"Cobol flyttar in i Dotnet-värld" Om du prompt måste svära så gör det någon annanstans än här ;-) intressant "varför skulle det vara så dyrt?"COBOL - YES
källa
http://www.idg.se/ArticlePages/200311/04/20031104143119_CS/20031104143119_CS.dbp.asp
Att dotnet skulle funka för Cobol är ju ingen nyhet men att mängden av Cobol kod fortfarande är så gigantisk tror jag få kände till.
"Micro Focus menar till exempel att det finns 200 miljarder rader Cobol-kod i världen i dag och att mängden dessutom ökar.
- Cobol växer med en miljard rader kod om året eftersom program skrivs om och vidareutvecklas,..."
(samma källa)
Dags att damma av sina gamla Cobol kunskaper.Sv: COBOL - YES
Cobol måste vara det värsta språket som någonsin konstruerats, otydbart för alla som inte gjort koden och hemsk syntax... Jag kan inte påstå att jag saknat det...Sv: COBOL - YES
läste:
<info>
- Man brukar säga att det kostar 25 euro per kodrad att flytta från Cobol till exempelvis C#, säger Wille Sundin.
</info>
varför skulle det vara så dyrt? Sv: COBOL - YES
Varför kostar en datakunsult 1000-1500 kr/tim?
Att jämföra med
En konstruktör (mek. med cad-station kostar) 500-800 kr/tim
Kan det vara det som är orsaken till artikelns uppgift om konverteringskostnad på 25 euro ?
OK, finns billigare datakonsulter, t.ex indier och kineser. De spottar inte på Cobol.
Cobol är precis som alla andra även ett programspråk, hade det inte varit för MS så hade nog Basic varit stendött nu. Ok det är inte objektorienterat men det är inte heller dagens mest använda typer av databaser. De är av typen relationsdatabser vilket Cobol lämpar sig bra till.
Inlägget är inte för att helgonförklara Cobol utan för att för att det kan vara intressant att få lite perspektiv. Allt är inte C#, C++, Java o.s.v. Ett tag trodde många att språk typ Prolog etc skulle få en stor framtid. Nu tror många att objektorientering och plattformsoberoende är allt.