Tjoho, Ja det var bra länge sedan du pratar om nu, säkert fem eller sex år tillbaks. Jag har varit medlem sedan 2000 (userid 48) och haft mycket glädje och nytta av allt arbete som Pelle lagt ner. Jag har ett specifikt minne från VBFA och det var när nån av "administratörerna" (tror det var MS) la in en bild som visades på alla forumsinlägg. På bilden var det en förbjudetskylt med Sand Online på, eller nått sånt. Ja det var spännande, otroligt roliga och även väldigt jobbiga tider. Men VBFA går längre tillbaka än så, innan hette sajten VBFN, Visual Basic För Nybörjare vilket jag tror en del av er minns. Hmm det var nog ME han hette som gjorde det där med forumet. Kom på det när jag läste Wennerbergs inlägg. Förvisso var det inte det som var det viktiga =) Jag var också med på den tiden och jag tyckte att VBFA var helt ok.... Jag minns en gång när den fick en ny layout och det var skit häftigt och spännande. Och om jag minns rätt så var det där jag fick nyss om pellesoft. Det var en shysst grej hjälpte mig ibörjanHistorien om pellesoft, VBFA?
Tittade runt lite och kom på mig själv att vara en av de första som registrerade mig här på pellesoft. Nämligen idnr 27. Innan jag hittade till pellesoft och dess välbesökta forum så spenderade jag överbliven tid på sajten VBFA(Visual basic för alla) om någon minns den?
Undrar nu om det är någon som kan hela historien bakom pellesoft och dess förinnan? Lever point-blank fortfarande? Vilka var det som drev VBFA, och varför slutade dom?
Nostalgi är roligt ;-) Det var bättre förr i tiden, eller vad mormor brukar säga :b
Kanske nån som minns att pelle började den här sajten med att kopiera andra sajter rakt av? ;)
Screendumps vore roliga att se om någon har nått sparat?
JoelSv: Historien om pellesoft, VBFA?
Från första början så fanns VBFA - som jag för övrigt hittade av en slump och började tillbringa mycket tid på. Håkan Wennerberg som drev den siten hade ganska mycket intressant, speciellt forumet som jag tillbringade mycket tid i. Så det var faktiskt tack vare den sidan som pellesoft (dåvarande SAND OnLine) skapades som ett embryo.
Som säkert du och väldigt många andra så tar man inspiration från andras kreationer och den absolut första kom från Ca- Computer Associates. Men jag hade då för dålig fantasi och det gick väl ca 6 månader innan dom kontaktade mig och tyckte min hemsida var väldigt lik deras - med all rätt.
I stället fick jag ta mig i kragen och började skissa, rita, slita mitt hår och fundera hur min stil skulle bli. Efter ett 20-tal prototyper kom jag fram till en modell som blev http://www.pellesoft.se/databas/index.htm. Den fick verka som grund och började byggas upp.
Givetvis var det inte lätt att konkurrera och intressera andra för denna hemsida så det enda radikala var att sätta igång och samla in 100, eller rättare sagt 1000-tals med tips, exempel, artiklar och liknande i snabb takt. Jag verkade även på idg's forum för att visa att sand online fanns.
Under samma period var Håkan lite trött på att arbeta med sin sida så i samma takt som jag ökade på informationsmängden, gjorde han tvärt om - satsade på skolan. Medlemmarna började komma över och besöksräknaren steg till otroliga 30 besök per dag.
Jag har byggt tre versioner av pellesoft sedan dess och är faktiskt nu inne på pellesoft version 4. Den konstrueras i skrivande stund och kommer av förklarliga skäl bli bra mycket snabbare och bättre än nuvarande. Informationsmängden har ökat så mycket att det börjar bli platsbrist och den information som ges till er är nästan övermäktig att ta in. Med detta som mall byggs nu denna nya site.
Den 8/6-2000 började jag att bygga om allting till asp för att göra sajten dynamisk. Därmed började folk registrera sig (däribland Joel). Genom att ha en medlem registrerad kunde jag även bygga rutiner och funktioner så man kunde skicka upp eget material och på det sättet påverka innehållet. Jag hade dragit ett tungt lass själv och nu var det dags att be om hjälp från andra medlemmar.
Jag har alltid haft som vision att jag hjälper dig - och när du kan det, så hjälper du andra. En filosofi som har gått hem och tack vare er så är det idag ca 4000 besök varje dygn. Ca 20 gb data tittas på varje månad och i år har nästan 500.000 besök gjorts. Rörande forumet så finns drygt 11.000 inlägg och 13.700 medlemmar. Det finns ett 1000-tal tips och över 500 artiklar skrivna eller översatta av medlemmar och mängden fortsätter. Folk vill hjälpa till - därmed spreds community-andan.
Att ni blir bonusmedlemmar, att ni hjälper till med att föda pellesoft och inte minst att ni ens är här och tar er tid att lära varandra, det är nyckeln till att det gått som det gjort. Sen att jag är sjuk och lägger ner 7-8000 timmar/år nästan gratis, det är smällar man får ta. Det kostar att ligga på topp!Sv: Historien om pellesoft, VBFA?
