Robocode men för er som inte gör det och inte har testat det så rekommenderar jag er att göra det. Det är riktigt roligt program både för nybörjar programmerare och de mer professionella. >Tyvär, jag är allergisk mot java ( "Tyvärr" stavas det ) Jag kikade lite på det, verkar intressant. Har dock inte tid att ägna mig åt det inom den närmaste framtiden. Jag får väl inte utslag av java, men jag gillar inte språket helt enkelt, framförallt pga. att du måste starta programmet via kommandoraden alt. en genväg eller liknande... Dessutom är de just; sega... Laddade ner och tittade på det. Kul! Vi gjorde det i en programmeringskurs på högskolan (dock i c++) kan ju säga att min otroligt välbalanserad algoritm som jag lagt många timmar på att ta fram... SÖG stenhårt mot självmordskandidator... :( <onkelborg> Jag hjälpte henne med den gröt som de hade, och jag fick på inga villkor ändra hur koden såg ut, bara rätta buggar & hjälpa henne med nya funktion baserade på den gröt som redan fanns... Jag skulle uppskatta att det blev bra många hundra rader extra kod bara för att det var en enda gröt alltihopa... :/ Som sagt, jag gjorde inte grunden, jag fixade buggar & hjälpte henne med nya funktioner, men jag fick inte rätta till gröten... :/ Vad som var ännu värre var att det var ett projektarbete... Har tankat hem och testat. Har inte haft tid att tittat på det så mycket. Kan inte så mycket java, men håller på och lär mig... "Med ovanstående mening talar du tydligt om att du inte kan java."Robocode
Robocode är ett program där man programmerar en robot som man sedan kan använda till att möta andra robotar. På så sätt kan man med detta program tävla mot varandra och se vem som lyckas göra den bästa roboten.
---
Nelson: Robocode is competitive programming for fun, and fun is definitely the key word. With a few simple lines of code, your can watch your robot blast its way around the screen, crushing anything in its path. And while you're doing that, you'll learn a real language that's solving real problems in today's world.
---
Skulle vara kul att se någon av er göra en robot så kanske vi kan dela lite tankar och möta varandra. Dessa robotar kan man utveckla i all oändlighet och det är riktigt skoj.
Själva Robocode finns att ladda hem på följande adress:
http://robocode.alphaworks.ibm.com/installer/index.htmlSv: Robocode
Märkligt eftersom det är en kanonhybrid av C ,
effektivt och okomplicerat väl dokumenteratSv: Robocode
>Märkligt eftersom det är en kanonhybrid av C , effektivt och okomplicerat väl dokumenterat
Nja... effektivt är det då rakt inte. Det är ett av de språken där jag ser optimeringar som viktiga och inte kosmetiska. Det är otroligt långsamt i vissa ändamål. Okomplicerat kan jag väl hålla med om till viss del, det gör att man förlorar många intressanta detaljer som impleneteras i andra språk (jag syftar på C++ i första hand).
Väldokumenterat är det däremot. Otroligt fint och genomgående.Sv: Robocode
Men jag kan en del java, jag hjälpte min moder med java under två år på en utbildning, och de skulle göra treskiktslösningar... Det blev inga fina lösningar, logiken hamnade antingen i databas-lagret eller i presentationslagret, mitten-lagret skulle bara kolla att parametrarna var korrekta... Dessutom skickades parametrarna alltid runt som en sträng som var kommaseparerad, jag förstod aldrig varför då det blev ett himla bök... Det skulle tydligen vara så.
(Det var bara en liten parantes, dvs. inte anledningen till att jag inte gillar java...)Sv: Robocode
Har dock inte tid att sätta mig in i det just nu.. :/Sv: Robocode
Men det var riktigt kul att sitta och små smyga på sina algoritmer och sedan försöka krossa de andra i klassen. Testade sedan mot någon robot på nätet, och gissa om min robot fick fet stryck. Tror inte jag träffade en enda gång, på de 20 gångerna som jag testade mot denna robort... :(
Men som sagt kul var det, och det var nog den ända kursen som alla satt efter lektionstidens slut...
- MSv: Robocode
Men jag kan en del java, jag hjälpte min moder med java under två år på en utbildning, och de skulle göra treskiktslösningar... Det blev inga fina lösningar, logiken hamnade antingen i databas-lagret eller i presentationslagret, mitten-lagret skulle bara kolla att parametrarna var korrekta... Dessutom skickades parametrarna alltid runt som en sträng som var kommaseparerad, jag förstod aldrig varför då det blev ett himla bök... Det skulle tydligen vara så.
</onkelborg>
Med ovanstående mening talar du tydligt om att du inte kan java.
/KlasSv: Robocode
Sv: Robocode
Sv: Robocode
Onkelborgs problem inte har med JAVA och göra utan med design och implementation. Man kan inte klandar språket när det sitter skit bakom tangenterna.
- M