som alla vet så är sverige kanske itne världens bästa land att driva företag i. Jag vet ett flertal som flyttat sina befintliga småföretag till Holland mha diverse juridik (ganska mycket jobb men tydligen mycket lönsamt). >66% skatt för handelsbolag akta åderbrocken sven.. En kompis säljer nätbutiker på nätet. En av deras kunder flyttade sitt företag till någon söderhavsö och gick från mer än 50% i skatt till totalt 8% skatt. Ni är så djä.. smarta. Nu är du dum Sven, skattetrycket i Sverige gör att man måste dra upp vinstmarginalerna och effektivt tappar konkurrensmedel gentemot importerade varor, men i sann socialdemokratisk anda så ska man betala så mycket man kan till pappa staten. Läste att den gröna skatteväxlingen (grön-el-certifikatet) som kostar hushållen i runda slängar 3 miljarder per år resulterar i administrationskostnader på 1,2 miljarder. Är det rimligt att mer än en tredjedel ska gå till administration när t.ex. Rädda barnen har en procentsats på runt fem procent, eller utländska spelbolag som administrera och gör vinst på mindre än 7 procent av sin omsättning? Stämmer det verkligen att Rädda Barnen har en "verkningsgrad" på 95%, alltså bara 5% administration? Jag har sedan en massa år haft en mycket negativ inställning till välgörenhetsorganisationer generellt (inte vad dom gör, men hur dåligt de verkar sköta ekonomin) efter att ha hört siffror som är nästan det omvända som du beskriver (ett specifikt fall rörde Greenpeace, har dock inte hört något specifikt om Rädda Barnen). Säkert var det extremfall som massmedia tog upp, och kanske har det blivit bättre numera m h a 90-kontona med mera...hoppas verkligen att du har rätt. Då jag är månadsgivare till tre olika organisationer så är det ju bra om pengarna används på ett bättre sätt än vad jag har förväntat mig... Jag har jobbat med deras CRM-system (Rädda barnens och Cancerfondens, under åren 98-00) och enligt de siffror som gick att plocka ut då är verkningsgraden mellan 95 och 98% för de organisationerna. Det är inte många av de stora organisationerna i sverige som hamnar under 90% verkningsgrad, fast man bör tänka på att bara för att pengar kommer in så behöver inte samma pengar lämna organisationen och de räntor som de har på kapital och affärer räknas av från den verkningsgrad som är grundande för 90-konton och annan verksamhet. Men summan av kardemumman är att de ligger långt bättre till än staten i fråga om effektivitet, detta beror på slimmade lätthanterliga organisationer vars enda syfte är effektivitet, det faktum att det finns eldsjälar som jobbar gratis kan kanske sticka någon i ögat men då ska man tänka på att de eldsjälarna inte sysslar med den strukturella informationen alls, de samlar in pengar och inget annat dvs de har samma roll som elbolagen i milö-certifikats-exemplet. Sven anledning till att du vill att folk skall betala mer än 2/3 av sin inkomst i skatt är för att du lever på dessa pengar. Du är inte fyllda 65 (om du inte fyller år nu i början på januari) och har varit pensionär (enligt din info) i några år nu. >Problemet med sveriges högaskattetryck är att pengarna flyr landet > Jaha en ny ekonomisk teori , är det därför den svenska kronan står så högt i kurs >Själv planerar jag att bli husägare när priserna rasat 10-15% vilket snart borde ske.. i morse stod Euro in 9:11 vilket gör att den har stärks med 20 öre på lika kort tid som den tappade från 9:22 till 8:50. Så ge det en månad till så är vi tilllbaka där vi var innan EMU omröstningen. ">Själv planerar jag att bli husägare när priserna rasat 10-15% vilket snart borde ske.. Jooo håller väl med om det mesta Ni skriver. Svarar lite blandat, så hav tålamod... >amerikanerna sänker själva värdet för att få igång exporten. "Tyskland och Danmark" "Tyvärr (lycklgtvis?) har du fel där med, huspriserna styrs av konsumenternas värdering och räntan. När konsumenterna upptäcker hur mycket hus kostar så kommer de flesta att sluta köpa vilket leder till kraftiga priskrig och därmed värdeminskning."driva företag i annat land?
