varför lägger vissa upp en del program utan källkod. Jag kan ju bara prata om mig själv om det nu är det som finns i filarean som retar dig. Nej då det är inget jag retar mej på speciellt mycket men jag är så pass mycke nybörjarepå detta ämne att jag är intereserad av all källkod. >Och jag trodde att filarean var ett ställe där man skulle lägga upp filer inklusive källkod för att andra skulle kunna ta del av det. Jag lag upp där för att tipsa om mitt lilla program. Varför inte? >Finns inget angående filarean som säger att man måste dela med sig av källkoden. >Jag kan förstå att man inte vill visa källkoden alla gånger, har man suttit och knåpat Hade missat att det stod att man ska bifoga källkod. Anser ändock att program utan källkod i vissa fall fyller ett behov, men då kanske på en annan plats än "Filarean" Håller med SvenPon om det mesta. Det är i ytterst få fall någon annan kan tycka det är intressant med ett program som inte innehåller källkod. jag tycker det är ett lite löjligt problem , visst om det bara är skit som uploadas utan källkod är väll en sak , men säg att någon gjort en bra hexeditor eller add-in till visual studio eller något annat bra verktyg som folk kan ha nytta av , varför skulle det vara dåligt ?? Jag har tagit bort mitt program eftersom det inte följde med några källkoder. Okej, om du vill ha hjälp att förbättra ditt program så kan det ju naturligtvis vara bra att kunna visa det, men då är det väl bättre att göra det på en egen hemsida speciellt tillägnad programmet (åtminstone tills en sån sektion inte finns på på pellesoft) Jag håller med Roggan om att det faktiskt finns en hel massa intressanta smålösningar för utvecklare som inte handlar om källkod. Vem brukar inte skriva ett litet program då och då för att hjälpa till i utvecklingen. Jag har själv skrivit program för att planera min kodning. I mitt senaste projekt har jag delat upp programmet i många delar, och utvecklat ett litet hjälpsamt program som jag använder för att skicka meddelanden mellan programdelarna för att kunna strukturera mina tankar och idèer på ett bra sätt.Ingen källkod
Det skulle vara mer interesant om man fick med källkoden så man kan se hur problemen i programmen är lösta.
eller är det så att dom har snott progget av någon annan så dom inte vågar visa detSv: Ingen källkod
Den senaste jag har lagt upp har ingen källkod.
Den är visserligen inte så avancerad gjort men man har inte lust att man har suttit och gjort en hel del arbete på ett program och som du säger att någon ändrar om lite och sen säger att den personen har gjort det.Sv: Ingen källkod
Och jag trodde att filarean var ett ställe där man skulle lägga upp filer inklusive källkod för att andra skulle kunna ta del av det.
/PeterSv: Ingen källkod
det är det, folk har missuppfattat det där. även jag har lagt upp ett program utan källkod även fast jag tog bort det då folk började klaga på att det inte var någon källkod med.Sv: Ingen källkod
Lägger jag den i forumet så dränks det av allt annat.Sv: Ingen källkod
Kan ju ge tipps om lösningar som går att diskutera vidare.
Vissa kan vara förbjudna (av sitt företag) att lägga upp källkod.
Vissa vill nog inte ge bort all sin kod men kanske kan dela med sig lite av sina inovationer.
Vissa kanske inte vill lägga upp källkod eftersom det kanske är snyggt och prydligt utanpå men om man granskar koden kan man alltid hitta lite fel vilket massa besser-nissar brukar göra.
Finns inget angående filarean som säger att man måste dela med sig av källkoden.
Om någon kommer på en bra funktion som han eller hon skrivit själv kanske den är till nytta för andra även utan källkod.
Använder exempelvis själv MZ-Tools och han som utvecklat skänker inte koden men låter oss fritt använda hans fina program. Hade han varit tvungen att skänka koden hade vi aldrig fått det gratis.
