Här i Stockhölm pratar dom att Vi skall minska bilkörandet. Måste vara en billig bil du har. (gammal ryss variant ?) Ja Ja Ja klart att underhållet kostar Men !!! kortsigtigt kollar jag dagskosnaden. Att moderna bilar kostar X antal kr per mil är en felaktig myt som vi härmed förpassar till graven! OK jag förstår, däremot efterlyser jag miljönissar som gör alla kommunal trafik mm gratis. Mycket hög nivå på argumentationen *LOL*, är det verkligen så här illa ställt i huvudet Då får jag blanda in mig i leken. Sen kan vi ju ta med den typen som jag e, som mest åker bil i tjänsten o därmed inte KAN åka kommunalt, jag köper ju knappast ett månadskort för att åka en eller två ggr till stan. Där har vi ju ett problem, det kostar vad JAG vet 50 :- för en enkel resa, 100 :- om ja e i stan en timme. DET är dyrt, klart jag tar bilen, min rykande luktande opel från -79 som INTE har några flera värdeminskningar...Miljö nissar !!!
Så höjer man SL kortet till 650 - 700 kr. På det kan jag köra upp bensin
som jag kortsiktigt räknar på. jag kan kör 60 mil på denna kostnad
Delat med 22 arbetsdagr blir det 2.5 mil om dagen . Klart jag tar bilen !Sv: Miljö nissar !!!
Moderna bilar brukar kosta runt 30 spänn milen i driftskostnad och värdeminskning mm.
Gör som alla miljönissar, ta cykeln, för det är väll vad man brukar göra i stora staden för att värna om miljön :-)
Vi ute på landsbyggden (vilket stockholmsnissarna kallar det för) kör med gengas via tallkottar, (om vi inte föredrar att åka hästskjutts.)
Höj gärna priset mera så får vi pengar till pensionskostnaderna.Sv: Miljö nissar !!!
Har du något annat intelligent att framföra ang köra bil resp kommunalt.
De övriga kostnader sprids över hur många ggr jag skjutsar mina barn till ishokey
och boxningsträningarna och övrig välfärd att känna sig fri att åka var fae.. man vill..
Dvs Det finns ett jag måste !!! Två vad har jag råd till när jag gjort mitt måste ???Sv: Miljö nissar !!!
En modern nybil genolider värdefall i takt med att den åldras och i extremfallen baserat på antal körda mil. Ex:
En ny <ditt valfria bilmärke här> kostar 200 000kr
Samma dag du hämtar ut den från försäljaren tappar den runt 20-30% i värde baserat på märke.
Den kommer att stagnera på det värdet beroende på hur du sköter den, vi antar att den kommer in på alla servicetillfällen och efter ett år tappar den minst 10% till i värde.
Två år senare (tre år från uthämtningsdagen) så är den värd runt 50% av inköpspriset och från den punkten så kommer den att tappa värde för var 3000:e mil den går. Efter fyra till sex år har bilen tappat ytterliggare 50% i värde och ytterliggare ett par år senare är den värdelös och en urusel investering för försteägaren.
Lektion:
Jag ska köpa mig en ny bil, vad ska jag ha?
Det beror på din budget och vilken värdeförlust du är beredd att ta, en bil för 10000 kr kan vara precis lika bra som en för 50000 kr rent maskinellt men sällan utseendemässigt. En bil som är av en nyare årsmodell men äldre modellserie är rent generellt bättre än en från en ny modellserie.
En snabb jämförelse:
Jag och min svärmor bytte bil samtidigt, jag köpte en Saab 900 - 88 för 19 000kr, hon en Mazda 323 - 95 för 90 000 kr. Hon sa att min bil var ett dåligt köp, sedan dess (1999) så har jag spenderat (förutom fasta kostnader) totalt 6000kr på min bil och hon 18 000. Hon bytte nyligen bil till en annan liten riskokare (hon fick 30 000kr för sin mazda) men jag har saaben kvar och planerar att ha den i minst ett år till eller tills kopplingen rasar, då byter jag koppling (1200 kr på biltema) och räknar med att sälja av den som vinter eller ensäsongsbil till någon för 5000. Min har då kostat mig runt 20000 kr fördelat på fem år medan hennes kostat 78 000kr fördelat på fyra....
Who made the better deal?Sv: Miljö nissar !!!
Måste vara bättre än att straffa folk hela tiden.
Ok, kostar massa pengar, men ta dem då från alla olyckor som sker av stressade och trötta bilister som borde mått bättre av att ta bussen.
Skapa möjligheter och folk söker sig till dem.
Tänk dig Sven, att bara kliva på bussen utan en dumj... som förväntar sig att du pröjsatt för resan själv och i stället hälsar dig välkommen.
Ok skapar massa arbetslöshet bland lapplisor som inte kan hitta någon felparkerad eftersom stan räcker till för alla.Sv: Miljö nissar !!!
på folk, bland dom som skriver här ???Sv: Miljö nissar !!!
Lite bakgrunds info:
Jag har inget körkort eller bil.
Jag bor i Småland och i ett sammhälle på ca 3500 invånare
Till saken:
Visst har man tänk att man skulle ha haft körkort och var fri att åka när man vill
och var man vill.
Men där jag bor så finns det en väldigt bra kollektivtrafik med bussar och tåg som går en gång i timmen (ibland två inom en timme) från 5.00 på morgonen till 19.00 på kvällen.
Visst så har det ju begränsningar mellan dom två tiderna men vad gör det.
Sätta sig i en go buss/tåg och vila sig på morgonen när man ska till skolan och sen hem från skolan. Eller så kan man prata med en del som man känner.
Om man vill så kan man ta med sig sin bärbara datorn och sitta och arbeta/spela.
Det tar ca 45 -60 minuter för mig att komma dit jag ska.
Man behöver inte tänka så mycket på vädert (bara den biten från stationen :) och tider håller dom mycket bra här.
Efter jag har kacklat så mycket nu så ska jag komma med några slutord.
Jag tänker inte på miljön eller så när jag åker detta utan jag har inget körkort.
Däri mot så tänker jag mycket på hur mycket det kostar att åka och efter en enkel kalkyl så har jag upptäckt att jag kännar samåka med en annan person och då blir det enu billigare för mig.
Många personer tänker inte på miljön utan hur mycket man är tvungen att betala dit man ska och jag är en av dom det ska jag erkänna.
Men så länge dom höger hela tiden vad det kostar att åka tåg/buss så kommer miljön tyvärr på andraplats för mig.Sv: Miljö nissar !!!
Dessutom KRÄVER mitt hem bil för att ta sig från skogen:)
/B