Jag anser att det är varje pojkes/flickas skyldighet att ställa för landets försvar ! Jag tänker då inte gör någon värnplikt... Jag är emot krig så... Däremot så kan de som vill få göra det, men tvinga inte de som inte vill, de kommer ändå inte att göra något bra resultat... Jag slapp värnplikten och det är jag glad över, känner dock några personer som ville göra den men inte fick, p.g.a astma (i det ena) och dålig hörsel (i det andra). Instämmer. 1) Jag har ingen kondition och hatar allt som heter motion... Ser en trend... Personligen anser jag att ALLA som fyllt sjutton ska mönstra och de som det militära av någon anledning plockar ut ska vara glada över att få göra militärtjänst och åka dit utan knot. Är man pascifist kan man göra vapenfri tjänst som sjukvårdare osv. Om man när man blir inkallad läser på högskola eller liknande ska man ha möjligheten att välja bort det militära till efter avslutad utbildning men man ska inte slippa undan, man är utvald på grund av sin egna lämplighet. De enda som bör undatas från dessa regler är inkallade tjejer som nyligen fött barn och inkallade killar som nyligen blivit föräldrar, staten ska inte förstöra ens chanser att få vara mor eller far. Hmm har ett väldigt dilemma :) Avskaffa skiten! Låt de som vill leka krig göra det, men tvinga inte in folk i det. Om dagens politiska tendenser håller i sig så Att göra värnplikt inbär att man sätts i en situation, med andra människor som man antagligen aldrig skulle träffa, finns nog inte många liknande situationer i livet. Detta borde alla prova på. Varför tvingas göra något som man kanske verkligen inte vill? Känns som du har ingen aning om hur lumpen är och innan det borde man inte kunna ha sådana belägg som att man verkligen inte vill. Vet å vet, ingen vet väl förrens de är där... Och om de inte gillar det då heller så lär de ju knappast vara några bra försvarare heller pga. att intresset är i botten och de lär sig inte allt det skall lära sig... Det borde vara bättre att försvaret satsade sina pengar (som knappt finns budgeterat längre) på folk som visar något som helst intresse, sannolikheten är ju större att de som verkligen vill gå lumpen skulle lära sig mer än de som inte vill... Dvs. en massa felinvesteringar alltså... <b>Känns som du har ingen aning om hur lumpen är och innan det borde man inte kunna ha sådana belägg som att man verkligen inte vill. </b> Tvinga alla att göra lumpen anser jag. Jag hade olika bortförklaringar när jag mönstrade så jag slapp. Jag ville först, ändrade mig sedan och tänker jobba istället då jag får ut mer pengar på detta. Eftersom att en del argument från de som gjort lumpen lyder: Ni har ju inte ghått i lumpen så därför borde ni gå där så säger jag: Du slapp lumpen, varför skulle vi då gå den? ;-) Jag kunde bara jämföra lumpen med en öppen anstalt (nej, har inte suttit på en sådan men jag ANTAR), tänk bara, du MÅSTE va där men KAN åka hem, gör du det då blir det fängelse.... Håller med.. Jag bor på Åland så här är det helt frivilligt eftersom vi är demilitariserade=) Enidea: Så du bor på åland, där har ja varit massa ggr, lemland. Jag hamnade i utbildningsreserven pga. asma, allergi, etc. Intresset för värnplikten var obefintlig och jag såg denna tid som ett oerhört stort hinder för vad som var aktuellt då och fortfarande är viktigast. Att skaffa en karriär där jag kan försörja mig själv och få så mycket tid över som möjligt till vad som allmänt är känt som "fri tid". Dvs. tid där man lever som man verkligen vill, med eller utan förpliktelser. Berra: Jag bor i Lemland =) Tror jag vet vem Jenni är, har för mig att vi gick i samma skola 3 år. >Att göra värnplikt inbär att man sätts i en situation, med andra människor som man antagligen aldrig skulle träffa, finns nog inte många liknande situationer i livet. Detta borde alla prova på. "Visst, en drös homofobiska stridspittar" Ursäkta att jag spinner i fel tråd:) Jag är kluven i frågan... Krig är elände. Har alltid varit och kommer alltid av vara. Försvara vårt land? Jotack, men vad sägs om att försvara hela världen i stället? Alla människor och vår planet! De största hoten idag kommer inte från beväpnade människor i andra länder utan från omfattande samhälls- och miljöförstöring, här mitt ibland oss. Var är fienden? Värnplikt ? vad tycker du
Nu hoppar dom på att (vissa värnpliktiga kör färjan mellan där och där")
Det är väl för djä.. bra att dom jobbar och lever i den värld där dom känner sig hemma!.Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Fotnot:
Jag har en kompis som känner en person, den här personen hade en annan kompis... Den här kompisen slapp göra värnplikt pga. att han sa attt han gick på knark... :)Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Något jag tycker är konstigt är att ALLA killar MÅSTE mönstra, men tjejerna får VÄLJA att göra den om dom VILL. Ruttet.Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Jag har gjort lumpen och det var en mycket bra tid. Man lär sig väldigt mycket om sig själv och även om andra hur det fungerar i stressade funktioner. Man mognar nog en del också.
