På ett hyreshus här i min närhet.Det tog inte en vecka förrän Där ser man vad lite tv-nyheter gör... Det roliga är väl att även om masten hade varit inkopplad så hade den troligtvis åstadkommit färre strålning än vad de klagande personernas dagliga tv-tittande gör. För att inte tala om oss, det "dator-bundna" folket, vi utsätts dagligen för strålning som är högre än den som en mobilmast avger per månad. Tyvärr har jag tappat bort den exakta källan till det här påståendet, men det är i alla fall en undersökning som gjordes av KTH under sommaren 2003. Jag klagar inte på att det sätts upp ytterligare mobilmaster i mitt område. Tvärtom så välkomnar jag det istället då det innebär bättre täckning och större möjligheter i och med den nya tekniken inom mobil kommunikation. Haha, har du någon källa till "nyheten" Sven? Skulle vara kul att ha... Det bekräftar vad jag alltid misstänkt, Sven. Troligen så kommer somliga av dessa inte ge sig dock..."det måste finnas någon strålning i masten då för MIN huvudvärk är minsann på riktigt!" :-) Farsan berättade om ett kul program där de hade bjudit in lite folk med elallergi. De satt och sa "Ja, jag känner att det är väldigt mycket strålning här inne, det är mycket elekticitet och sånt", sen tog de in folk som kollade em-strålning, och eftersom hela studion var avskärmad så var det mindre strålning där inne än ute i skogen... =) Min far jobbar med försvarets radarstationer och i Kolsva (en by runt hörnet här) har de en radar som används som komplement till den lite större radarn i Arboga, varje gång Kolsva radarn är uppe så är det en tant i ett grannhus som ringer och klagar på att hon mår dåligt så radarteknikerna bestämde sig för att testa henne och skickade upp masten utan någon effekt på tre gånger i veckan men med effekt två gånger i veckan. Resultatet blev att tanten ringde två gånger i veckan! Jippi, de måste kommit på en helt ny energikälla alternativt så är evighetsmaskinens gåta löst. (skämt) även om det inte är masternas fel, och inte ens sändarnas att folk får ont i huvudet eller blir trötta så är reaktionen sund tycker jag. Det är en sund reaktion på "utvecklingen" som går fort fram utan att tillåta reflektion eller allmänt godkännande. >Det är en sund reaktion på "utvecklingen" som går fort fram utan att tillåta reflektion eller allmänt godkännande. Dom har satt upp en Mobilmast.
det strömmade in klagomål från folk som klagade över besvär
från strålningen från masten,barnen hade huvudvärk kärringarna
blev yra i skallen mm mm.
Till saken hör att masten har inte enda tråd kopplad till sig det var ett
experiment för att kolla reaktioner.Sv: Dom har satt upp en Mobilmast.
De påverkar mer än vad man trorSv: Dom har satt upp en Mobilmast.
Sv: Dom har satt upp en Mobilmast.
/JohanSv: Dom har satt upp en Mobilmast.
I allmänhet finns det mycket myter och skitsnack om vad em-strålning är, var det finns och vad det innebär. Varje dag är vi överösta med mängder av strålning; ljus, värme, uv, radiovågor, radioaktiva vågor, mikrovågor. Radioaktiv strålning finns innifrån kroppen och berggrund, kosmisk strålning, osv. Det är för övrigt en av inledningarna till evolutionens fortgång...
Däremot så är jag fortfarande aningen skeptisk till olika mobilmaster.
Skillnaden mellan alla andra typer av strålningar och den som mobilmaster sänder ut är att mobiler fungerar med mikrovågor (samma som finns i mikrovågsugnar). Dessa vågor har ungefär samma våglängd som vattenmolekylen, vilket gör att vatten kan sättas i svängning, vilket i sin tur värmer upp vattnet (precis som i mikrovågsugnen). Effekten av detta kan innebära en höjd temperatur på olika delar av kroppen, med extra stor risk i hjärnan.
Låt säga att man kunde starta en mikrovågsugn med öppen dörr. Det är samma sak att prata i en telefon (men svagare naturligtvis) som att stå utanför mikrovågsugnen. Jag skulle inte göra det frivilligt, så nog fan väntar jag på vettiga studier först.Sv: Dom har satt upp en Mobilmast.
Under 1800 talets slut upptäcktes magnetismen runt en elektrisk ledare vilket sedan gav oss elektriska motorer och generatorer mm.
Under 1900 talete upptäcktes mögelsvampars möjlighet att ta död på bakterier vilket gav os penecilinet.
Båda upptäcktes av en slump.
Tänk om det finns något mera som t.ex. ger effekten av vad dessa "blåsta" elallergiker upplever.
Betydligt mera intressant vinkling än att racka ned på folk.
OBS lider ej av någon åkomma, mer än av nyfikenhet.Sunt att reagera på mobilmaster...
Vad har samhället för reell nytta av att bygga upp nya mobilmaster över hela landet? Mycket liten! Några företag kommer att tjäna kulor, men det är ingen reell nytta med det.
På arbetsplatser kan anställda bli sjuka om de känner att inte har någon kontroll över sin arbetssituation. Inte konstigt då om medborgarna blir sjuka om de känner sammalunda om sin omgivning. Nä, begränsa novofilin (kärlek till allt som är nytt)!Sv: Sunt att reagera på mobilmaster...
Om du levt för hundra år sedan hade du förmodligen stått med plakat och
demonstrerat mot hästlösa vagnar och ångmaskinen, paranoida mörkermänn !