(66% skatt för handelsbolag + om man tjänar lite mer så blir det statlig inkomstksatt oxo .. så det blir ju inte många kronor kvar)
någon som vet om det går att skriva en firma i något bra land utan att få skattmasen efter sig??
antar att man blir tvungen att pröjsa inkomstskatt hur man än gör , men det kanske går att slippa undan lite av arbetsgivaravgifter+sociala iaf om man har firman skriven på annat ställe?
någon som vet något om detta??
//RogerSv: driva företag i annat land?
Sv: driva företag i annat land?
Osakligt Felaktigt skräckpropaganda.Sv: driva företag i annat land?
jag har ett dagtidsjobb och därmed får jag 66% skatt på det jag tar ut ur mitt eget handelsbolag.
//RogerSv: driva företag i annat land?
Med en vinst på 1 Miljon så blir det ju en del pengar. Det är dock inte klargjort riktigt än var företaget har sitt sätte. Eftersom webservern står i sverige och produkterna skickas från sverige, men företaget är registrerat på någon ö. Den som lever får väl se.
Men riktigt skrämmande är det att enmans-företag börjar fly landet för att det är så högt skattetryck som det är...
- MSv: driva företag i annat land?
Det blir andra toner Ni sitter där hos "fogden" med skatteskulder upp över öronen.
Inom Eu motarbetar man alla såna här trix , så det blir inte bättre för Er skattesmitare.
Emigrera för faen om det är så dåligt här i Sverige.Ni kan ju bo i guldlandet USA
något år så får Ni se vad skatter innebär.Sv: driva företag i annat land?
När jag blir så gammal som 65 så skall jag vara glad om jag får en krona från staten eftersom det garanterat inte finns några pengar kvar till min pension då. Problemet med sveriges högaskattetryck är att pengarna flyr landet och plockas ut i andra länder där skatten är lägre.
Ett annat problem är att ju mer skatten höjs och ju mer avgifter som läggs på en, desto mindre lönar det sig att jobba istället för att gå på socialen och stämpla.
När tillräckligt många insett detta (vilket är närmare än du tror) så kommer systemet att kollapsa (håller på) och vi kan inte förvänta oss att få det välfärdsystem som vi har vant oss vid.
Jag citerar gärna dr.Phil i detta sammanhang. "pengaproblem löses inte med pengar". Vilket betyder att vi kan höja skattetrycket till 100% och kommer ändå inte ha råd med att fungerande välfärdsystem eftersom det då inte kommer att finnas någon som vill jobba.
p.s Guldlandet USA har både för och nackdelar, det är väldigt bra mot de som jobbar och mindre bra mot arbetslösa.
> och plockas ut i andra länder där skatten är lägre.
Jaha en ny ekonomisk teori , är det därför den svenska kronan står så högt i kurs
7.16 mot dollarn. Kvalificerat djä.. Bo Lundgren/Moderat "bull"
9.06 mot Euron trots att det blev NEJ . Ni snackar bara en djä.. massa "bull" girigbukar
Ni är en girig liten sekt som inte har något större stöd bla folk i allmänhet.
Emigrera för fae.. det är fri förflyttning i Europa för oss Svenskar.
Ni kan ju kolla vad Era hus blir värda om något år ,då även denna bubbla spricker !
Flytta till paradiset !!!, eller på tal om att "kackla" AnkeBorg så kan Ni sitta där om
nätterna som Joakim Anka och räkna pengar.
Men det är kul att kunna Era metoder har gjort ca 11000:- på Framfab idag.
Ler i mjugg varje kväll när jag ser att en enkel människa kan snuva girigbukarna.
Jag betalar med glädje 30 % skatt på dessa extrapengar.
