Många säger "riktig programmering" men vad menar dom då? "Många anser att om man inte skriver sin kod i C++ så utför man inte riktig programmering." De som skriver assembler tycker det är mera riktigt än c++ och de som före assemblern skrev i direkt maskinkod tyckte det var riktig samt de som höll på med vippströmbrytare förr tyckte det var riktig. Det var en liknande tråd här för ett tag sedan: Enligt mig är programmering något man gör när man får en dator/datorliknande konstruktion att utföra vissa saker i en viss ordning, med eller utan olika villkor som den skall göra... T.ex. att "programmera videon" skulle kunna räknas som programmering då man får den att spela in ett visst program vid en viss tidpunkt... Likaså att skriva ett javascript, även fast inget utav dem är kompilerade språk... Dvs. när man får något att göra som man vill så är det i princip programmering (obs. att sätta på ett strykjärn är inte programmering, men det är diskmaskinen...) Är detta "riktig" programmering? Vet inte om så många tänkt på det men ordet programmering kommer ju från program, alltså att man skapar ett program. Det som är grunden till tråden är att vissa fisförnämt tror att bara för att de knåpar med c och c++ så gör de "riktig programering" men värdet av en simpel if-sats i c++ är inte ett dyft mer värd än en liknande i ett macro-språk liknande Visual Basic i ett excel-ark. <b>Många säger "riktig programmering" men vad menar dom då?</b>Riktig programmering
Jag började min bana inom programmering för några år sedan och jag har då och då hört/läst folk uttala sig om vad som är programmering och vad som inte är programmering.
Jag har mestadels programmerat i VB, VBScript (ASP), javascript men också C++ och någon enstaka gång förändrat och för mina ändamål förbättrat något färdigt CGI script skivet i Perl.
För mig är programmering i mångt och mycket själva "tänket" hur jag skriver min kod för att lösa ett problem. Många anser att om man inte skriver sin kod i C++ så utför man inte riktig programmering. För mig är språket ett verktyg jag väljer utifrån "jobbet" som skall fixas. Visst är vissa språk svårare att förstå sig på men ligger verkligen programmeringen i just det?
Om en snickare som skall bygga ett hus väljer att jobba med en hammare gjord i ett lättare material och som är väl balanserad för att ligga bra i handen är han då en "riktig snickare" än en som väljer en annan typ av hammare som inte är lika avancerat framtagen?
Någon som har en åsikt?Sv: Riktig programmering
dom snackar goja.
för mig är programmering problemlösning
inte vilket språk eller verktyg man använder...Sv: Riktig programmering
Lika idiotiskt är det att kalla c++ för riktig programering. Vissa c fantaster tycker c++ med objektorintering är mindre riktig.
Det som borde vara riktig programering är att man valt rätt programspråk för ändamålet.Sv: Riktig programmering
http://www.pellesoft.se/development/forum/view.asp?msgid=105135&forumid=72&sum=1Sv: Riktig programmering
Sv: Riktig programmering
http://www.kidsdomain.com/down/pc/drape.htmlSv: Riktig programmering
Program är inte nått som bara finns i datorer så egentligen skulle man lika bra kunna säga planering som programmering. Men inte säger man att "han har programmerat dagens program" man säger "han har planerat dagens program"
Programmering är alltså att planera vad som ska hända i vilken ordning och hur. Så själva koden är ungefär samma sak som veckans matlista på skolan/jobbet. Bara det att den är en datorvarian. Alltså kan allt kallas programmering som är något man gjort att ska göra en viss sak under vissa omständigheter.
Men sen är det ju klart att alla har sina favoritspråk, jag är mest inne på VB och .NET men skulle gärna lära mig C++ bara jag hae tid och ork =)
Det enda språket jag inte gillar är PHP för det saknar massa behändiga funktioner som asp har =)Sv: Riktig programmering
Sv: Riktig programmering
Ja, det kan man fråga sig... frågan kanske skall ställas till dom som säger det..?
Jag tror att de som säger det inte vet vad begreppet programmering innebär utan de har ofta lärt sig att skriva program i ett högnivåspråk, t ex C++ och har hört att de flesta "stora" applikationer är skapade i C++, därför måste programmering med hjälp av C++ vara den enda riktiga programmeringstekniken.
Vi som vet vad programmering innebär i "datorsammanhang" vet att det är ett sätt att med instruktioner få en processor att utföra de kommandon vi vill att den skall utföra. Om detta sen är med hjälp av maskinkod, assembler, BASIC, C, Fortran, ML, Eiffel, C++, VBScript, Java mm har ju ingen som helst betydelse, utan man väljer ju ett verktyg som passar uppgiften.
En kirurg skulle ju kunna använda en Morakniv för att utföra en blindtarmsoperation, men väljer nog hellre en skalpell... men när han sitter hemma i snickarbodan och snider en trägubbe så använder han nog sin Morakniv istället.
Att skapa en krets som kollar om ett värde hos en solcell talar om att det är soligt ute och att en temperaturmätare säger att det är varmare än +5 grader och i sin tur då styr en servomotor att rulla ut en markis kan ju enkelt och snabbt göras med maskinkod eller assembler. Att skriva en funktion för det i t ex Eiffel eller C++ som i sin tur styr en PC att göra samma sak är ju iofs ganska enkelt men egentligen så är det ju som att klubba ihjäl en lus med en 25-kilos slägga... men det handlar ju om programmering i båda fallen. =)
Programmering är problemlösning... och först av allt så definierar man problemet, delar upp det i mindre problem om det går, formulerar en eventuell lösning för problemet. Sist av allt väljer man ett verktyg för att realisera lösningen av problemet.
De objektorienterade programmeringsspråken har förståss en stor fördel jämfört med de övriga språkgrupperna i och med att många saker är redan implementerade och kan bakas in i ett nytt projekt... vilket gör att t ex C++, Eiffel, SmallTalk, Ada osv är mycket populära programmeringsspråk och kanske då anses som de enda "riktiga" språken av de som använder dom.