Jag är lite nyfiken på hur ett dialer-program fungerar. Nån som kan förklara för mej ? Vanligtvis under internet explorer... Jo så långt är jag med. Men vad som intresserar mej är mer hur programmet fungerar, jag är precis i starten av min programeringskarriär, så jag vet väldigt lite. Jag skulle ha stor nytta i mitt arbete att få datorn att utföra olika kommandon med hjälp av exe-filer, håller på med logistik och ska införa pall och lagerhantering med hjälp av datorn på företaget jag jobbar på. Alltså inget oseriöst Eftersom jag inte vet hur det fungerar och på vilket sätt, är jag öppen för alla funktioner som kan finnas i t.ex. activex. Tanken är att kunder ska få ett program där de kan gå in och se t.ex. lagersaldo som finns för deras räkning över modem. Har även funderat på att gå över en webbrowser. Är jag fel ute eller skulle inte detta kunna gå ? ActiveX är inte rätt sätt. Troligtvis bör du satsa på en databas och presentera information med ASP eller PHP. Jag har en modul med kod som kopplar upp en befintlig och redan konfigurerad fjärranslutning. Tack Niklas. Jag ska prova det. Jag är som sagt nybörjare så det tar lite tid att prova men det jag har är en SQL-databas som jag tar ut information ur genom Access. En grej är viktig här och det är att det ska vara så lätt som möjligt för kunden. Dialers
Sv: Dialers
Ungefär: Ett knäppt företag med konstiga personer skriver en activex-kontroll, dvs. exekverbar kod som ie kan köra. Men för att den skall kunna köras så måste användaren först tillåta exekveringen genom att klicka ja/acceptera i en ruta. Sedan så kopplar den här exekverbara koden upp datorn modem (ifall den har ett modem) mot ett dyrt betalnummer så att de knäppa personerna kan tjäna kosing... :)Sv: Dialers
Det finns funktioner som kollar upp typ av connection, ifall man redan är uppkopplad.
Det finns funktioner som ansluter och lägger på.
Hoppas den hjälper dig på vägen.
Lägg nedanstående kod i en modul'
<code>
Option Explicit
Private Declare Function InternetAutodial Lib "wininet.dll" (ByVal dwFlags As Long, ByVal dwReserved As Long) As Long
Private Declare Function InternetAutodialHangup Lib "wininet.dll" (ByVal dwReserved As Long) As Long
Private Const INTERNET_AUTODIAL_FORCE_ONLINE = 1
Private Const INTERNET_AUTODIAL_FORCE_UNATTENDED = 2
Public Declare Function InternetGetConnectedState Lib "wininet" (lpdwFlags As Long, ByVal dwReserved As Long) As Boolean
Public Const INTERNET_CONNECTION_MODEM = 1
Public Const INTERNET_CONNECTION_LAN = 2
Public Const INTERNET_CONNECTION_PROXY = 4
Private Const INTERNET_CONNECTION_MODEM_BUSY = 8
Private Flags As Long
Public Function CheckConnection() As Boolean
CheckConnection = InternetGetConnectedState(Flags, 0)
End Function
Public Function TypeOfConnection() As String
Dim Ret As String
Dim result As Boolean
Call CheckConnection
If Flags And INTERNET_CONNECTION_MODEM Then _
Ret = "Connection via Modem"
If Flags And INTERNET_CONNECTION_LAN Then _
Ret = "Connecion via LAN"
If Flags And INTERNET_CONNECTION_PROXY Then _
Ret = "Connection uses a Proxy"
If Flags And INTERNET_CONNECTION_MODEM_BUSY Then _
Ret = "Connection via Modem but modem is busy"
TypeOfConnection = Ret
End Function
Public Function ConnectModem() As Boolean
ConnectModem = InternetAutodial(INTERNET_AUTODIAL_FORCE_UNATTENDED, 0)
End Function
Public Function HangupModem() As Boolean
HangupModem = InternetAutodialHangup(0)
End Function
</code>Sv: Dialers