Sen kan jag också med tillfredställelse se att det är ju inte världens smartaste "nissar"
som har som sitt huvudmantra att det är skattens fel att dom misslyckas . "skönt"Sv: driva företag i annat land?
> 7.16 mot dollarn. Kvalificerat djä.. Bo Lundgren/Moderat "bull"
För det första så har du inte riktigt fattat varför dollarn är så låg, amerikanerna sänker själva värdet för att få igång exporten.
> 9.06 mot Euron trots att det blev NEJ .
För det andra tyckte jag att du inför omröstningen talade om att 8.50 skulle vara en lämplig växelkurs för såväl företagare och privatpersoner och nu när Euron står i 9.06 tycker du att det är billigt?
> Ni är en girig liten sekt som inte har något större stöd bla folk i allmänhet.
Det är inte så konstigt att vi med ett genuint intresse för välfärden på sikt har stöd hos folk i allmänhet, de har det ju bra nu. För mig känns det som att pissa i byxorna, det blir varmt en liten stund...
> Emigrera för fae.. det är fri förflyttning i Europa för oss Svenskar.
Var det inte med det tråden började? Att Roggan ville emigrera sitt företag, personligen tror jag att om alla företagare och borgare emigrerade så skulle sverige rätt snabbt utarmas och bli det u-land det är på väg att bli i förhållande till våra grannar.
> Ni kan ju kolla vad Era hus blir värda om något år ,då även denna bubbla spricker !
Den typiske husägaren där jag bor är en volvoarbetare med en 945:a och två barn vars enda politiska intresse ligger i att maktkapitalisterna från S ska vinna valen. Själv planerar jag att bli husägare när priserna rasat 10-15% vilket snart borde ske..Sv: driva företag i annat land?
Så blir det , kanske till och med 20-30 beroende på var i landet man bor.
Beträffande Euron så är 8:50 ett minimum går den lägre så är det inte bra.
Tror att jag skrev att 8:90 var ett idealvärde där var den för bara några dagar sedan.
Men alla Ni JA sägare vad tror Ni i dag om Era domedagsprofetior ?
>om alla företagare och borgare emigrerade så skulle sverige rätt snabbt utarmas
Se "liten sekt" , Sveriges företagare och borgare är medvetna om att ha en ekonomi
i balans.Det är bara att kolla borgliga kommuner och landsting som höjer skatten
såväl som sosse kommuner mfl. Det kallas "Realpolitik" och är hedervärt.
Kan någon nämna någon borglig kommun som haft makten > 2 perioder som sänkt skatten i år ? .
Det borde väl vara det naturliga om man suttit vid makten > 8 år
och omfattar denna tro att skatterna är djävulens påfund.Sv: driva företag i annat land?
"Kan någon nämna någon borglig kommun som haft makten > 2 perioder som sänkt skatten i år ? .
Det borde väl vara det naturliga om man suttit vid makten > 8 år
och omfattar denna tro att skatterna är djävulens påfund."
Det är ju det som är problemet man kan inte sänka skatten eftersom välfärdssamhället ser ut som det gör. färre och färre måste försörja fler och fler, det kan tyvärr inte någon enskild kommun ändra på. Men jag kan berätta att Kävlinge kommun inte höjt sin skatt, inte heller skall Hörby kommun höja sin skatt, de skall istället ta bort MaxTaxa på dagis.
För att komma ur skattesamhället måste grundläggande värderingar i vår riksdag ändras. Först måste skatten på arbete sänkas, sedan måste inkomstskatten sänkas. Dessa två skatter gör att det blir billigare att ha arbetare samt att man får mer i pengar när man jobbar.
För att kompensera dessa sänkningar så måste socialbidrag, sjukpening, arbetslösbidrag sänkas. Tillsammans med att fler får arbete så kommer det jämnautsig.
