Ofta ser man i tidningarna atriklar om internet i vägguttaget. När man skall CE godkänna en elektrisk utrustning måste man garantera att den inte är störkänslig respektive att den inte stör andra utrustningar. Borde detta inte kunna vara tillämpbart på de problem du hävdar finns med överföring av data via elnätet ? Intressant synpunkt, ska med intresse följa denna tråd... Min cykelhjälm är CE-märkt. Betyder det att den är lågstrålande? ;-) > Min cykelhjälm är CE-märkt. Betyder det att den är lågstrålande? ;-) > Om uppgiften stämmer ska frekvenser mellan 1,6 och 30 Mhz användas. >För 15-20 år sedan låg datorernas klockfrekvenser på dessa frekvenser. Ställde det till mycket problem för kortvågstrafiken? >det där ett trevligt bus så länge man inte kör med lånta fjädrar(=köpta prylar), och Jo jag tänkte inte på buggning utan snarare "rundradiosändning".Internet i vägguttaget
Men sällan ett ord om vad vi får offra då. Om uppgiften stämmer
ska frekvenser mellan 1,6 och 30 Mhz användas. Detta är vad
som brukar kallas kortvåg. Trots namnet har radiovågor i det
frekvensområdet förmågan att gå långt. Med stuts i jonosfären
kan signaler gå runt jorden. Används av sjöräddning, rundradio,
amarörradio m.m. Men om hotet med internet i elnätet blir
verklighet kommer elkablar runtom oss att stråla ut
störningar, och på en kortvågsmottagare hörs då bara oväsen.
Och allt detta i väntan på att man lägger fiberkablar till
hemmen.Sv: Internet i vägguttaget
Den utrustningen som kopplas till nätet måste ju vara CE-märkt och borde då omfattas av kraven.
CE-märkning är inget som någon institution ger godkännande till utan är upp till tillverkaren att tillse att den uppfylls och man kan bestridas mot den som tillverkat utrustningen om den inte uppfyller kraven.
Studera gärna vad som behandlas om detta i boken "Ströningsfri elektronik, Konstruktion och användning" av S Benda, Studentlitteratur ISBN 91-44-28812-3
(finns nog att låna på normalstora bibliotek, eller går att köpa hos Elfa)
Det finns säker flera här på forumet som har mera erfarenhet om hur dessa regler tillämpas men jag tycker det verkar tveksamt om man ska kunna få "grisa ned" frekvensområden som används redan.Sv: Internet i vägguttaget
Men en tanke; är det inte för låg effekt för att det ska kunna störa ut övrig kommunikation?Sv: Internet i vägguttaget
Sv: Internet i vägguttaget
Nej, men det betyder att den isolerar dina tankar från omvärlden så att de inte stör radiokommunikation.
Vi borde donera en sådan hjälm till SvenPon... ;-)Sv: Internet i vägguttaget
För 15-20 år sedan låg datorernas klockfrekvenser på dessa frekvenser. Ställde det till mycket problem för kortvågstrafiken?
Signalerna är ju svaga och ligger överlagrade över den vanliga "långsamma" växelspänningen på 50Hz. De kommer inte att ligga på 230V, utan på kanske 5V (gissning).Sv: Internet i vägguttaget
Datorer är oftast inbyggda i en metallåda som är jordad. Detta dämpar effektivt strålningen utåt sam även begränsar strålningskänsligheten innåt.
Att överföra via elnätet så skickar men ut strålningen via luftburna kablar utan någon form av skydd mot omgivningen. Om detta ger negativ effekt för omgivningen kan jag ej ge svar på men måste vara testat av de som utveklat tekniken.
Angående låg "spänning" eller låg effekt, så hade jag en batteriedriven bilbana när jag var liten och den störde både tv och radio trots sin 4,5 volts matning. Därför är det svårt att bara generalisera att låg spänning ej ger problem.
(kommentar. bilbanans bilars elektriska motorer skapade inducerad spänning som blir betydligt högre än matningsspänningen samt gnistbildning vid överföring via kol till rotor var nog orsaken till störning på omgivningen. En sådan anlägning hade inte idag kunnat CE-märkas och levat upp till en sådan)Sv: Internet i vägguttaget
Tänkte inte orda så mycket mer om saken, men hittade det här.
http://home.hkr.se/staff/johan/www/brband.htm
När man tar emot svaga signaler ligger amplituden på antennsignalen
på enstaka mikrovolt(vid Z~50 ohm). Så PLC-signaler på hela volt
är hiskeligt starkt i sammanhanget. Att PLCn sedan blir CE-märkt
blir man inte gladare av. Alla normer är satta med hänsyn till att
produkten ändå ska fungera. Man säljer ju inte brandsäker bensin
(dålig liknelse).
Sven, jag säger inte "släpp etern fri" men visst är detdär ett trevligt
bus så länge man inte kör med lånta fjädrar(=köpta prylar), och
inte är ute efter att störa Sv: Internet i vägguttaget
inte är ute efter att störa.
Det skall aldrig vara ,(kommatecken) före "och"
Det är allvarligare än så. Om man via denna utrustning tar del av ett röststyrt samtal
så har man ägnat sig åt olovlig avlyssning. Står beskrivit i vår lagbok.(fängelse).Sv: Internet i vägguttaget
Nej tjuvlyssning har jag inga sympatier för.