Fins det nått bra program för att träna på det? vad heter det isf och var kan man få tag på det... helst freeware. Sökte på "tangentbordsträning" på google: Ett annat sätt är ju att sluta titta på tangentbordet :-) Börja med att plocka bort alla tangenter från t-bordet. Sätt sedan tillbaka dom i helt knasig ordning. Sådär! Nu hjälper det inte att titta på t-bordet när du skriver. jag försker att inte titta när jag skriver men man råkar ändå göra det ibland, funderar på att tejpa för alla tangenter så man inte ser vad det står på dom=P vad är det som är så viktigt med att inte titta på tangentbordet? :S Trodde det var självklart.. Var det där tänkt som ett exempel på hur det kan bli annars? "su", "flycka", "helatiden". sjölv mpste jahy yayya op yangdntboerdfet nöt jah dkrivetr snnstd noir frt aba gel.. Själv skriver jag detta utan att titta på tangentbordet, vet inte hur jag har lärt mig, men känsla var extrem när jag fann den ;) Se det som du vill, bäst om du ser det så;) Nu skriver jag utan att kolla och då ser jag alla fel jag gör:P Jag minns inte när jag slutade att kolla på tangentbordet när jag skriver... Det var nog minst tio år sen... Skulle jag kolla nu när jag skriver så skulle det bara ta längre tid, för då måste man ju tänka på vad det är man gör... Nu tänker jag inte på hur jag flyttar fingrarna, utan de bara rör sig av sig själva... Jag har för övrigt blundat hela tiden när jag skrivit det här... Försöker skriva utan att titta... :P citat: Själv scannar jag text och omvandlar det till redigerbar text. Går 100 gånger snabbare Glömmer aldrig när jag var 14 år och gick ur 7 :an 1953. Då infördes 8 årig skola.Skriva på tangentbord utan att kolla
Sv: Skriva på tangentbord utan att kolla
http://www.google.se/search?q=tangentbordstr%C3%A4ning&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&meta=Sv: Skriva på tangentbord utan att kolla
Det är nämligen min metod...jag orkar inte med att sitta och "träna" när man ändå spenderar så mycket tid vid datorn, så det är lika bra att träna hela tiden genom att helt enkelt inte fuska :-)Sv: Skriva på tangentbord utan att kolla
T.ex. om su skriver av en text från en bok eller liknande så slipper du flycka blicken fram och tillbaka helatiden och om man tittar på skärmen medan man skriver så ser man när man gör något fel:)Sv: Skriva på tangentbord utan att kolla
(själv måste jag titta på tangentbordet när jag skriver annars blir det bara fel..)
/FSv: Skriva på tangentbord utan att kolla
[Skriva utan att kolla på tangentbordet]Sv: Skriva på tangentbord utan att kolla
Jag skriver ungefär med en hastighet av 600 tecken i minuten, men då kan det bli lite fel ibland... Tar man med den tid det tar att rätta de små felen medan jag skriver så ligger jag på en snittfart av 450 tecken i minuten...
Förresten har jag aldrig använt något träningsprogram, utan jag har helt enkelt bara tillbringat en hel del tid framför datorer de senaste 15 åren...Sv: Skriva på tangentbord utan att kolla
Hur ska man förresten trycka Alt Gr, med högra tummen?
Mr T @thomasa88.homeip.netSv: Skriva på tangentbord utan att kolla
"Hur ska man förresten trycka Alt Gr, med högra tummen?"
Vet inte vad regeln säger men jag gör det med högra långfingret
Undrar också när det var man slutade att kika på tangentbordet ..... skulle jag kika nu så skulle jag inte se något för de flesta tangenterna saknar idag sin text (flitigt använt)
För att lära sig så är det bara att ge sig den på att hela tiden INTE fuska utan hålla korrekt fingersättning (vad nu det är)
cya,
/PatrikBSv: Skriva på tangentbord utan att kolla
Började hösten med att en fjolla till fröken skulle lära oss skriva maskin
med rätt fingersättningar. Efter en månad sa jag "Nock" slutade och börjde tjäna pengar.
Jag har hela tiden ögonen på tangentbordet. Skiter i skärmen.
Sen Editerar jag med jämna mellanrum ev fel. Det blir inte många.
Så gör jag och tänker fortsätta med det.
Det blir två fingers vals.
Däremot morse telegrafi i Flottan där komm jag lätt upp i 110 tkn/min.