Hej En bra början vore att lära sig att det heter jämlik, inte jämnlik. ;-) För det första: en vanlig missuppfattning är att det heter "jämnlikhet". Det rätta uttrycket är "jämlikhet" (och jämställdhet, osv.) Ojsan, där var jämlik vs jämnlik redan skrivet. Tog för lång tid att skriva mitt svar. Tackar så mycket! Jämnställdhet - Nackdelar
Ska ha en redovisning om jämnlikhet på volvo, och vill ha lite förslag till nackdelar med att ha en väldigt jämnlik köns fölrdelning av personalstyrkan.
TACKSAM för svar, snabbt tack, lite bråttom.
MVH
Johan RubensonSv: Jämnställdhet - Nackdelar
MSSv: Jämnställdhet - Nackdelar
Sen förstår jag inte riktigt
<b> >Ska ha en redovisning om jämnlikhet på volvo </b>
Menar du att du ska kolla hur det ser ut på Volvo?
Då borde du väl inte kolla HÄR? (nu jobbar visserligen just jag på Volvo, men ändå...)
Eller menar du att du ska visa upp nåt på Volvo?
En vetenskaplig undersökning, typ?
Låter inte heller som att just pellesoft är så där jättelämpligt för att göra en sån undersökning.
Angående din fråga:
Nackdelarna ser jag som delade två grupper; dels de nackdelarna som kan uppstå pga att man t.ex. kvoterar in folk, dels de nackdelarna som kan uppstå utifrån själva fördelningen.
Nackdelarna med kvoteringen är att man inte sätter kompetensen (erfarenhet och kunskap, osv.) i första hand, utan fördelningen. Detta gör att man i vissa fall måste anställa folk som inte är lika lämpade.
Ex: Dagispersonal är i allmänhet kvinnor - Ganska få män söker sådana typer av utbildningar. Om man ska få lika mycket män som kvinnor så är det troligt att man kommer få både dåliga och bra manliga anställda, medan man bland kvinnorna kan välja de lämpligaste, det finns fler sådana än platser (ok - kanske inte helt realistiskt, men ändå).
Nackdelarna med fördelningen är de som man i allmänhet inte får lov att tycka finns. Jag ser det som så att det finns tydliga skillnader både psykiskt och fysiskt mellan män och kvinnor, vilket gör att yrkesgrupperna passar olika bra för olika yrken. Tung industri är i allmänhet svårt för kvinnor, och kräver starka personer. Eftersom män i allmänhet är starkare så är de mer lämpade. (analogt på massvis av andra sätt)
Följden av en allt för jämn fördelning mellan könen blir på så sätt ett sämre utfört arbete, lägre säkerhet, osv.
Min åsikt.Sv: Jämnställdhet - Nackdelar
Sv: Jämnställdhet - Nackdelar
Grejen att jag skrev med att jag skulle göra en redovsining om volvo var mer för att berätta vad det var jag skulle göra, själva frågan har inget med något företag att göra utan bara i allmänhet. För det är ju inte bara på volvo det e problem med jämlikhet!
MVH
Johan Rubenson