Får kraftiga mothugg av folk som säger att jag skriver fel när jag använder versaler ! Men !!! Det är innehållet som räknas.Skit i stavning ,anse det som en utveckling. Svårt att lära gamla hundar att sitta... Lisbeth: Kan du utveckla det där lite? ;-) >Dagens boktips (till Sven främst): "Den tappre soldaten Svejk" av Vladislav Hasek, Personligen tycker jag det är jobbigt när folk skriver dåligt och med en oregelbunden svenska. Visst - stavfel och andra missar - men i övrigt tycker jag man skall hålla ett gott språkbruk. Jag är benägen att hålla med även om jag absolut inte vill bli språkpolis. Ofta vill jag påpeka stavfel men lyckas för det mesta hålla mig borta från det då det lätt leder till onödiga konflikter. Jag lägger ingen värdering i om du läst den eller inte, jag trodde det var en bok du skulle uppskatta. Så läs den igen eller gå till biblioteket och låna "Rivalerna" (författarnamnet har jag inte i huvudet men han skrev även "Till sista öret")... > Det är innehållet som räknas.Skit i stavning ,anse det som en utveckling. Trash: Eftersom vi har liknande åsikter - förmodligen beroende på samma insikter - finns det inte så stora utsikter att lyckas med det, fast det beror ju på våra avsikter... Jag verkar den enda som tillhör den yngre generationen här. Köp Fredrik Lindströms samlingsutgåva (Världens dåligaste språk + Jordens smartaste ord), där berättar han om vad som man egentligen kan kalla fel. <b> >Jag verkar den enda som tillhör den yngre generationen här.</b> Jag har absolut inga problem med "svåra ord", använder dem själv väldigt ofta. Det finns två personer här som har ett väldigt utmärkande sätt o skriva på:Sätt att skriva svenska ?
Jag har ett sätt som jag tänker behålla oberoende vad folk säger.
Jag stavar alltid sånt som pekar på människor med versaler.
Ni Er Vi Jag Du Sverige . Gör jag fel ? Mitt sätt att vara artig .Sv: Sätt att skriva svenska ?
Huvudsaken är väl att det är rätt stavat.
Kolla igenom forumet och filarean och man blir mörkrädd.
Att stava rätt verkar inte läras ut längre i skolorna eller så läser dagens ungdomar för lite böcker.
Åvan, skelv, brottom osv.
De som inte lär sig att stava och förklara begripligt kommer att få problem den dagen de ska ge sig ut i arbetslivet. Kan inte en arbetsgivare förstå vad man skriver så kommer man få stora problem att få jobb, även om man är duktig.Sv: Sätt att skriva svenska ?
Skjut inte budbäraren.!!!Sv: Sätt att skriva svenska ?
Jag fick lära mig i skolan, att om jag vill vara artig så skriver jag Du och det sitter kvar... Jag skriver inte heller dej eller Dej utan dig och Dig... samt mig och inte mej...
Jag fick också lära mig att det heter Du och jag - alltså jag kommer alltid sist och inte med stor bokstav.
Nu är det väl så att språket har utvecklats så att dagens lärare godkänner det som inte min lärare hade godkänt... Om det är utveckling av språket eller avveckling, det kan man ju diskutera, jag tror det kan bli invecklat...Sv: Sätt att skriva svenska ?
Språket är viktigt, vi lever i ett land där kraven på eleverna sänks till abnormt löjliga nivåer, i västerås behöver du inte ens ha godkänt i de mest grundläggande ämnen för att komma in på gymnasiet, vem vid sina sunda vätskor tror att det kan vara bra?
Vi läser mer och mer böcker, det är bra men att den genomsnittlige bokläsaren är en kvinna som passerat 40-strecket talas det tyst om. Inför obligatoriska lästimmar i skolan istället för håltimmar, tvinga ungarna att läsa minst fem (riktiga, tjocka) böcker per termin istället för att de ska smyga ut på skolgården och röka eller tävla med sina mopeder.
Hur man uttrycker sig är viktigt, hur man stavar är viktigt och framför allt är meningsuppbyggnaden viktig. Vi lite större borde föregå med ett gott exempel, alltid.
Dagens boktips (till Sven främst): "Den tappre soldaten Svejk" av Vladislav Hasek, mer humor hittar ni inte i någon annan tjeckisk bok.Sv: Sätt att skriva svenska ?
Vad får dig att tro att jag inte redan läst den ???
Där ser man hur folk är "utan spaning ingen aning"
Ha det gott FolkSv: Sätt att skriva svenska ?
Folk med dyslexi eller andra svårigheter kan ju naturligtvis inte hjälpa det, men eftersom jag själv är ganska noga med det jag skriver så är jag så att säga van vid ett visst flöde i texten. (Det sätt jag lärt mig som lämpligt.)
Tycker inte det gör något i t.ex. i forumet, men håller man inte viss stil så kommer det till slut bli typ:
"Asså ja ha ett problem som ja inte vet hur ja ska lösa ja har en form och en knapp och knappen ska typ inte funka som en vanli utan gjöra andra grejer typ skriva ut text lr nåt hur gör man!!!!!!!!!!!!!!!"
Och det är väl inget som är bra?
