Nu när vi börjar närma oss Jul så uppkommer frågan: Dum fråga, dessutom bör du inte ställa den där dumma frågan förenns efter julafton för att inte riskera något. ;D För om tomten finns så blir han nog sur om du tvivlar, och tomten finns ju, det vet vi ju alla! :) Så klart att Tomten finns. Hej, >Finns Jultomten ? Att säga till barn att tomten inte finns är elakt tycker jag. Man blir lite Tomteskeptisk efter detta... Har sett den innan, men det är ett par detaljer som får mig att tycka att den inte är okej. Och jorden är platt. Universum är bara en låda som vi sitter i och knackar på locket för att komma ut. Skandia-gubbarna hade sparat ihop pengarna själva. > Antalet värdesiffror i ett svar (och varje delsvar), ska vara lika många eller färre än "Kan man mäta tid i meter eller massa i Joule? Det gör man ofta i partikelfysiken." YES >> Antalet värdesiffror i ett svar (och varje delsvar), ska vara lika många eller färre än >Klart tomten finns, var skulle man annars lägga gräsmattan? > Tänker du på att ange avstånd med ljussekunder eller ljusår? Skippa det vetenskapliga nu och åter till ämnet, Finns Tomten ? Eftersom att tomten inte vill riskera att bli uppbränd så åker han bara runt mellan hans filialer och lämnar julklapparna så att vem som helst kan få dem om de betalar den dyra frakten. Sedan får de egentligen inte klä ut sig till tomten, men problemet för tomten är att hans patent har gått ut och dels att det bara gäller på nordpolen så vem som helst kan få likna tomten på julafton för att övertyga barnen om att han finns... Många här på forumet har möjligheten att åtminstone vara jultomte för Pelle, bli bonusmedlemmar senast den 24:e december. Herregud... Är det ingen här som vet hur det ligger till. Klart att tomten finns men det är så att det inte bara finns en tomte utan det finns flera miljoner tomtar. Jag har själv frågat tomten som brukar besöka mig på jul och han har erkänt detta till mig men han brukar inte vilja berätta detta eftersom han vill att vi människor ska tro att de bara finns en tomte. Sen är det även så att tomtarna faktiskt bor på månen då det inte är jultider. Jultomtarna kan däremot besöka jorden ibland även då det inte är jultider om de har något viktigt de måste göra här på jorden. Amerikanska soldater har hittat Tomten: Lögn, Tomten finns. Funkar inte detta? Där fanns det ju.Finns Tomten ?
Finns Jultomten ?
Vad tror ni och vad säger ni till era barn ?
(Givetvis tror jag själv, annars skulle jag aldrig få min nya PDA som jag önskat av Tomten)Sv: Finns Tomten ?
(Tur att du skrev att du tror på tomten, annars kanske du bara får en miniräknare... hihi)Sv: Finns Tomten ?
Jisses vad vore julen utan honom
Att han delar ut klappar är en mindre sak men att han sprider värme är stort.Sv: Finns Tomten ?
I denna tråd hittar du kanske svaret. Kolla Trash:s inlägg!
[Nåra tidstypiska ord]Sv: Finns Tomten ?
Inte som person, men uppenbarligen finns konceptet eller fenomenet tomten.
>Vad tror ni och vad säger ni till era barn ?
Har inga barn, men om/när jag skaffar så lär jag inte ljuga i dem såna dumheter.
MSSv: Finns Tomten ?
Jag menar när man tänker på tomten så tänker jag inte såå mycket på klappar utan
värme, trevlig, julfrid, att man ska vara snälla mot varandra.
Att säga till barn att tomten finns är ju en liten vitlögn (inte för mig för tomten finns)Sv: Finns Tomten ?
1) Inga kända arter av renar kan flyga. Men det finns ytterligare 300.000 levande organismer som skall klassificeras, och även om flertalet av dessa är insekter och bakterier, så utesluter inte detta HELT de flygande renar som bara Jultomten har sett.
2) Det finns 2 miljarder barn (personer under 18 är barn) på jorden. MEN eftersom Jultomten inte verkar betjäna de muslimska, hinduistiska, judiska och buddhistiska religionerna, reduceras arbetstyngde tillendast 15% av det hela - 378 miljoner, enligt Befolkningsinstitutet. Genom en snitträkning av 3,5 barn per hushåll, blir detta 91,8 miljoner hem. Man förmodar att det finns åtminstone ett snällt barn i varje hem.