Sedan måste Fastighetsskatten bort och förmögenhetsskatten, detta finnansiera man enkelt genom att lägga ner försvaret som tyvärr inte är mycket att hurra för idag. I gengäld kan pengar läggas på Polis/räddningstjänsten som desutom kan rekrytera personal från armen.
Till slut kan man spara in massor med bättre kontroll och samkörning av register. Ta alla "sjuka/arbetslösa" som jobbar svart. Inte nog med att staten förlorar skatteinkomst på svartjobbarna desutom måste man betala ut bidrag till dessa personer.
Med hjälp av sänkta skatter kan man minska vinsten med att jobba svart både för företagen och för arbetaren.
Tyvärr sven så är inte lösningen på sveriges problem högre skatter, och det kan man ju enkelt konstatera genom att sverige har världens högstaskattetryck, men är inte världsbäst inom något område (om man inte räknar med bidragen som delas ut till höger och vänster).
- M Sv: driva företag i annat land?
Så blir det , kanske till och med 20-30 beroende på var i landet man bor."
Huspriserna kommer endast rasa om räntan höjs med 1-2 procenenheter. Så länge vi har lågkonjuktur i detta land så kommer räntan att ligga kvar på de nivåer vi har idag.
Jag har väntat länge på att huspriserna skall fall... tyvärr verkar de istället bara stiga och stiga.
"Men alla Ni JA sägare vad tror Ni i dag om Era domedagsprofetior ?"
Idag säger vi lika lite om domedagsprofetior som vi säger att vi hade haft guld och gröna skogar om vi hade fått ett JA.
Det är alldeles förtidigt att dra något som helst slutsatser hur ett NEJ till EMU påverkar sverige, mer än att regeringen försöker stimulera tillväxten på olika sätt. Mest genom möten med näringslivet.
Så länge tillväxten finns så spelar det inte så stor roll om vi är med i EMU eller ej, tyvärr hämmas tillväxten att vi inte är med, och man måste ta till med stödåtgärder för att de skall växa.
Ang huspriser så menar jag inte små villor.Det är fantasibyggena med stora
outhyrda ytor.Bankerna får sig en ny smäll som 1990 .Svensson måste gå in och stötta
bankernas lånekarusell, räntorna höjs för att rädda bankerna.Så är cirkusen igång igen.
Satsa på Kinapapper där är det ljust .Sv: driva företag i annat land?
> men är inte världsbäst inom något område (om man inte räknar med bidragen
> som delas ut till höger och vänster).
Tyvärr är vi inte världbäst på det heller, både Tyskland och Danmark är duktigare på det...
> Huspriserna kommer endast rasa om räntan höjs med 1-2 procenenheter. Så länge
> vi har lågkonjuktur i detta land
Tyvärr (lycklgtvis?) har du fel där med, huspriserna styrs av konsumenternas värdering och räntan. När konsumenterna upptäcker hur mycket hus kostar så kommer de flesta att sluta köpa vilket leder till kraftiga priskrig och därmed värdeminskning.
> Se "liten sekt" , Sveriges företagare och borgare är medvetna om att ha en ekonomi
> i balans.Det är bara att kolla borgliga kommuner och landsting som höjer skatten
> såväl som sosse kommuner mfl. Det kallas "Realpolitik" och är hedervärt.
De borgeliga kommunerna höjer skatterna för att fortfarande ha konkurrenskraft gentemot de röda kommunerna i trakten, detta leder till att de statliga "reformerna" till t.ex. oss med maxtaxa på dagis betals av ännu fler som egentligen borde ha sluppit. Den realpolitik som du anser vara så hedervärd hindrar folk från att nyttja sina pengar på lösningar som passsar individen för att politiken styr var folk ska ha sina barn och vilka förutsättningar som ska finnas ang. sjukvård osv. Om jag inte hade haft maxtaxa så hade jag kunnat låta tjejen gå ner på 75% i tid (något hon vill göra) utan att det kändes i plånboken och min levnadsstandard hade höjts betydligt för ynka 2000 kr per månad. Som du ser så handlar det inte om pengar i första hand utan vad man ska ha möjligheten att göra med pengarna man har!
