jag satt och slösurfade lite på någon konstig(!?) portal, som jag dessvärre klickade bort mig ifrån någon gång under den närmaste timme. Hehe ... även jag har använt en ZX81. Personligen har jag haft en ZX-80(!!), flera C64, flera Amigor, en ZX Spectrum och flera andra kultdatorer, tyvärr har jag för ont om utrymme för att samla på mig igen... >1040STe med 512mB extra RAM. Otroligt.. 1536mB RAM och 4096 olika färger samtidigt i en upplösning av 800*600 pixlar >1040STe med 512mB extra RAM. Otroligt.. 1536mB RAM och 4096 olika färger samtidigt i en upplösning av 800*600 pixlar 1024 mB = 1024 millibyte = 1.024 byte ram, knappast!Oj, oj, oj.. Vilken nostalgitripp..
Vad jag däremot hittade var denna excellenta sida: http://www.nvg.ntnu.no/sinclair/contents.htm
Jag kommer plötsligt ihåg min första dator, en Sinclair ZX81, som jag fick köpa för mina mödosamt sparade veckopengar så tidigt som 1981. Under loppet av två år så hade man lärt sig BASIC och lite grundläggande assembler, köpt sig en temo-skrivare till "datorn", byggt ett grafikkort som klarade 128*64 i upplösning, kopplat in ett riktigt tangentbord, köpt 16kB minne samt byggt ett ljudkort som man kunde framställa diverse konstiga ljud med. Jag hade till och med klockat upp "datorn" till hela nästan 5MHz, med följden att man fick montera på en massa kylflensar på datorn för att den inte skulle fatta eld så fort man tittade på den.
1982 så var det dags att "uppgradera" och man köpte då en Sinclair ZX Spectrum (48kB).
1983 så införskaffades en Commodore VIC20 till hemmet följd av en Commodore 64 året efter.
1986 så var jag i London på semester och fick då syn på en alldeles ny och fin dator. Detta var den alldeles excellenta Atari 1040ST. Jag tjatade lite på mina föräldrar och fick låna pengar till en 1040STe med 512mB extra RAM. Otroligt.. 1536mB RAM och 4096 olika färger samtidigt i en upplösning av 800*600 pixlar. Det var ju i klass med Commodore Amiga 500 som alla hade tjatat om de sista månaderna.
Efter detta så tog "den gamla åldern" slut och man började kolla mer och mer på PC-systemen eftersom det var den senaste "hypen". Mi nförsta PC var en "bärbar" 286 (18MHz, 16mB RAM) men Windows 3.0. På senare år har jag tänkt på hur mycket roligare det var på den "gamla goda" tiden, när allt var så väldigt nytt. Nu för tiden så sitter man mest med samma "gamla" system år ut och år in. Inget speciellt nytt dyker upp på marknaden, om man bortser från att processorernas hastighet har mångdubblats de senaste 6-7 åren.
Nej, nu får jag sluta vara nostalgisk innan jag beger mig ut på eBay och letar upp någon som har gamla datorer att sälja. ;-)
Avslutar dock med dessa ord som min kompis yttrade för några veckor sedan: "Jag vill ha operativsystemen på ROm igen, alternativt EPROM så att man kunde fulhacka systemen efter eget önskemål".Sv: Oj, oj, oj.. Vilken nostalgitripp..
Skrev ett kvittoprogram - där man fyllde i vara, antal, pris och till slut fick ett litet kvitto.
Fick det publicerat i någon datortidning och någon skåning ville att jag skulle modifera det. Kommer inte ihåg varför det inte blev av - förmodligen ville han ha något gjort som inte gick att göra på den datorn.
Ungefär samtidigt så "jobbade" jag på en ABC-80 i skolan. Det fanns en dator som vi kunde använda till dator-övningarn i Matten.
Där gjorde jag en seriefigur som blinkade med ögonen - och modifierade ett annat program från nån tidning som beräknade bästa placeringen för högtalare i vardagsrummet.
Har också spelat på VIC-64 - man grävde gångar och försökte knuffa diamanter ...
Senare i högskolan blev det ABC-800 med disketter! och riktiga skrivare!!
Ack ja ...
Apropå din kompis ord - det finns numera disklösa datorer, s k blackbox - som har allt uppladdat i RAM - har tyvärr bara sett dem, vet ej fabrikat ...Sv: Oj, oj, oj.. Vilken nostalgitripp..
Sv: Oj, oj, oj.. Vilken nostalgitripp..
Äh... inte fel enhet nu eller något? 1536 mB ram?Sv: Oj, oj, oj.. Vilken nostalgitripp..
>Äh... inte fel enhet nu eller något? 1536 mB ram?
Nä, tror inte det. Atari 1040ST hade 1024mB RAM som standard.
1024mB+512mB=1536mB.
Eller har jag missat någonting vesäntligt inom den här simpla matematiken?Sv: Oj, oj, oj.. Vilken nostalgitripp..
om mB = megabyte då:
1024 mB = 1 gigabyte ram, något som jag nyligen skaffat och bara drömde om 1995 när 32 MB kostade 1400:-
så 1024 ST står för 1024 KB == 1MB + 512 KB = 1.5MB....