Den angivna strömmen anger hur stor ström som *kan* genereras. Transformatorerna är troligen konstantspänningsgeneratorer, så att spänningen håller ca 5V, medan strömmen beror av belastningen enligt Ohms lag. Hmm Rätt antaget. Det som händer är att det tar längre tid att ladda. Däremot kommer troligen batteriet att bli fullladdat men efter ca dubbelt så lång tid... Ja, jag märker väl om det funkar... :)Ström
Jag har en handdator som ska matas med 5.0V 2.4A (Plus i centrum). Original-transformatorn som hör till är på just detta.
Men nu är det så att jag har en laddare/tranformator i bilen (12V), som ger en uteffekt på 5.0V 1.2A, och det verkar som om den funkar. Vet nån här om det bör funka eller om nåt kan ta skada?Sv: Ström
Sv: Ström
Det är så här:
Jag har en laddare som är gjord för att användas i en bil i cigarettuttaget. Den är tillverkad för att ladda diverse handdatorer mm.
Men min handdators originalladdare ger handdatorn 2.4 A.
Det kan väl inte göra nåt att denna billaddare bara ger handdatorn 1.2 A ?!
Som jag ser det är det bara 2 saker som kan hända:
1. Batteriet i handdatorn laddas saktare.
2. Batteriet i handdatorn blir inte lika mycket laddat.
Vad tror Ni?
/ACSv: Ström
Detta under förutsättning att den "klenare" laddaren orkar ge 5V när din dator ansluts. Om den drar för mycket ström så att spänningen sjunker så blir resultatet att batteriet inte laddas alls. Om jag inte minns fel kan batteriet faktist ta skada (om det är ett NiCd batteri) om det ansluts till en lägre spänning an avsett.
/FlorreSv: Ström
Laddaren är dock gjord för att klara rätt mycket. Den är konstruerad med en y-kontakt för att kunna driva både handdator och GPS-mottagare samtidigt.
/AC