Är det fler som känner som jag, att det ibland pågår en FÖR snabb utveckling på dataområdet? Personligen är jag övertygad om att detta bara är en ny omgång av uppgraderingar i stil med de som när VS6 släpptes. Jag är 30 år och har hållit på med datorer sedan början av 80-talet, och sitter vid datorn nästan hela dagarna, och ändå hänger jag knappt med i utvecklingen ute i samhället med t.ex. kortläsarna på ICA där man får dra kortet själv. Börjar känna mig gammal... Även jag instämmer. Med den hastighet som utveckling av nya versioner sker hinner man aldrig bli riktigt bra på någonting innan det är dags att hoppa in i något nytt. Så har det varit de senaste 15 åren och är resultatet av programföretagens behov av ständiga inkomster för att hålla sina stora staber med utvecklare igång. Ja, jag känner ibland att tekniken inom datorer m.m. flyger fram idag. Får tacka för alla svar! Trots allt är det skönt att veta att man inte är ensam om att tycka det ibland går lite för fort :-)Ibland FÖR snabb utveckling på dataområdet...
Ibland får jag nästan panik. Låter säkert konstigt men så känner jag det.
Jag är inte emot utveckling eller så. Inte heller anser jag att det är fel med nya, uppdaterade versioner eftersom de oftast medför förbättringar. Det är bara det att ibland hinner man liksom inte med.
Programspråk uppdateras, nya utvecklingsmiljöer tas fram...sysslar man med programmering blir man nästan knäpp av att man hela tiden måste ligga i frontlinjen.
För att ta två exempel:
*) ASP .NET 2.0 - förmodligen kanonbra men det innebär ändå att man måste lära sig en hel del nytt.
*) Tittade på Flash MX 2004 idag och blev nästan knäpp. Det är komponenter hit, och ActionScript dit...
Hur som helst...det kanske bara är jag som är blödig eller inte orkar med dagens tempo. Jag tror i vilket fall att det inte är bra att det går så oerhört fort.
/MarcusSv: Ibland FÖR snabb utveckling på dataområdet...
Därför tror jag tempot snart går ner, vilket ska bli skönt....Sv: Ibland FÖR snabb utveckling på dataområdet...
Sv: Ibland FÖR snabb utveckling på dataområdet...
Exempelvis nya office 2003, säkert jättebra men väldigt få behöver nyheterna och har fått lite ny design samt att man säkert behöver lägga lite energi för att lära sig bli effektiv med. Men är ett måste för att återigen få in pengar.
För 10 år sedan (drygt) var det poppis med verktyg för att effektivisera programering där man designade funktionerna liknande JSP (inte Java utan Jackson...) vilket då skulle innebära programspråksoberoende. Detta har nästan helt försvunnit nu och istället är fokus på objektorientering som vi inbillas att det löser alla problem. Vi sitter fortfarande och hackar massa if-satser mm. men på ett nytt sätt. Troligen blir detta effektivare men så snart vi lärt oss bli effektiva med detta kommer något nytt.
På jobbet kör vi fortfarande AutoCad 2000 vilket fungerar kanon till de verktyg vi behöver rita. Men försök hitta en kurs till nyanställda när nuvarande version heter 2004. Ofta får de som uppgraderar även byta datorer för att klara av nya operativsystem och programversioner men med samma funktion vilket bara leder till ökade kostnader. Visst behövs utveckling men den innebär stora kostnader och ibland utan ökade intäkter vilket borde varit målet.
Ja, ja, de som sålde nya versionen och nya kursen fick ju in lite stålar.Sv: Ibland FÖR snabb utveckling på dataområdet...
Ett ex. är väl Norton antivirus kommer ett nytt varje år, Processorer ja det kommer väl nya och snabbare hela tiden av samma sorjt t.ex. AMD XP-serien. Men det tog inte lång tid innan Ahtlon 64 kom ut efter AMD XP :/
Det är väl bra att tekniken går framåt helatiden men den kan ha sina nackdelar också.Sv: Ibland FÖR snabb utveckling på dataområdet...
Som Roland skrev tror jag det handlar mycket om att företagen som ständigt ger ut nya uppgraderingar och dylikt vill ha in pengar. Men jag undrar om det inte slår bakut ibland också, eftersom vanligt folk, och heller inte en del företag, har råd med att ständigt uppgradera.
Själv hoppas jag att det "lägger sig" snart, så att man kan koncentrera sig på befintlig teknik utan att behöva sitta på nålar med tankar som "tänk om de ändrar det här...vad ska jag göra med min kod då?"
Ha det bra i alla fall!
/Marcus