3) Jultomten har 31 jultimmar att arbeta på, tack vare de olika tidszonerna och jordens rotation, och om man antar att han reser från öst till väst (vilket verkar logiskt). Detta medför 822,6 besök per sekund. Med detta menas att för varje kristet hushåll med snälla barn, har Tomten 1/1000 sekund att parkera, hoppa ur släden, krångla sig ner i skorstenen, fylla sockorna med klappar, lämna resten av klapparna under granen, ätade godsaker som möjligt blivit kvarlämnade,få sig själv upp genom skorstenen igen, tillbaka upp i släden och sätta fart vidare mot nästa hus. Vi antar nu att vart och ett av dessa hushåll är jämt utplacerade över jorden (vilket vi, naturligtvis, vet är falskt men för våra uträkningars skull så accepterar vi detta), och detta ger 1,2 kilometer per hushåll, en total resa av 120,8 miljoner kilometer, inte inkluderat uppehåll för vad de flesta av oss måste göra minst en gång var 31:e timme, plus matning av djur och så vidare...Med detta menas att Tomtens släde rör sig med en hastighet av 1045 kilometer i sekunden, 3.000 gånger ljudets hastighet. För jämförande ändamål, det snabbaste människobyggda fordonet på jorden, Ulysses rymdsond, rör mig i den löjliga hastigheten 43,8 kilometer i sekundenen konventionell ren kan springa i, högst, 24 kilometer i timmen.
4) Slädens nyttolast tillför ytterligare ett intressant inslag. Om vi antar att varje barn inte för något mer än en LEGOsats av lagom storlek (ungefär 1,5 kilo), bär släden 321.000 ton, inte inkluderat Tomten, som är oftast beskriven som överviktig. På marken, kan konventionella renar inte dra mer än 220 kg. även om man går med på att `Flygande renar'(se punkt 1) kan dra 10 gånger den normala vikten, räcker det inte med åtta renar. Vi behöver 214.200 renar. Detta ökar slädvikten - till 353.430 ton. återigen, för jämförande - detta är fyra gånger fartyget Queen Elizabeths vikt
5) 353.000 ton som färdas i 1045 km i sekunden skapar ett enormt luftmotstånd - detta kommer att värma renarna på samma sätt som rymdskepp som återvänder till jordens atmosfär. Ledarparet bland renarna kommer att absorbera 14.3 quintiljoner joule av ren energi. I sekunden. Var. Kort sagt, de kommer att gå upp i eld nästan omedelbart, och utsätter då de bakomvarande renarna och skapar en öronbedövande ljudexplosion i deras kölvatten. Hela rengruppen kommer att upplösas under en tidslängd av4.26 tusendelar av en sekund. Tomten kommer under tiden att utsättas för centrifugalkrafter 17.500,06 gånger gravitationskraften. En 182 kilos Jultomte (som verkar löjligt smal) kommer då att pressas mot slädens bakre vägg med en kraft av 3.149..961 kg.
Slusatsen är därför - om Jultomten någonsin delade ut presenter på julafton, så är han död nu.
"Undersökningen" har väl ett par år på nacken, men ändå...Sv: Finns Tomten ?
Dels så används antaganden om storheter på ett vårdslöst sätt. Antalet värdesiffror i ett svar (och varje delsvar), ska vara lika många eller färre än lägsta antalet hos förutsättningarna (såvida de inte är exakta).
Dessutom så redogörs inte vilka förutsättningar som gäller i flera fall.
Och sist:
> kommer då att pressas mot slädens bakre vägg med en kraft av 3.149..961 kg"
Kraft kan inte uttryckas i kilo. Sänker trovärdigheten mycket.
Så jag tror också på att det finns en tomte.Sv: Finns Tomten ?
Så klart att Tomten finns, var kommer annars alla klappar ifrån, tror du verkligen att de kommer ifrån någon som köper alla dem. Med medelsvenssons låga löner funkar inte detta. Krävs minst att man är Skandia-gubbe för att ha råd med alla klappar barnen önskar sig.Sv: Finns Tomten ?
> lägsta antalet hos förutsättningarna (såvida de inte är exakta).
Ska vara? Vad finns det som säger det? Jag vet att man lär sig det i skolan, men det är ingen absolut regel, utan egentligen bara en tumregel lämplig att använda när man har en osäkerhet i indata.
> Kraft kan inte uttryckas i kilo. Sänker trovärdigheten mycket.
Jag skulle säga att man faktiskt kan det, åtminstone om det inte är så kinkigt med noggrannheten (Skall man ha g=9.81N/kg, 9.82N/kg eller t.o.m. 10N/kg?). Därmed inte sagt att det är lämpligt. En bättre formulering hade dock varit "med en kraft motsvarande 3.149..961 kg".
