2004-02-02 Citat källa IDG Låter ju trevligt det men jag kommer nog om det blir programmering inte ha öppen källkod men programemt ska vara gratis Visst öppen källkod är oftast inte dålig, men ett krav på öppna standarder ligger högst på önskelistan. > <b> men ett krav på öppna standarder ligger högst på önskelistan.</b> Jag gillar åxå öppna källkoder (Inte för jag brukar titta i dom men dom brukar vara gratis :) Den största invändningen jag brukar ha mot öppenkällkod är supportfrågan. > <b>Den största invändningen jag brukar ha mot öppenkällkod är supportfrågan.</b> Många låser sitt resonemang på priset på programvaran,det är inte allsGrönt ljus för öppen källkod
"Statskontoret har tagit beslut att öppen källkod ska finnas med som alternativ
i alla framtida upphandlingar. Den nya policyn börjar gälla snarast.
Därmed har öppen källkod chans till rejält genombrott i offentlig sektor.
RFV och PPM välkomnar beslutet."
Det är en lisma för ett tigerhjärta att läsa.Sv: Grönt ljus för öppen källkod
Sv: Grönt ljus för öppen källkod
100% medhåll!
Men, vad man ska tänka på är att det nya beslutet bara innebär att mjukvara med öppen källkod ska vara med som ett alternativ, inte att man alltid ska använda mjukvara med öppen källkod. Och som förespråkare för valfrihet och alternativ så tycker jag det är utomordentligt bra beslutat.Sv: Grönt ljus för öppen källkod
Vem bär ansvaret när RSV's system går ner? Antagligen interna driften, det finns inget "fail safe" med en organisation bakom som blir ekonomiskt skyldiga om något går riktigt galet.Sv: Grönt ljus för öppen källkod
Inget konstigt med det, du köper supporten tillsammans med köp av produkten. Titta tex på MySQL, med öppen källkod. Till den kan du köpa support.
Det är ingen skillnad mellan öppen och stängd källkod när det gäller support. Vissa applikationer har support och vissa inte, oavsett källkoden.Sv: Grönt ljus för öppen källkod
säkert att det blir billigare än en icke open.
Den stor vitsen som jag upplevde när Vi förhandlade med tex Thomson var
att det var Vi köpare som ägde koden och kunde modifiera den som ville.
Företaget försvinner support / kunskap går upp i rök.
Mycket riktigt efter 1 ås körning så fick Vi göra radikala modifieringar som
skulle ha kostat oss skjortan om Vi inte ägt koden.