> Kan någon nämna någon borglig kommun som haft makten > 2 perioder som sänkt
> skatten i år ? .
> Det borde väl vara det naturliga om man suttit vid makten > 8 år
> och omfattar denna tro att skatterna är djävulens påfund.
Skatter är inte djävulens påfund, skatter är bra i rimlig mängd och med rimliga returer i fråga om tjänster och välfärd. Nej jag kan inte nämna någon kommun som sänkt skatten och är borgeligt styrd (ett par socialdemokratiska kan jag dock nämna, Fagersta och Sala) men däremot kan jag inte heller nämna en Socialdemokratisk kommun där S varit ledande i två mandatperioder som har en kommunalskatt på under 30%, och det finns det flera moderata kommuner som har utan att ha tummat på folkets välfärd. Det är väl ett talande exempel för hur galet ditt resonemang är?Sv: driva företag i annat land?
Djä.. bull . Det är omvärldens förtroende för dollarn som styr.Visserligen är dom
stora Men ! detta fixar dom inte , sanningen är att dom ligger djä.. pyrt till.
Omvärlden flyr dollarn,precis som dom flydde kronan 1993
Lavinen har redan kommit i rullning.Om en kort tid kommer dollarn stå i nått på 6:...
De som händer med deras pengar nu är ungefär som Vi gjorde dvs. devalvera.
Omvärlden köper inte dessa trix längre. Asiaterna kommer att knäcka dom.
Dom köper inte deras produkter trots låg dollar, dom kan fortfarande producera billigare.
Håll i hatten det blir blåsigt kring dollarn.
Tänk till gott folk ! Vad kan Vi köpa av USA som Vi inte kan hitta någon annastans ?
Vad måste USA köpa av omvärlden med sin "svaga" dollar.Kan inte hjälpa det men
alla tecken i skyn tyder på romarrikets fall,när dom väljer sådana "pajaser" som dom
har nu till president så är inte prognosen god.
Och slutligen vet Ni hur stort underskott USA har i sin ekonomibalans. Snacka om bubbla.
Håll i hatten !!!
Ett scenario jordbävning i Tokyo. Japanerna tar hem sina tillgångar i USA.
USA :s ekonomi går ner till 30 tals nivå.
Håll i hatten !!!Sv: driva företag i annat land?
Tyskland kan jag hålla med om, men Danmark har betydlig sämre bidragsvilkor än vad man har i sverige.
Däremot kan det vara så att det ser bättre ut eftersom företagen står för en står kostnad. Exempel så betalar mitt företag mig full lön i 6 månader vid pappaledighet, medans danska staten betalar runt 12.000 DKK innan den 44 % skatten vid pappaledighet. Det skiljer dock från företag till företag, vissa betalar i 2 veckor andra i 2 månader osv osv...
Tyvärr har du fel där. Kan bara ta Lund som exempel där vi söker hus. Utan och skämmas så vill folk ha 2.6-3.2 miljoner för ett hus på 140-160 kvm med 4-6 rum och en tomt på 600-900 kvm. Den invändiga standarden varierar friskt. Och ja husen blir sålda eftersom trycket är så stort. Så det enda som kan få priserna att falla här är att räntan går upp så att man inte har råd att köpa detta hus.
För några år sedan var bostadskostnaden 30% av inkomsten, idag ligger den mellan 40-50% för många. Och om räntan på ett lån på 2.5 Miljoner stiger med 2 procenenheter så kommer det slå hårt. Och då kommer priserna på husen att fall.
Konsumenternas värdering har inte så mycket med saken att göra, eftersom efterfrågan är så stor. Men visst på andra ställen i landet kan man köpa en fin villa för 25.000 bara för att efterfrågan inte finns.
Man kan även se att huspriserna i mindre byar runt lund siger eftersom folk inte har råd att köpa husen i Lund. Då blir det större efterfrågan där och priserna stiger.
- M