Så här i juletid får man passa sig noga för att vara rasistisk i sverige: Håller med. Varför ska vi vara såna veklingar och böja oss för Jihad hela dagarna? Jag ser inte direkt julljusen som något religiöst, tycker julen idag är utvattnad av samhällets kommersialism Köpa hit, köpa dit. Jag har absolut ingenting emot folk från andra länder, jag har sagt det förut och jag säger det igen; Jag hatar människor, inte raser. Jisses, ungefär som puckona till rektorer som inte vill att barnen ska få sjunga nationalsången på skolavslutningar... Du kan väl fira att du inte har något att fira ???? texten vände ju sig till icke troende också... :) Noterade inte det, kanske p g a att det inte var ett citat i orginaltexten. Journalister än inte så noga med sådant längre...Men...hur som helst min poäng kvarstår :-) Gillar inte heller de kristna högtiderna; tycker det är löjligt att ha nån slags kristen förevändning för att ha festligheter av vilken sort det än må vara. Julen kan vara nog så mysig, och det kan vara trevligt att ge varandra presenter, men man ska inte sitta och påstå att det är en kristen högtid då. Visst är julen en kristen högtid men för väldigt många mer betydelsefull tid då vi hinner varva ned från stressiga arbeten och hinna leka med våra barn och umgås med vänner och släktingar. Alla tokar som försöker se det onda i allt t.ex en adventsljusstake eller vad sjutton man nu kan hitta på att det är försöker då endast att förstöra för andra till egen vinnings skull. Jag säger inte att julen inte kan få finnas kvar, men då kan man göra ett tydligt avstamp från den kristna delen av traditionen, eftersom själva "kristenheten" ändå är så låg. Det borde jämställas med nyår, fast en speciell gåvo-högtid eller så. Som Hultan konstaterar, i artikelni GP finns Löjlig rasism?
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=146857
Kanske dax att införa det mångkulturella sverige igen istället för det muslimska, judiska eller icke-traditionsenliga sverige vi tydligen lever i.
Jag har inget emot invandrare eller andra kulturer men jag har mycket emot statliga representanter som angriper den svenska kulturen i sin iver att vara politiskt korrekta.Sv: Löjlig rasism?
Det är ju knappt så att man vågar vara kristen längre... Äh, låtom oss tända de tusen juleljusen anyway!Sv: Löjlig rasism?
Dock tycker jag att dom som kommer hit ska ha förståelse för att vi i Sverige vill ha julljus och liknanade attiraljer.Sv: Löjlig rasism?
Sen tycker jag hon och många andra glömmer en grupp. Ateisterna/Agnostikerna! Det är alltid muslimer, judar eller andra religiösa grupper man hänvisar till i sådana här sammanhang. Jag önskar att man någon enstaka gång i alla fall kunde hänvisa till ateisternas rätt att slippa bli påprackad religion. Hur som helst har hon fel...oavsett vilken grupp hon tycker synd om just denna dag...Personligen jobbar jag 1 Maj nästan varje år i protest mot ett visst parti och att vi överhuvudtaget har en politisk helgdag, och jobbar med glädje på alla religiösa helgdagar av liknande skäl. Midsommar och nyår är dock äkta helger och dom har jag största respekt för :-) Ibland skålar jag för sommar- och vintertid också för de känns neutrala likaså...Just nu har jag inget att fira så nu blir det till att jobba...Sv: Löjlig rasism?
Lagom atteistiskt tycker jag :-)Sv: Löjlig rasism?
"Men för den som tillhör någon annan religion, eller som verkligen vill leva utan religion, kan anhopningen av kristna symboler och budskap vara besvärande."
sen att jag tycker det är löjligt är en annan sak... vill folk ha ljus i sina fönster får de väl ha det, de som inte vill ha det slipper. de som inte vill se dem får väl blunda eller nåt.
/JohanSv: Löjlig rasism?
Sv: Löjlig rasism?
När jag gick i mellanstadiet hade vi en lärare som förklarade det där (han kan ju iofs ha ljugit, men...). Han beskrev det som att julen som högtid firades som en slags "skördemånad" i norden, alltså en vanlig festhögtid, ända sedan vikingatiden.
Sedan kom kristna missionärer och försökte omvända medeltidsfolket, vilket krävde att de anammade vissa vikingatraditioner och bytte förklaring till det.
Julgranen skulle då ha sitt ursprung i samma kroppsdel som midsommarstången.
Hur som helst; jag är definitivt inte troende på något sätt, tycker det är löjligt att var och varannan svensk firar det under förevändning att det skulle vara kristet, när de själva inte är troende.
Sekularism är ett steg ut ur en religion. Två generationer senare ska man vara ute ur den. Min åsikt.Sv: Löjlig rasism?
typ, Hi hi jag kom allt på vad man kan jävlas med detta genom att påstå att det är fel.
Ute snöar det för fullt och vissa sitter nog och väntar på stora trafikolyckor så de får något hemskt att skriva om. Jag själv drömmer om att det skall komma tillräckligt så att barnen kan få ut och åka pulka eller bygga snögubbar. (finns säkert något rasistiskt i det)
Nej bojkotta alla tidningar som ständigt försöker höja upplagan genom att hitta på massa negativt och lyft fram de som försöker se allt possitivt som sker i samhället.
Nej, nu ska jag ut och fylla på maten i fågelbordet så jag sedan kan sitta och titta på de små liven när de får sig ett skråvmål, istället för att läsa någon löjlig artikel från någon sjuk journalist.Sv: Löjlig rasism?
Sv: Löjlig rasism?
inga direkta citat ur originaltexten.
Men om DO sagt det som artikeln ger intryck
av, kallar jag det för en katastrof. Det säger
ingenting om våra invandrare, men desto mer
om vilket "folk" vi håller på att få som
politiker och myndighetspersoner.
Jag känner många invandrare, men har aldrig
hört någon klaga över att Svenskarna har kultur
och traditioner. Tycker själv, när jag har rest, att
det har varit roligt att möta ett folk som är
stolta över sin kultur och traditioner. Ett exempel
är Etiopien (ej katastrofområdena). I vissa andra
delar av Afrika ber man nästan om ursäkt för att
man inte tillräckligt liknar sin forna kolonialmakt.
Så vem blir hjälpt om vi utplånar oss själva?