Vill starta en tråd att överföra dessa filmer till spelbar DVD. Att skapa i SVCD är fördelen att det blir bättre bild men nackdelen är att det är faktist inte så många DVD-spelare till TV som har stöd för det Kanon jag har redan fått respons Av Thomas R och dej CJ "nackdelen är att det är faktist inte så många DVD-spelare till TV som har stöd för det" Ok första konkreta frågan. Hur lång är filmen och i vilken upplösning? Hej SvenPon! Låter helt superbt , nu verkar jag vara igång.Jag har Nero 5.5.9 som följde med Jag kan inte hitta nån info om just LG 6800, men dom flesta andra LG-spelarna klarar SVCD. Nu vet jag inte vilken upplösning din film har från början, men oftast är SVCD att föredra. Tack intressant, vill bara hålla liv i tråden ett tag till. Vill bara aktivera tråden.Har kommit långt nu i mina kunskaper Det är bara kul om jag kunde vara till någon nytta.Super8 Dubbel8
Min son Kenneth fyllde 40 21/1 (kanon lyckat och minnesvärt).
Jag har 3 - 4 timmar Super8 Dubbel8 filmer från barnens(4) tidiga barndom.
Jag lyckades ganska bra att få ihop 8 min.
Men !!! det slutade med att jag fick visa i vanligt Videoformat(VHS band).
Jag klistrade upp ett vitt A4 ark på väggen och spelade in med DV kamera.
Det blir helt ok resultat. Men sen kommer problemen att få in detta på
CD-R , jag har inte DVD brännare. Jag kom i fruktansvärd tidsnöd.
Testad att bränna med Nero och Ms Movi Maker. Till olika format.
Helst ville jag ha det i SuperVHS , men det sket sig ordentligt.
Trodde i min enfald att det bara skulle vara att stoppa in CD :n i spelaren
sen skulle filmen bara köra igång. Så blev det inte.
Jag vill visa filmerna på en standard TV PAL.
Erfarenhet 1. Du skall köra DV kameran i 16 bilder/sek för att undvika flimmer.
Men ! då blir det oskärpa i sekvenser där motiven rör sig snabbt.
Erfarenhet 2. Du skall ha vanlig dagsljus(ej sol) i rummet för att få fram rätta kontraster.
osv osv skulle vara intressant om Ni vill ta upp denna tråd och dela med Er
av tips o Trix kring detta. En sak är klar det tar minst 4 ggr den tid orginalet kör
för att bara kunna redigera.Sv: Super8 Dubbel8
Att göra så det blir en AVI fil i DivX eller XviD blir bra kvalite men går bara att köra på Datorn (Om personen inte har en dyrare DVD-spelare eller chipad XBOX)Sv: Super8 Dubbel8
Tänker bli duktig på detta och skriva en artikel om "HOW TO"
Ha det Gott FolkSv: Super8 Dubbel8
~15/20 DVD-spelare till TV på komplett.se har stöd för SVCD.
/MickeSv: Super8 Dubbel8
Jag sitter nu med en .avi fil på ca 3 Gb. Den vill jag komprimera så den kommer
in på en CD eller i framtiden DVD.Vilket format skall jag komprimera till.
Kan jag få denna CD att automatiskt gå igång när jag vill visa på TV
via min kombinerade DVD VHS spelare. ?Sv: Super8 Dubbel8
Vad är det för märke och modell på din DVD-spelare?
ThomasSv: Super8 Dubbel8
Nu är det kanske på tiden att jag kan hjälpa dig.
Vi utgår nu att du har dina filer i AVI-format.
Ladda ner TMPEncoder (här en länk med artiklar och verktyg)http://www.dvdrhelp.com/tools.
Tillvägagångsättet är följande.
Gör först om filmen till VCD (det är inte alla DVD som kan läsa SVCD).
Detta innebär att filen blir BRA mycket större.
Därefter så klipper du filmen (samma verktyg) tillräkligt stor så att det passar en CD.
Jag rekomenderar att använda dig av Nero, ett ypperligt brännarprogramm.
Du måste dock se till att du har en speciell pluggin för att kunna bränna dina skivor.
Komihåg, att jobba med filmer innebär att du måste omkompilera dem, och det kan ta väldigt lång tid, helt beroende av din dator.
Även om du kompilera om den i TMPEncoder så brukar Nero vilja kompilerara om filen igen.
Jag har nu på det senaste kört med NeroVision Express 2, med kanonbra resultat. Den är mycket snabbare, och det finns lite roliga verktyg att leka med.
Du kan t ex fixa till så att du får din fjärkontroll att styra filmen (detta är svårare att göra när man bränner på vanligt vis), menyer osv.
Dessa skivor startar naturligtvis direkt efter det att du har matat in den i din DVD.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig något.Sv: Super8 Dubbel8
datorn vid leverans. Tack
Filmen är ca 15 min lång , tänkte börja med det. DVD är LG DVC6800.Sv: Super8 Dubbel8
1. I TMPGEncs Project Wizard väljer du först Super Video-CD PAL och klickar Next
2. Välj din film, Aspect ratio 4:3 625 line (PAL, 704x576) och Next.
3. Next
4. Next
5. Välj vart den färdiga mpeg-filen ska sparas och sen OK.
Fungerar inte SVCD så kan du istället göra en VCD genom att välja Video-CD PAL i punkt 1 och sen 4:3 625 line (PAL) i punkt 2.
Den färdiga mpeg-filen kan du sen bränna som VCD/SVCD i tex Nero och har du gjort rätt så ska Nero INTE konvertera om den ännu en gång.
ThomasSv: Super8 Dubbel8
Ett stort tack till Er som hjäpt mig på traven speciellt Thomas R och saw
som satte mig på rätt spår. Har nu fått tag i en dubbel8projektor , julafton :-) glad.Sv: Super8 Dubbel8
Med Tack till Thomas R saw mfl.
Fler intressanta inlägg i ämnet emotses med tacksammhet
Ha detSv: Super8 Dubbel8
Aktivera denna tråd, om det är någonting som strula, har sysslat lite med det här.