Hej! dooh Första strecket: 1 till 3 och lite utanför. Tack så jätte mycket... Problembeskrivningen var inte helt korrekt. Det ska vara en kontinuerlig (sammansatt) linje... Visst, men det funkar ändå med tre sammanhängande räta linjer (ett s k polygontåg). Det förutsätter att bokstäverna har en storlek. Detta problem har varit med i Illustrerad Vetenskap och då var det inte siffror utan punkter, så tanken var nog inte ursprungligen att "punkterna" skulle ha storlek. Men men...där ser man hur viktigt det är att beskrivningen av problemet är korrekt :-) Det var den lösning Niklas Jansson presenterade som jag hade i tankarna. ...och får man vika pappret fyra gånger kan man penetrera alla punkter med ett nålstick! En punkt! Inte ens en linje :-)Matte problem ändrat fel första gången
Har ett litet matte problem som jag behöver hjälp med.
Du får dra fyra räta streck och de skall gå genom alla siffrorna. (Obs du får inte lyfta pennan)
1 2 3
4 5 6
7 8 9
tacksam för svar
MVH
Andreas WennermarkSv: Matte problem
vad är själva problemet då??
eller vill du bara att någon ritar strecken?Sv: Matte problem ändrat fel första gången
Andra: korsa 6 och 8 så du hamnar under 7.
Tredje: upp till 1
Fjärde: 1 till 9
/JohanSv: Matte problem ändrat fel första gången
Var rätt simpelt men tänkte inte på att man fick lov att dra strecken utanför yttersta sifrorna.
//
Andreas WennermarkSv: Matte problem
Sv: Matte problem
Dra en linje från övre vänstra hörnet i 1:an ner till nedre högra hörnet i trean, dra ut linjen lite ytterligare och vänd när man kan göra samma sak åt andra hållet; genom översta högra hörnet i 6:an och till nedersta vänstra hörnet i 4:an. Likadant med sista.
En sicksack-grej blir det.Sv: Matte problem
Får man rulla pappret med sifferkvadraten runt en cylinder, klarar man det med ett enda "rakt" streck.Sv: Matte problem
Om jag någonsin lägger in en gåta här så kommer beskrivningen vara MYCKET lång :-)