Däremot kan det vara bra att ta kontakt med den som utvecklat ett program för att få tipps, (vilket jag gjorde med utvecklaren av MZ-Tools, Carlos J. Quintero, http://www.mztools.com/about.htm)
Jag själv anser att det är upp till utvecklaren att avgöra om han eller hon ska lägga upp källkod eller inte och slippa tråkas av massa bessernissar för sitt personliga val.Sv: Ingen källkod
Det finns det visst om du inte vill visa din källkode så är detta fel Forum
Enl min åsikt får du INTE belasta Filarean med prog som inte har bifogad källkod.
Det finns säkert andra ställe du kan lägga upp skiten.
Om du nu gjort något så revulutionerande så kan du ju gå till ett programbolag :-(.
Så här har Pelle skrivit i Filarean OCH DET GÄLLER !
"Skicka upp ditt program
Skicka upp källkod för rutiner eller program som du och andra har gjort.
Kom ihåg att vara detaljerad med din text för andra att söka på.
Om du är osäker på hur man gör - läs då detta.
Om ni vill bifoga en liten ikon, skicka då ett mail med gif-ikonen till mig
tillsammans med det nummer som filen fick så lägger jag in den."
DIXI
Mitt förslag Nu.! Rensa Filarean från alla program som inte har bifogad källkod.
En gudagärning och det blir en massa fri space.
DSSv: Ingen källkod
Förslag till Pelle, en ny "filarea" skapas, t ex programarean, där kan folk lägga upp sina program som de vill sprida fritt och utan källkod så slipper vi tjafsa mer om detta.
Jag kan förstå att man inte vill visa källkoden alla gånger, har man suttit och knåpat på ett program länge så kanske man vill behålla vissa delar för sig själv.
//Anna-KarinSv: Ingen källkod
>på ett program länge så kanske man vill behålla vissa delar för sig själv.
Djä.. trams ,dom vill inte visa hur taskig kod dom skrivit.
Pelle är fel Forum om dom skriver så genial kod så den inte går att visa.
Sluta tjaffsa Du Skall Visa Din Kod och lösning på ett visst problem. DIXI.
Det kallas utveckling (development) om Ni kan omfatta det.
Pinsamt att se och läsa hur självupptagna smånissar tror att dom skrivit
något genialt, slå upp ordet "pekoral" för det är just vad det är oftast.
Finns väl inget proffs som bryr sig att skriva nått vettigt här. Vakna till för faen.
OCH om han/hon är proffs så är han/hon oftast så ödmjuk att han visar vad han gjort.
Det finns flera här som platsar Niklas och Andreas är dom jag tänker på först.
Det finns fler.
Kolla hur det funkar i forskarvärlden , man får inte Nobelpris om man sitter i sin
kammare och mastruberar över sina geniala programrader.
DSSv: Ingen källkod
Anser även jag att det är upp till Pelle att avgöra vad han vill ha på forumet och då finns tydlingen inget utrymme för endast program.Sv: Ingen källkod
Om man har kämpat länge och äntligen hittat en bra lösning på ett problem så ger det väl mycket mer att presentera lösningen än att sitta och hålla inne med den? Som sagt; är den så jävla fantastisk kan ni väl sälja den?
Jag fick intrycket att filarean är till för andra användare, alltså att den som _tittar_ på programmet ska få nån nytta av det - inte att den som skickar in det ska få skryta.
Andra användare har ingen nytta av att se att någon har lyckats lösa ett problem, de vill veta hur man har löst det.
Okej, om man har en intressant GUI-lösning som i sig inte är svår att koda, men som är ovanlig, så kan det finnas en poäng i att lägga upp det, men då är det väl ingen fara att lägga med källkoden heller?Sv: Ingen källkod
(men visst , det kanske skulle behövas en separat area för det)
//RogerSv: Ingen källkod
Inte trodde jag att det skulle bli sådant liv om det men jag förstår
SvenPon o Co vad dom menar.
Låt mig bara en gång för alla förklara varför jag (Kan bara svara varför jag gjorde det).
Jag bygger ett program som jag tycker jag har gjort ett bra arbete och gillar den skarpt.
Vill dela med mig den och få lite response vad som kanske behövs göra.
Jag lag upp den i filarean för det finns ingen annan ställe att lägga upp den.
Filen behöver ju inte ligga på pellesoft men är byggt på det systemet.
