Med tack till CJ. Har kommit mig för att ladda ner Open Office från CJ:s Julkalender.(9) Jag får själv fnatt på MS Office paketet, det enda jag gillar är Excel, men jag använder det endast när jag utvecklar för företaget jag jobbar för och då mest för utskrifter. Jag tog mod till mig och laddade hem openoffice 1.1 härom dagen och har hunnit köra bara lite grann. Tyvärr så får jag konstatera att inget av mina excel-ark (Gamla hederliga excel 95) fungerar problemlöst. Räknebitarna är OK men diagramen blev inget bra alls. Trendlinjer finns inte med för att nämna ett problem. Noterade också att en del formatering av celler inte kom med. Jo, jag vet att det är gratis så man kan inte kräva något. Men det verkar inte bara vara att byta som en del påstår. Tänkte nog prova ett tag till innan jag eventuellt ger upp. Vi får se. Mjo, men Excel 95, lite gammalt kanske, kan ens windows egna excel 2003 öppna det? Excel95 är väl en 16 bitars version, så det inbjuder till strul i ett 32 bitars system. > <b>Excel95 är väl en 16 bitars version,</b> Om inte jag minns fel så är varken 95/98/ME 32 bitars Windows, utan bara emulerat 32-bitar > <b>Om inte jag minns fel så är varken 95/98/ME 32 bitars Windows, utan bara emulerat 32-bitar</b>Open Office
Vilken befrielse att slippa MS "lullull" Office.Helt perfekt för oss normalanvändare.
Det värmer att det finns mångfald och att man inte är bunden till MS krämarna.
Blir ännu gladare när jag läser detta
Från och med nästa vecka upphör Microsoft att distribuera en rad produkter,
däribland Office 2000 och SQL Server 7.
Orsaken är det gamla Java-bråket med Sun Microsystems.
Guld. Det finns fungerande motstånd mot MS schakalerna.Sv: Open Office
Det finns två utmärkta basic ordbehandlare native i systemet som jag till 99 % använder, Notepad och Wordpad, så lite lullull som möjligt :-)
Tyvärr så har jag märkt att formateringen av text kan se väldigt olika ut mellan
WordPad, Word 97, 2000, XP Men vad ska jag göra, Det är ju MS (troligtvis) som inte
har hållt sig till den standard de själva påbörjade för länge sen...Sv: Open Office
/CO
PS
Eventuella svar av religös natur, dvs anti/pro MS/Open Source tänker jag högtidligt skita i. Jag vill bara kommentera funktioner ur ett användarperspektiv.
DSSv: Open Office
(Det är en seriös fråga, tänk på det)Sv: Open Office
Vi får nog acceptera att Office97 är den äldsta version som kan vara bakåtkompatibel.Sv: Open Office
Excel 95 är, vad jag kommer ihåg, den första Office-versionen för Win95, vilket innebära 32-bitars. Excel 2003 klarar fint att öppna Excel 95-filer.
> <b>Vi får nog acceptera att Office97 är den äldsta version som kan vara bakåtkompatibel.</b>
Du får naturligtvis acceptera vad du vill, men i mina ögon är det bara okunskap. Den Excel jag har installerad, ExcelXP, klarar både att öppna och spara Excel 2.1, 3.0, 4.0, 5.0 (95), 97, 2000 och XP.Sv: Open Office
Håller med alla som använder OpenOffice. Har själv användt det i 1 år och har aldrig varit mer nöjd. MS Office vägrar funka tillsammans med VB6 här hos mig.
//månsSv: Open Office
Då tror jag du minns fel. Utan att vara kodare från Microsoft så vad jag vet så är Win9x en salig blandning av både 16 och 32 bitars kod. Men någon emulering känner jag inte till.