Tycker det är mycket gnäll nuförtiden när det snackas lumpen och jag anser att många är bara fan lata och ids fan inte röra sig ifrån datorn!
Så ut i skogen och kuta lite och skjut =) Sv: Värnplikt ? vad tycker du
2) Jag gillar inte vapen... :/ Mer än i spel då, men det är inte på riktigt... :)Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Dom som inte gjort lumpen har diverse bortförklaringar/anledningar varför det inte är attraktivt att genomföra militärtjänsten.
Håller med Sky och Svenpon.
Att göra lumpen är en skyldighet och ett privilegium.
Personligen hade jag (förutom högskolan) den roligaste tiden i mitt liv under den tiden.
Kamratskapen, sammanhållningen och en fantastisk uppfinningsrikedom var kontentan
av att sammanföra och utbilda (i detta fall) killar till att ta ansvar för sitt land och sitt handlande.
Tjipp på'er
Peter.Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Har ingen kondis alls och så har jag astma och allergi så det var därför jag slapp militärtjänst och det förstår jag för vad ska dom har mig till nytta om jag helt plötslig inte kan göra det jag ska utan ligger och skippar efter andan :-)
Kan säga det direkt, jag var mycket glad att jag slapp det, jag ska erkänna jag är lat.
Det som jag tycker synd det jag missar är ju allt skjutande :)
Har gjort ett skolarbete på 100 sidor om vapen och hur dom är uppbyggt och skjuter privat både med pistol och gevär och har inte förlorat mot någon på klubben hitills (någon gång blir det det men den dagen, den sorgen)
PS
Läste på textTV om att militärtjänst kanske ska bli frivilligt
Följande kommer från SVT TextTV
Skyldighet göra lumpen kan försvinna
Värnplikten kan bli frivillig i fram-
tiden. Det föreslår Pliktverket. Bak-
grunden är att Pliktverket inte anser
sig ha resurser att testa alla som
ska mönstra när årskullarna blir
större de kommande åren.
Ett förslag är att den som absolut
inte vill göra lumpen ska slippa,
skriver Svenska Dagbladet. Ett annat
förslag är att låta skolhälsovården
hjälpa till att sålla bort olämpliga.
Pliktverket har kapacitet att testa
51.100 män varje år. År 2008 kommer
antalet mönstringsskyldiga ha stigit
till minst 63.200. Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Om värnplikten ska vara kvar bör den gälla både killar och tjejer. Ingen könsdiskriminering här inte.
MS (placerad i utbildningsreserven)Sv: Värnplikt ? vad tycker du
har vi snart inget fosterland att försvara.Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Det är först när man sätt under stress relaterade situationer, där man måste lita på andra som man vet hur man fungerar som människa när det verkligen gäller.
Vidare så är det nyttigt att inte bara göra sådan som man själv har lust med.
Att ta ansvar för andra och sig själv, är något som allt före gör, men borde göra.
Nu inte sagt att lumpen är lösningen på allt men det är en nyttig erfaren het där fokus flyttas från personen till gruppen vilket de flesta ungdomar inte har varit med om.
MVH ViktorSv: Värnplikt ? vad tycker du
Idag finns det väldigt många som inte är ett dugg intresserade av att göra lumpen, och genom att tvinga dessa göra den så kommer man ju få folk som visar mindre intresse och engagemang i det som ska utföras. Det finns ju samtidigt en rätt stor grupp som faktiskt vill göra lumpen, varför inte låta dessa göra det när intresset finns?
Tycker det är väldigt illa när staten går in och bestämmer att man måste göra värnplikten enbart för att det måste göras. Kan inte unga människor ta egna beslut i sådana frågor?
Argument som att man får motion och kanske lär sig att sammarbeta fungerar väl inte heller så väl? Motion får man på gymmet eller ute i skogen under en snabb promenad, och sammarbete är något man dras med på arbetsplatser och i skolor.
Nej - Lumpen ska vara för de som verkligen vill.
/MichaelSv: Värnplikt ? vad tycker du
Var det ämnat för mig?
Om isåfall.
De flesta vet nog vad det hela handlar om, och det räcker väl som argument? - Varför ska staten bestämma vad du ska göra eller inte när du väl är myndig?
Men är det fel att jag anser att det är slöseri med tid för min del och att jag anser att jag kan utnyttja den tiden på ett mycket bättre vis? Det finns villiga som gärna gör lumpen, låt dessa få den möjligheten istället för att tvångsinta de som inte vill. (Och som tur är så fungerar det ju gärna så idag att man inte tvingas att göra det om man saknar intresse).