Här är en länk till ett arkiv där ni kan se hur pellsoft utvecklats över tiden:
http://web.archive.org/web/*/http://www.pellesoft.nuSv: Historien om pellesoft, VBFA?
>Vilka var det som drev VBFA, och varför slutade dom?
Jag hjälpte Håkan med VBFA ett tag. Jag tror vi alla slutade när orken att underhålla sidan försvann, och vi insåg att Pelle gjorde ett bättre jobb.
MSSv: Historien om pellesoft, VBFA?
Det var tider det... =)
ThomasSv: Historien om pellesoft, VBFA?
Någon gång under slutet av 1995 tror jag det var, såg jag en annons i någon av dåvarande PC tidningar där man kunde beställa en Roland musik CD utan kostnad (ljud relaterade mjukvaror). Till min stora förvåning hittade jag på den hela Visual Basic 3 Standard Edition på den inkl. en bund MIDI relaterade projekt. Eftersom jag varit intresserad av programmering och försökt programmera titt som tätt ända sedan jag gick i 3:e klass och misslyckats, så lade jag skivan på hyllan. Kan kort också säga att försöka programmera på C128 utan att kunna engelska är waste of time :)
Men sedan under 1996 blev jag lurad av en klasskamrat att köpa en Visual Basic 3 bok (Lättpocket). Han skulle nämligen köpa en bok i ämnet varpå mina drömmar om att kunna programmera åter igen blossade upp. Så vi bestämde oss för att köpa en varsin bok och sätta igång. Dagen efter när jag väl stod med en bok i näven visade det att han hade ångrat sig och struntade i programmering. Något snopet började jag koda själv istället (tidig sommar 1996).
Ingen jag kände kunde programmera och att lära sig ur en enskild bok gjorde ju att det var svårt att få även sina enklaste frågor besvarade. Under 1996 började ju Internet sakta men säkert rulla in i Sverige så när detta blev tillgängligt i huset letade man efter bra information där, men man kunde snabbt konstatera att den svenska VB communityn bestod av 1 sida med information. 1 sida på en sajt som egentligen handlade om något annat (minns tyvärr inte namnet). Så jag bestämde mig för att göra något åt saken och resultatet blev Visual Basic för Nybörjare i slutet av sommaren 1996.
Under de första 4-6 månaderna hade jag lyckats skrapa ihop runt 100 besökare kom jag ihåg (varav de flesta träffar var mina egna :) Sidan bestod av en logga med några kromade (guld/silver) knappar som menyer. Det här var innan sidan var hade någon form av serverside skript så det som så småningom skulle bli ett forum bestod av en mailadress där jag tog emot och svarade på andras frågor. Att lösa andra personers problem gjorde att man lärde sig enormt mycket.
Men sedan uppmärksammades sajten i "Internet World" någon gång under 1997 tror jag det var och PANG så hade jag 500 nya besökare :) Ett tag senare gjorde jag nästa version av VBFN som även hade ett forum. Designen var väldigt ljusblå och hade frames. Tiden gick och jag minns att någon gnällde på att ordet "Nybörjare" fanns med i namnet. Han vågade ju inte tala om för sina kompisar var han brukade hänga :) Så jag blev tvungen att ändra det till VBFA, Visual Basic för Alla. Sedan kom nästa version som jag tror är den äldsta version en del av er minns när jag säger VBFA. Den var blå och hade utformningen av en tidning. Under den här versioner drog Christer... (tror jag han hette) igång sin Visual Basic som Hobby och vi två tävlade om vem som kunde svara på de flesta frågorna i forumet :) Någon gång senare drog också Pelle igång med sin sajt som snabbt blev imponerande.
http://web.archive.org/web/19981206054946/http://www.algonet.se/~hockes/news.htm
Ett skoj sidorprojekt var även NVBC, Nordic Visual Basic Chat. Det var ett projekt jag startade med 3 nordiska sajter. Det gick ut att samtliga sajter hade en chat som alla var ihopkopplade. På så vis var det lättare att få kontakt med andra. I praktiken var intresset minst sagt vagt.
Men sen sviker minnet. Jag tror det var i slutet av sen här designen som jag tröttnade ganska rejält på det mesta rörande sajten och gjorde därför så att jag tog hjälp av en redaktion. Om jag inte minns galet nu så bestod den av MS, ME och RCK. Förkortningarnas djungel :) MS och jag kom överens om det mesta, RCK sade inte så mycket alls och ME tyckte precis tvärt emot mig och MS oavsett ämne :) RCK har jag fortfarande kontakt med dagligen på ICQ och som blivit en mycket god vän.
Sedan gjorde vi alla den sista versionen av VBFA tillsammans. En mörkblå hemsk sak :)Sv: Historien om pellesoft, VBFA?
ThomasSv: Historien om pellesoft, VBFA?
Rock on
/Phinala