Vad säger du? Kan man mäta tid i meter eller massa i Joule? Det gör man ofta i partikelfysiken.
Förresten heter det inte "kilo", utan "kilogram", om man nu skall vara besserwisser.Sv: Finns Tomten ?
Gör man? Tänker du på att ange avstånd med ljussekunder eller ljusår? Då är det ju uppenbart att ljusets hastighet är inblandad.
Massa i Joule är väl ok tack vare E=mc^2.Sv: Finns Tomten ?
>Massa i Joule är väl ok tack vare E=mc^2.
Där är beviset, tomens drivning av flygande renar och släde är därmed bevisat, kvar finns bara ett vetenskapligt bevis på själva tomten men borde inte vara så nu när huvudproblemet är löst.Sv: Finns Tomten ?
>> lägsta antalet hos förutsättningarna (såvida de inte är exakta).
>Ska vara? Vad finns det som säger det? Jag vet att man lär sig det i skolan, men det är
>ingen absolut regel, utan egentligen bara en tumregel lämplig att använda när man har
>en osäkerhet i indata.
Ja, det beror väl på hur man ser det. Vet man om hur osäkert ett resultat är så kan man omöjligt få en bättre noggrannhet. Om man sen inte bryr sig om det så är det väl upp till en själv. "Jag har ungefär 4 kilometer till jobbet så det tar 7.988324 minuter att cykla dit."
>> Kraft kan inte uttryckas i kilo. Sänker trovärdigheten mycket.
>Jag skulle säga att man faktiskt kan det, åtminstone om det inte är så kinkigt med
>noggrannheten (Skall man ha g=9.81N/kg, 9.82N/kg eller t.o.m. 10N/kg?). Därmed
>inte sagt att det är lämpligt. En bättre formulering hade dock varit "med en kraft
>motsvarande 3.149..961 kg".
Kan och kan... "med en kraft som motsvarar kraften man påverkas med på jorden mellan latitud x1 och x2 som väger 3.149..961 kg.", är mer korrekt i så fall.
g är ju olika på olika ställen och olika på olika planeter.
>Vad säger du? Kan man mäta tid i meter eller massa i Joule? Det gör man ofta i partikelfysiken.
Jovisst, men där handlar det om konstanter. g är inte konstant.Sv: Finns Tomten ?
Eller sätta upp min villa.Tomten finns , jag vet det genom att bara kolla genom fönstret.Sv: Finns Tomten ?
Egentligen inte, men i praktiken blir det det.
Man sätter ofta flera konstanter (t.ex. c och h-streck=h/2pi) till 1.Sv: Finns Tomten ?
Och för Sven mm så menar jag JUL TOMTEN.
Nå ska ni ta på er skägget i jul och bevara traditionen ?Sv: Finns Tomten ?
Sv: Finns Tomten ?
Sv: Finns Tomten ?
Jag hoppas nu inte tomten blir sur på mig när jag berättar detta men jag tycker att denna fråga måste få ett slut snart.
Och sen är det så att tomtarna har renar som kan flyga men tyvärr har något gått snett och dessa renar håller på att dö ut. Finns inte så många renar kvar men har man tur kan man se dessa ibland. Nuförtiden använder tomtarna renarna främst till att forsla alla tomtar ner till jorden innan julafton. Detta medför att det är betydligt fler tomtar nu som strosar omkring på jorden innan själva julafton. Tomtarna hinner inte komma alla på en gång på julafton. Förmodligen kommer det att bli problem om 50-100år om renarna fortsätter att dö ut för då kan det bli svårt för tomten att ta sig till jorden.Sv: Finns Tomten ?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0312/14/skaggsaddam200.jpgSv: Finns Tomten ?
Kommer ni ihåg min önskan, om inte läs högst upp i trådens början.
Japp, jag fick min PDA, iPaq 5550. (leksak för vuxna, YES)
Med den så börjar jag även gilla det jag tidigare varit kritisk till.
Visual Studio.net, YES, kanonenkelt att göra program till Pocket PC med Windows Pocket PC 2003.
Nu hoppas jag bara att Pelle fixar ett forum för Pocket PCSv: Finns Tomten ?
http://www.pellesoft.se/development/forum/summary2.asp?lstforums=13Sv: Finns Tomten ?
Det sägs att det första man blir blind på är ögonen.
Tackar för tippset, Molle.