/MichaelSv: Värnplikt ? vad tycker du
Men det är väll tyvärr så att budgeten inte klarar av att tvinga alla att göra lumpen.
De som är besvär med diabetes etc ska inte göra den det förstår jag med.Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Nej, lumpen va INGET för mig, vilket dom insåg efter 2-3 månader. Jag va inte mig själv under den tiden.
MOGNAD? ja du, vissa i lumpen står o LEKER med k-pisten, siktar med skarpa vapen, "pang du e död" LEKSTUGA.
VARFÖR ska JAG då bli tvingad?
Bredvid mig sitter en relativt krafig o tränad kille som bara LÄNGTAR efter o få kräla i den värsta skit du kan tänka dig men han FÅR INTE för han har nån defekt, SJUKT, han har ju för helv... tränat halva livet o det går ju bra.
jaja, anser att det finns tillräkligt många som VILL göra lumpen, även tjejer, så FRIVILLIGT räcker gott o väl. Det är väl bättre i spendera statens pengar på folk som VILL då det blir bra resultat?!
/BSv: Värnplikt ? vad tycker du
Det finns tillräckligt många som VILL göra lumpen.. Gör mönstringen obligatorisk för ALLA och låt sen de som VILL göra lumpen göra det..
/En som först blev tvingad till 18 månader som förrådsbefäl men som lyckligtvis hamnade i utbildningsreserven...Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Om jag säger Jenni Bergendahl, säger det dig nått?
:)
Det e väl som när norrlänningarna frågar "Jassååå, du booor i stOckholm, känner du Nisse i SkääärhOlmen?"
men fråga går ju:)
/BSv: Värnplikt ? vad tycker du
Om jag nu skulle plocka bort de 18 månader som annars skulle ha spenderats på för mig något fullständigt ointressant så skulle jag definitivt inte vara där jag är nu. Under de här 18 månaderna tog jag mig från hobby programmerare till profissionell utvecklare och lade grunden för vad jag gör idag, nämligen att försörja mig själv genom att driva egen firma.
Var jag skulle vara nu om jag hade gjort lumpen vet jag inte, men vad jag försöker säga är att olika människor har olika förutsättningar. Idéen med att alla pojkar i aktuell ålder ska lämna in sina liv åt staten finner jag absurd.
Valfri värnplikt för alla tycker jag.Sv: Värnplikt ? vad tycker du
På Åland känner alla alla=PSv: Värnplikt ? vad tycker du
Visst, en drös homofobiska stridspittar. Jag har svårt att tänka mig någon mindre intressant sammansättning människor.
MSSv: Värnplikt ? vad tycker du
Inte om man hamnar på gotland.. Rosa kompaniet.. :)Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Enidea: Ofan, hehe, 3 år sa du, du e 17 va? hon e äldre än dig.
skulle va kul o se henne idag:) hon va ju knappast ful sist vi sågs hehe.
detta va säkert 8-9 år sedan, vi va runt 20, hon va väl 17-18? Minns fan hennes telenr haha.
ser du henne så hälsa från Benny :)Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Jag tycker att var man / kvinna har en skyldighet att försvara sitt land (inte nödvändigtvis med vapen i hand). Det är en förutsättning för demokrati.
Jag tycker att det är egoistiskt och kortsynt att endast resonera utifrån sitt eget perspektiv.
Mönstring borde i ett jämlikt samhälle vara obligatoriskt för såväl män som kvinnor. Därefter bör folk placeras där de gör mest nytta (även samhällstjänst). Om vi endast tar in ett fåtal av alla som mönstrar, bör man avskaffa hela värnplikten och satsa på ett yrkesförsvar istället. Det är helt sjukt att stjäla ett år av endast några personers liv. Skall det vara, så skall det vara fullt ut.
Min värnplikt lade förutsättningarna för det som kommit att prägla mitt liv som mest. Min FN-tjänst i Bosnien, 1995. Efter vad jag såg där skulle jag inte tveka att ställa upp om mitt land kallar. Det är en förutsättning för en välutvecklad demokrati.Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Faktum är att jag inte hade haft det jobb jag har idag om jag inte blivit tvingad att göra lumpen!Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Men att vara så naiv att tro att det aldrig mer kommer uppstå och att det är meningslöst att försvara sig är höjden av flathet.
Vissa tycker lumpen är något positivt, vissa tycker det är kass men ingår i ett solidariskt samhälle att gör sin plikt att hjälpa till. (efter var och ens förmåga)Sv: Värnplikt ? vad tycker du
Inför allmän värnpliktig (för alla) och ge de värnpliktiga en social- och miljövärnande utbildning och tjänst. En liten andel av dessa kunde ta hand om det militära försvaret.