Eftersom jag hade en känsla av att filarean var just till för koder så jag skrev att källkoden inte följde med så att dom som ladda ner inte blev arga/lessna.
Varför inte skriva in länken i forumet eller chatten kanske man undrar.
Svaret är att om jag lägger den i chatten så når det ju bara visa personer under en viss tid om jag nu inte skriver in länken flera gånger och dom blir förbannade på mig.
Sen har man ju sätt att det är nästan promille nivå som besökare besöker chatten utan det dom går ofta till är just forumet och dom andra avdelningarna.
Varför jag inte lagt in länken i forumet är att den försvinner i mängden av alla andra som skriver i forumet (Har ni någon tänkt på hur många inlägg som skrivs dagligen på forumet) Det är ju också så att det är inget problem jag har utan bara tipsa om ett program man ha gjort. Kunde ju skriva i det i skrivklådan men det skulle försvinna i längden.
Att det skulle finnas en avdelning där man kunde länka till sina program är ju en bra ide och har tänkt på det länge men vem vet Pelle håller på med en ny version av Pellesoft och kanske det kommer med. Det är inget jag ska tjata på Pelle om för det han gör är ett av det största bedriften jag någonsin vet. Att kunna underhålla och förbättra pellesoft nästan dagligen samt mycket annat i sätt liv JISSES säger jag bara.
Det finns många andra ställen som man kan skriva in länkar och beskriva sitt program/spel men det är jag inte intresserad av just nu för det är just ni jag vill veta vad ni tycker om det, vad som fattas och om ni får problem med det.
Jag känner ju en hel av er (Inte personligen men era kunskaper) och vill veta vad just ni tycker som är mina cybervänner och kompisar (Hoppas jag)
Som sagt, eftersom många verkar inte tycka om att man inte skickar med några källkoder eller man tycker man är barnslig så bestämde jag mig att ta bort mitt program från filarean och lovat mig att inte lägga in något där längre, kanske någon källkod som jag tycker är bra förstås.
Nu kanske folk tycker jag är barnslig och annat när ni har läst detta men jag är en sådan person som säger vad jag tycker. Ni behöver ju inte besvara detta inlägg men vill bara ge min syn av allt detta.Sv: Ingen källkod
Och angående att lägga det i chatten eller forumet istället:
Själv tittar jag inte speciellt ofta i filarean och är i stort sett aldrig inne på chatten, så jag har inte sett ditt program. Man får ju göra klart för sig varför man lägger upp ett program; är det för att få hjälp att utveckla nya funktioner eller få idéer?
Då är väl forumet mycket lämpligt - skapa en ny tråd som handlar om ens program, och en länk till en sida med beskrivningar, screenshots och själva programmet. Och tråden kommer hållas aktiv om folk är intresserade av att fråga.
Är det för att det är ett bra verktyg som man vill delge till andra?
Då borde väl forumet funka lika bra igen, och kanske lägga en länk i "Länkar".
Är det för att ge andra kodningstips och designidéer så är filarean lämplig... men då krävs ju också kod för att det ska hjälpa någon.
Det är det jag menar. Sen tycker jag det är lite tråkigt ändå; för det första är det nog inte så många som tar ett program och påstår att de har gjort det, om de verkligen vill göra det kan man fixa det fetlätt med en hexeditor. För det andra så är ju sannolikheten ganska stor att folk på forumet har hjälp till, och då kanske man kan tycka att man skulle ge något tillbaka.
Men, men... det är bara mina åsikter som sagt.Sv: Ingen källkod
Problemet med en filarea är väl att den blir proppad med lite vad som helst. Alla vill gärna visa sina färdiga program, men inte att de kanske har skrivit lite halvtaskig kod till det.
Tycker personligen inte pellesoft är en site där alla ska kunna visa upp sina program. Gör hellre en egen hemsida för dina program. På pellesoft kan du lägga till en länk till hemsidan, eller till ett specifikt program där.
Källkod däremot är ett väldigt bra sätt att lära sig på. Därför tycker jag att det är bra att folk lägger upp källkod på pellesoft.
/Jörgen