Sen sprider ju sig lite varstans. I forumet kan det vara lite fel och så, det skiter jag i, men om jag får ett nerladdat program med beskrivning som e kass, eller en artikel som är full av grammatikfel, så blir jag trött... så generellt tycker jag nog man ska försöka hålla en stil som är allmän. Blir mycket lättare så.
Såg förresten i en broschyr för någon dag sen
"Ide' & Design" eller nåt i den stilen. Ett företag har säkert tagit STORA summor för att göra broshyren. Så kan de inte ens stava till idé...Sv: Sätt att skriva svenska ?
Eftersom jag själv i nio fall av tio svarar på frågor och inte ställer frågor så anser jag det vara viktigt ur pedagogisk synpunkt att svara så korrekt som möjligt och helst använda termer korrekt o s v. En frågeställare som ställer obegripliga frågor skjuter ju sig själv i foten och får antagligen inga vettiga svar så kanske blir det en slags självsanering och inte en långsiktig degradering av språket här.
Påfallande ofta i framförallt forumet Skrivklåda förstår jag inte ens vad folk pratar om p g a obegriplig svenska. Ibland är det svårtolkat p g a att det inte framgår om det är ironi eller allvar som är undertonen. Ibland flyter meningarna in i varandra utan egentliga avslut. Det största problemet tycker jag dock är att forumet inte på ett tydligt sätt visar vems meddelande som en person har svarat på. Ibland inbillar jag mig att många av lathet trycker på "Svara" på det sista meddelandet i tråden även om de egentligen svara på ett annat meddelande, och kanske har jag själv ockå gjort det utan att tänka på det.
En indentering av meddelanden eller en tydlig referens till vilket meddelande som man svarar på skulle underlätta, tycker jag. Sv: Sätt att skriva svenska ?
Sv: Sätt att skriva svenska ?
Det saknas ett mellanslag efter första punkten, och mellanslaget vid kommat skall sitta efter kommat, inte före det.
SvenPon, tyker duv äklien. Att det, e lätt att "läsa" än tekst. Dädät ÄR en msasa flest vanignar kånstia sär skrvningira coh .Skjlie Teken: PÅ FEL STELEN?Sv: Sätt att skriva svenska ?
:-)Sv: Sätt att skriva svenska ?
Jag ser sååå ofta grammatikfel i alla dess former, och felstavningar ut i tjottahejti.
Men vad ska man göra åt det då? Jag mår illa när jag ser alla fel, till slut går det ju inte att läsa.
Sånt som att SvenPon t.ex. använder många utropstecken, sätter mellanslag före kommatecken osv. gör det väldigt störigt att läsa tycker jag.Sv: Sätt att skriva svenska ?
Sv: Sätt att skriva svenska ?
Jaså... bara för att man får köpa på systemet e man en annan generation plötsligt? =)
Anledningen till att jag är lite av en språkfascist är att jag dels började lära mig läsa tidigt, och på så sätt blev en perfektionist när det gällde skrivningen. Vi hade svenskaövningsböcker i lågstadiet och jag och en kompis jobbade så fort att vi fick göra om alla böcker en gång till... =)
Vad gäller stora bokstäver i början av ord är det ju definitivt inte fel, men det kan väl anses vara lite gammaldags?
Själv har jag från skolan lärt mig att både "mig" och "mej" är korrekt, men jag väljer att använda den äldre formen, tycker det är snyggare. Troligtvis kommer detta förändras (precis som "öfver", osv). Om man tittar i en barnbok idag så är det oftare och oftare "mej" som står där.
Men ni som inte tycker det är så allvarligt med fel: bör man inte hjälpa till?
Har någon gång nämnt hur ord skall stavas i samband med svaret, och det har aldrig varit några arga reaktioner. Är det inte bättre att man får se hur ordet skall stavas än att man fortsätter skriva fel tills man skriver det i ett CV?
Kan ju för övrigt nämna att när min far ska anställa folk och det kommer någon med ett dåligt skrivet CV så drar det ner betyget MYCKET.
En annan grej (jag e så intresserad av språk, så jag börjar alltid tänka =) ):
Vad tycker ni om "svåra ord"?
Själv använder jag någorlunda mycket - tycker de säger så mycket på så lite plats. Sen är de förbannat snygga också. Man ska inte använda dem för att verka "smartare", men de kan ge en bättre beskrivning än enklare ord.Sv: Sätt att skriva svenska ?
Jag fungerar nog också lite som du, lärde mig läsa snabbt osv., Hade aldrig något fel på rättstavningstesten i skolan.
Men varför struntar så många i att kolla hur man skriver?
Jag ser folk som skriver så här t.ex.:
"hej... hur e d me dejj jag mår bra vad skarru göra i hellgen dåråå? pok"Sv: Sätt att skriva svenska ?
Svenpon & Andreas :)
Svenpons text kan se rörig ut med alla utropstecken o mellanslag mm.
MEN!!! (som han brukar skriva*s*) Det har jag vant mig vid, brukar se vad han menar:)
Andreas skriver som jag när jag har druckit för många öl:) Ser ut som slarv men jag vet inte, har Andreas kanske dyslexi? Kolla över din text innan du skickar?
Oftast är det ju inte bara ETT stavfel.
MEN!!!!! Jag ser oftast vad han menar iaf:)
Det kan dock va lite ut-tröttande att läsa.
Bara MIN åsikt:)
/B
PS: Ni är duktiga på att lösa problem oavsett. precis som många andra här.