Troligtvis så kommer inte ens detta att tysta dom (läs MS-hatarna/Linux-fanatikerna) som anser att han skänker bort pengar för att få skattefördelar, och att i själva verket är girig och inte givmild. Nåja... Det var väl på tiden. Trodde att han var snål och egoistisk, men som tur är visade det sig inte vara så. Tror väldigt få människor i hans förmögenhetskaliber ens tänker på att göra likadant. Håller med Molle om att hans kompisar i den inkomstklassen inte kommer att göra likadant. Bra initiativ av honom i alla fall! Aftonbladet har en liten undersökning...50% av läsarna påstår att dom skulle göra samma sak...*hrffmmmbullshitfrhnmmm*... ;-) På tiden? ><b>Gates har skänkt pengar i många år, så egoistisk och snål lär han väl knappast vara.</b> hur många % av din inkomst har du donerat då? "och är det inte så att även bill gates pröjsar skatt (vilket torde bli ganska mycket) ><b>hur många % av din inkomst har du donerat då?</b>Sv: Snål?
Sv: Snål?
Undrar vad mina ungar skulle säga om dom bara fick 80 miljoner var... =)Sv: Snål?
http://www.gatesfoundation.com/default.htm
Gates har skänkt pengar i många år, så egoistisk och snål lär han väl knappast vara.
Sedan skänker väl de flesta riktigt rika pengar då och då? - Visst skänker de inte bort sina företag eller hela sin förmögenhet, men ändock!
=)
/MichaelSv: Snål?
Hur mycket då? Ungefär 0,1% varje gång? Imponerande...Sv: Snål?
och är det inte så att även bill gates pröjsar skatt (vilket torde bli ganska mycket)
och jag antar att även amerikanerna avsätter en del av skattepengarna till välgörande ändamål
//RogerSv: Snål?
och jag antar att även amerikanerna avsätter en del av skattepengarna till välgörande ändamål"
Har för mig att USA:s bistånd uppgår till cirka 0.12% av BNP. Detta är jämförelsevis lågt jämfört med de nordiska länderna samt Holland (har jag för mig) som ligger på mellan 0.7% och 1.0% av sina resp BNP. FN rekommenderar 0.7% vilket bara fem länder i världen lever upp till (Sverige, Norge, Danmark, Finland och Holland). USA har länge vara största bidragsgivaren i dollar räknat, vilket iofs är en ganska ointressant siffra, men på sista tiden har Japan gått om USA på den punkten.
Sedan angående att Bill Gates inte skulle varit givmild nog tidigare, eftersom han skulle ha gett bort "för lite" i förhållande till sin totala förmögenhet, så tycker jag det är lite fel att jämföra med hela förmögenheten som i huvudsak består av aktier i Microsoft. När vanliga människor talar om hur givmilda de är så är det alltid deras inkomst man jämför med. Det verkar nästan som om man medvetet väljer att jämföra med högsta tänkbara siffra för de rika, så att deras insats kan "minimeras", medan när man talar om sig själv så jämför man med sin inkomst, som givetvis är lägre än värdet på sitt hus och sin bil och alla andra tillgångar man har, för att "maximera" sin egen insats.
Jag tycker inte man kan begära att någon, varken rik eller fattig, ska behöva sälja av sina tillgångar för att räknas som givmild. Ger man bort en signifikant del av sitt disponibla kapital så är man givmild anser jag. Jag ger själv bort ca 1000 kr per månad till diverse organisationer och anser mig därmed vara hyffsat givmild.Sv: Snål?
Jag är nyss 18 år fyllda, så jag har inte så mycket att bidra med. Men jag skänker bort 50 kr/månad till PMU och deras arbete mot att stoppa spridningen av HIV/AIDS.
Sen brukar jag ofta ge pengar till de kyrkor jag är aktiv i. Och även där går pengarna i många fall till bättre behövande i alla olika former.