Hej, Jo, licens ska ju helt klart följa med. Oftast som en liten klisterlapp med hologram på, antingen direkt på datorn eller på en liten handbok. Har faktiskt 2 kollegor som vid 2 olika tillfällen köpt datorer på dessa ruggiga kedjor. Det är nästan lika kul att säga: Man får vad man betalar för. :-) Hör massor om liknande problem med sk. hemdatorer (t.ex fabrikat hp) där man inte ens får med recoveryskivor (kan få om tjatar tillräckligt) Hej Nya hempc'n (Compac)hade inte heller några skivor, däremot fanns en recoverypartion och en bra instruktion för att bränna en recoveryDVD. Funkade klockrent, även om man helst skulle vilja ha en "riktig" installation, så funkade den finfint när jag blåste om den. Om jag inte tar fel så räcker det med att han en licens, själva programmet kan du ladda ner eller vad som helst om jag inte tar fel... Jasså, var laddar man ner WinXP? Varför envisas man med att inte skicka med skiva med operativsystem när man ändå har betalt licensen ? > <b>Varför envisas man med att inte skicka med skiva med operativsystem när man ändå har betalt licensen ? </b> Ok inte helt rätt formulerat av mig. Min andra dator som var en compaq (500 Mhz) med win98 var lite rolig. Ibland finns det en katalog som heter "Options" i windows-katalogen innehållande hela installationsmojset.... Om man har tur...Köpte dator, ingen XP-skiva?
Lite nyfiken. Min sambo köpte sig en dator i somras, en liten söt Laptop från OnOff,
med WinXP förinstallerat. Vid köpet följde det med en bunte skivor med diverse
onödig mjukvara, lite drivrutiner, och ett litet slutet paket med MS-logga och som
såg ut att kunna innehålla en XP-installationsskiva.
Häromdagen blev det dags för att formatera datorn och göra en nyinstallation,
jag öppnade det oöppnade lilla paketet, men där fanns då ingen skiva.
Till frågan: Ingår det inte en licens när man köper en dator från större kedjor?
Ska leta upp papperna ikväll om köpet, men var helt säker på att det följde med.
/MichaelSv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Däremot är det inte säkert att du har fått med någon "riktig" WinXP skiva. Licenser kommer i lite olika utgåvor, "riktiga" skivor heter Retail Licens och ligger på ~4000:- för WinXP Pro. Tillverkare av hårdvara kan skicka med OEM-licenser istället och dessa ligger på ~800:-. Skillnaden är att OEM-leverantören ska hålla med support istället för Microsoft och att de mestadels skickar med sk Recovery skivor.
Läs mer på
<URL:http://www.microsoft.com/piracy/>Sv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Bägge trodde självklart att det ingick ngn form av OS på skiva, och efter typ ett år så var det dags för formattering. Men ingen av dom hade fått med ngn skiva, inte ens recovery. Kommer dock inte ihåg tillverkare på datorn, licens sitter ju på datorn men ingen skiva.. Dom fick låna ngn skiva av en kompis. En utav dom frågade mig innan om råd inför köpet, jag avrådde starkt ifrån dessa stormarkander med praoelever som säljare.
Var ganska kul att få säga, " Vad var det jag sa "Sv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Dvs. dessa datorer är ju billiga bla. för att retailversioner av mjukvara inte ingår.Sv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Parallell.
(ja ja jag vet ett vissa tycker att det är helt olika saker)
Du köper en bil efter ett tag är bensinen slut, men du kan inte tanka den för de har skippat att sätta dit ett hål för att fylla på bensin.
Finns ingen i världen som skulle acceptera sådant med en bil (eller motsvarande produkt) men när det gäller datorer får vilken skit som helst accepteras.
Om datorn slutar att fungera som den var planerad att göra borde vanligtvis garantier gälla men här friskriver sig säljande företag ofta, pga att de vet hur svaga operativsystemen är och fort blir datorn försvagad eller obrukbar då den inte har en stabil kärna som klarar av installationer som ibland misslyckas utan att behöva en expert.
Ja ja (igen) jag vet att det finns vissa här som tycker man är dum när man påstår att datorer behöver ominstalleras lite då och då. Men väldigt många är av upfattningen att windows inte klarar av normalanvändare som ibland gör fel och då blir nedgrisat och behöver totalinstalleras.
Exempelvis jag själv som installerade en D-link bluetoth enhet till datorn och klantade mig och blev av med nätverksanslutningen och var stört omöjligt att hitta något som hjälpe och slutade med total ominstalaltion av windows. (klantigt, men vanligt)
Därför behövs skivor för ominstallation.
Välj bara leverantörer som ställer upp med den service du förväntar dig. Billigt är inte alltid bäst.Sv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Jag har ringt både fjutisisimens och compaq när vi har köpt datorer med oem licenser där inte skivorna har följt med. Från båda företagen så var det inga problem dom posta skivorna till mig tog 2 dagar så kom dhl med dom.
/jonberSv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Nu är det ju mest ungarna som sitter vid den så det spelar lite mindre roll om det kommer med några extra programvaror i den ominstallationen, dom går ju att avinstallera. Jag tycker den lösningen är bra, hellre det än att betala 3000:- extra för att få en skiva som används väldigt sällan,Sv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Sv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Då menar jag inte nån hacker-cracker-upplaga! Låter mysko...Sv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Tillverkning av en CD med t.ex. operativsystem på kostar inte mer än några kronor. Se alla skivor man får "gratis" med när man köper tidningar. Jämför denna kostnad med vad suport och privatpersoners kostnad pluss att skicka och frakt, då allt strul uppstår med att börja jaga en skiva som borde funnits med vid leveransen.
Att lägga den som en partition på hårddisken är "himla smart" speciellt om man vill byta disk. Bara datavärlden kan tillåtas sådan hantering. Sv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Enkelt, kostnad.
Om leverantören skickar med en OEM-licens så är det leverantören som ska stå för supporten och inte Microsoft. Om en användare själv hade kunnat installera och konfigurera sitt OS som han ville så hade det varit svårare för supporten än när det är en, för hårdvaran, skräddarsydd installation. Oftast så är standardsvaret vid supporten att man ska köra på RecoveryCDn först. Till 95% (eller något) löser det användarens fel och så har man 5% kvar att slåss med.
Märk väl, leverantören resonerar så, inte jag.Sv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Alltså skicka med skiva exempelvis recovery där os finns så slipper man krångla med att få tag i en sådan när det behövs. Kostnaden för att skicka med den direkt måste vara bråkdelen av kostnaden för att ta hand om användare som behöva tjata om en sådan efteråt.
Och som RickardD påpekar, att för OEM-licens så är det leverantören som står för supporten. Mycket viktigt att välja leverantör som fattar vad det handlar om.
Mitt råd är kolla före köp så ni inte "köper grisen i säcken".Sv: Köpte dator, ingen XP-skiva?
Jag fick två reovery CD-skivor men på HD så hittade jag en katalog som stog drivers och i den så hittade jag i snyggt ordning i kataloger drivrutiner till hårdvaran på min dator + installationsfilerna tilll win98 :)
Brände över dom, rensade burken och installerade om en själv med det jag ville haSv: Köpte dator, ingen XP-skiva?