En klurig en! Någon som kan? Det får datorn fixa , som gjort för en listig IF-sats eller möjligtvis Select Case. Jag har skrivit en snutt som testar alla kombinationer utan att hitta en enda, ska det finnas någon, och stämmer beskrivningen? Jag är lite konfunderad. Det är säkert en kuggfråga, för att man inte får sprida kontokort på internet ;) Sorry men det är troligen jag som gett fel beskrivining, hade lite bråttom när jag skrev in det. Har tyvärr inte papprena med uppgiften med mig hem, men ska kolla imorn och lägga ut rätt beskrivning om jag skrivit fel. Nej Johan det är inte fel beskrivning. Jag förstår inte punkt 2, "Produkten av G och H är fe, större än produkten av A och B". Vad då "Produkten /.../ är fe"? Skall det vara FE, och i så fall, menas produkten F*E eller det tvåsiffriga talet 10F+E? > A*(3H-A)+5=2H^2 Har skickat en lösnng till Johan. Blev jag först ? :-) <b>Oj, sorry, det ska vara "fem"</b> > Har skickat en lösnng till Johan. Blev jag först ? :-)Matematik Klurighet
Om ett kontonummer med åtta siffror, som vi kallar A-B-C-D-E-F-G-H, får du följande upplysningar:
1. Summan av A och B är lika med summan av G och H
2. Produkten av G och H är fe, större än produkten av A och B
3. Bland A, B, G och H finns det inga lika dana siffror.
4. produkten av C, D och F är lika med summan av B, G och H
5. Summan av C och H är lika med D.
6. Summan av C och D är mindre än 8.
7. C är större än E.
8. G är dubbelt så stor som H.
Vilket kontonummer är det frågan om?
MVH
Johan RubensonSv: Matematik Klurighet
Nu får Vi se en snygg algoritm. Ni kan väl hålla inne lite med den så presenterar Vi
algoritmen om någon dag, låt oss säga på lördag Eller ?Sv: Matematik Klurighet
/JohanSv: Matematik Klurighet
Av 1, 2, 8 får man fram en ekvation som ser ut som
A+B=G+H=3H => B=3H-A
AB+5=GH=2H^2
A*(3H-A)+5=2H^2
A^2 - 3HA + 5-2H^2=0
vilket har lösningarna
A = 3/2H + sqr(9/4 H^2 - 5 + 2H^2)
A = 3/2H - sqr(9/4 H^2 - 5 + 2H^2)
Alltså ska
9H^2-20+8H^2=17H^2-20
vara kvadraten av ett jämnt tal.
Jag får det inte att gå ihop. För jämna H<10 så finns det inte ens hela kvadrater under rotuttrycket.
Antingen stämmer inte mina utträkningar eller så stämmer inte beskrivningen.Sv: Matematik Klurighet
Sv: Matematik Klurighet
MVH
Johan RubensonSv: Matematik Klurighet
Det är exakt den uppgiften som vi fick i skolan, sen om det är en kugfråga eller inte kan jag inte svara på.
Men det verkar ju så.
Ses imon
AndreasSv: Matematik Klurighet
Sv: Matematik Klurighet
> A^2 - 3HA + 5-2H^2=0
Niklas: Du har gjort teckenfel!Sv: Matematik Klurighet
OBS! SPOILER!
Min lösning finns på : http://www.hultqvist.nu/matteproblem.txt
OBS! SPOILER!Sv: Matematik Klurighet
Ahh, det tolkade jag fel, har iMailat ett svar nu. Inte så svårt att låta datorn testa alla nummer, betydligt snyggare lösning Niklas har gett sig på.
/JohanSv: Matematik Klurighet
Jag iMailade min lösning (samma som din) till Johan Rubenson 2003-12-18 23:27:06.