Jag fick ett typiskt kedje-spam-blondin-mail som bifogas nedan. Ganska ointressant om det inte vore för en av frågorna som är en så att säga standard-trick-fråga : Härmed får jag erkänna att jag gick på det. >Kanarieöarna är uppkallade efter sälen. På latin betyder det "sälöarna". Well jag kan inte svara för resten av frågorna eftersom jag inte skrivit det hela, men vad det gäller datumstrulet för oktoberrevolution så är det helt korrekt. Historiska datum
<info>
3.I vilken månad avslutade ryssarna oktober-revolutionen?
a) januari
b) september
c) oktober
d) november
</info>
Svaret är givetvis : enligt vilken kalender? Enligt den då gällande julianska kalendern så var det oktober, men när den gregorianska kalendern infördes så ströks 13 dagar och det blev helt plöstligt en novemberrevolution.
Så nu till min fråga : <b>Hur anges historiska datum idag? I den kalendern som gällde på platsen, vid den aktuella tiden, eller i dagens gregorianska kalender? Någon historieintresserad som kan svara på det?</b>
Och en sak till...inte fick man väl möjligheten att inte svara på frågan i "vem vill bli miljonär?" (se fråga 1) ? Jag vill minnas att det fanns tre livlinor (publiken, ringa en vän, ta bort två felaktiga svar) och inte fyra...
/Per
--------------------------------------------
...och så det tämligen meningslösa blondinskämtet :
<info>
En blondin deltar i tv-showen "Vem vill bli miljonär". TV-värden ställer henne följande frågor:
1.Hur länge varade det 100-åriga kriget?
a) 116 år
b) 99 år
c) 100 år
d) 150 år
Blondinen väljer att nyttja möjligheten att inte svara.
2.I vilket land fann man "Panama hytten"?
a) Brasilien
b) Chile
c) Panama
d) Equador
Blondinen ber publiken om hjälp.
3.I vilken månad avslutade ryssarna oktober-revolutionen?
a) januari
b) september
c) oktober
d) november
Blondinen nyttjar möjligheten att få hjälp via telefon och ringer till en annan blondin.
4.Vad var Kung Georg IVs riktiga namn?
a) Albert
b) Georg
c) Manuell
d) Jonas
Blondinen väljer att ta bort två felaktiga svar.
5.Vilket djur har givit namnet till Kanarieöarna?
a) kanariefågeln
b) kängurun
c) råttan
d) sälen
Blondinen svarar fel och är ute ur spelet.
Scrolla neråt!!
----8<--- klipp klipp ------8<-----
Om du tyckte blondinens svar var fullständigt felaktiga, så kommer här de riktiga svaren:
Det 100-åriga kriget varade i 116 år - från 1137 till 1253.
"Panama hytten" blev funnen i Equador.
Oktober revolutionen avslutades den 7 november.
Kung Georg IVs riktiga namn var Albert. Kungen ändrade sitt namn 1936.
Kanarieöarna är uppkallade efter sälen. På latin betyder det "sälöarna".
Nu är ju frågan , hur mycket smartare än blondinen är du, egentligen??
</info>Sv: Historiska datum
Trodde att det var en sådan "Dumma Blondiner" skämt
Där ser man vad man kan bli lurad och det var lite roligt det :)Sv: Historiska datum
Fel Fel det är Hundöarna. Latin "Canis" som betyder hund.
Försök inte att lära en gammal sjöman vad världens öar heter !!
"Canis Islands" hundöarana
Är det samma klass på resten så är väl även de "bull", orkar inte kolla.
Sen kan man tillägga att Canis låter väldigt likt Finskans "Kauhnis" som betyder vackert.Sv: Historiska datum
Oavsett hur rätt eller fel frågorna är så var det inte det som frågan handlade om :-)