Belackarna MK mfl "moderattöntar" tycker att Sverige är så djä.. kass. Jag är stolt att vara svensk och jag bryr mig inte om vem som är statsminister och sådant. <b>Jag är stolt över att vara svensk och hur Sverige fungerar under nuvarande ledning.</b> >För nästan exakt ett år sedan gick min mormor äntligen bort. Hon spenderade sex <b>Du skall skämmas ögon och öron av dig som kan beskriva denna missär och</b> Sven är sååååå knäckt ;) "Märklig inställning att det är alltid någon annan som skall betala" >Du skall skämmas ögon och öron av dig som kan beskriva denna missär och Min sambo är timmanstäld på sjukhus. På avdelningen där hon jobbar har de vikariat som inte är tillsatta p.g.a anställningsstopp. De vill anställa henne men får inte. "j*vla dålig service till sina medborgare" - Jämfört med vilket annat land på denna jord ? Jag jämför inte med nåt annat land. Jag anser att det jag betalar till staten/kommun/landsting inte motsvarar vad jag (eller någon annan) får tillbaka... alltså har jag en dålig service i förhållande till vad jag betalar. "- Jämfört med vilket annat land på denna jord ?" Tyvärr är det väl så att resurserna inte räcker till allt o alla idagsläget. >Hur fan kan det vara viktigare att hålla en budget än att se till att ha personal på ett sjukhus! Tyvärr verkar det dock som om många tjänster inom offentlig/statlig förvaltning går åt till att hålla budgeten istället för att utföra arbetet som egentligen skall utföras. Har t.ex. kompisar som jobbar in försvaret. Tror ni att deras jobb går ut på att utbilda värnpliktiga, det trodde iallafall jag i min enfald, ånej, de ägnar mest tid åt att skriva budgetar och försöka få pengarna att räcka till... hela jobbet går ut på "vad kan jag göra för 10 000 kr" istället för att se till att de värnpliktiga blir utbildade. Allt de här är ju ett enormt slöseri med resurser... antingen utbildar man värnpliktiga eller inte. Väljer man att utbilda så måste utbildningen komma i första hand, inte vad det kostar... Vad skall man ha försvaret till? Behöver vi försvaret? >"de ägnar mest tid åt att skriva budgetar och försöka få pengarna att räcka till..." "Välkomna till verkligheten" Det är klart som f*n att man lägger en budget men man lägger inte 90 % av resurserna på att kolla att budgeten går ihop. Inte lägger du väl ner 8 timmar per dag för att lägga, följa upp budgetar och annat administrativt arbete som privat person? Jag lägger ner minst 8 timmar per dag i ett produktivt arbetesom genererar pengar i min plånbok, sen kanske jag lägger ner 20 min per dag i "administrativt arbete" för att fördela de resurserna. Så borde en "normal" verklighet se ut... inte tvärtom Självklart lägger man inte ned 90 % av sin tid på att kolla budgeten då är man klantig amatör. Jag tror vi snackar vi förbi varandra. Visst är väl en budget ett bra styrinstrument för ett företag. Men en person som är utbildad inom ett visst arbete, t.ex. sjuksköterska, officer, programmerare, maskinist osv, skall inte behöva hela tiden bry sig om budgeten, "om vi gör det här, spräcker vi budgeten då...", "om vi genomför den här grejen vad kan vi då inte genomföra"... de skall hålla på med vad de är utbildade för. Urklipp från ortens tidning:Sverige fick 3 stora A
Ni kan kanske fundera på varför Vi fick 3 stora A i världens omdöme
om hur landet funkar och prognos inför framtiden.
Jag är stolt över att vara svensk och hur Sverige fungerar under nuvarande ledning.Sv: Sverige fick 3 stora A
Sv: Sverige fick 3 stora A
Minsann, den dumme är glad över små ljusglimtar som tittar fram då och då...
Och vilken undersökning tar du detta ifrån?
Är du verkligen nöjd med hur vi har det idag?
* Hög arbetslöshet
* Hög sjukskrivning
* Osäkerhet när man vistas ute på en del områden
* Skrämmande integrationspolitik. Våra kära invandrare som har enormt mycket att
ge till samhället tvingas att gå på socialbidrag och betraktas som idioter i det
svenska systemet.
* Äldrevården. Större delen av den kvinnliga delen i min släkt jobbar inom vården, det
de märkt de senaste tio åren är:
* Hårdare arbetspass, mindre folk och enorma nedskärningar
* De mår själva dåligt, usla löner för mycket arbete
* Behandlingen av de gamla är grotesk...
Exempel från verkligheten: För nästan exakt ett år sedan gick min mormor äntligen bort. Hon spenderade sex månader på sjukhus, och dessa sex månader var de värsta i hennes liv. Extrem vanvård(tvättning skedde med LÅNGA mellanrum), hon fick ingen hjälp med att äta(hon var för svag för det), hon blev bestulen på sina INLÅSTA saker, liggsår, noll medkänsla och det slutade med att hon försvann in i sin egen lilla värld... Bör det nämnas att sjukhuset i slutändan ville vägra att ge henne vård?
Detta är ETT exempel av många. Att bli gammal i detta land är en mardröm.
* Psykvården, vi har ju sett hur det kan gå...
* Besparing inom skolan, jippie....
Sven, jag kan fortsätta oändligt länge, men besparingspolitik och kollektivistisk tänkande
fungerar aldrig som den ska. Man kan ju även se att sossarna hela tiden försöker gömma
undan sina felsteg, och när de väl syns så uppmärksammas de tyvärr alltför lite...
Jag förstår inte hur man kan säga att man är stolt över att vara svensk när folket(gärna
"svagare" människor typ gamla, sjuka och invandrare) behandlas som de gör...
/MichaelSv: Sverige fick 3 stora A
månader på sjukhus, och dessa sex månader var de värsta i hennes liv. Extrem
vanvård(tvättning skedde med LÅNGA mellanrum), hon fick ingen hjälp med att äta(hon var för svag för det), hon blev bestulen på sina INLÅSTA saker, liggsår, noll
medkänsla och det slutade med att hon försvann in i sin egen lilla värld... Bör det
nämnas att sjukhuset i slutändan ville vägra att ge henne vår
Du skall skämmas ögon och öron av dig som kan beskriva denna missär och
dessutom skylla på andra. Vad gjorde du och de dina åt detta,hade Ni inget ansvar för
att mormor hade det drägligt.Räcker det med att "kacka i eget bo" så är problemet löst ?
Stor skam på torra land ,stackars mormor till sådana anhöriga,för det finns väl fler än du kvar av familjen ?
Märklig inställning att det är alltid någon annan som skall betala,alltid någon annan
som skall ta hand om mormor ett trefaldigt FyFaen och stor skam.Sv: Sverige fick 3 stora A
Givetvis ett korkat svar från din sida igen... Sven, jag gav dig ett exempel, att du inte förstår hur
illa det är ställt med landet är ditt problem.
Och givetvis gjorde vi allt vi kunde, men du tror väl verkligen inte att man kan spendera 24/7 på
sjukhuset...?
<b>Märklig inställning att det är alltid någon annan som skall betala,alltid någon annan
som skall ta hand om mormor ett trefaldigt FyFaen och stor skam.a</b>
Låta andra betala?
Lilla vän, min mormor hade hela livet arbetat hårt, betalat skatt och varit laglydig. Hon röstade
glatt på ditt favoritparti och hon var som alla andra. Men din politik kunde inte ens ge henne
ordentligt med personal och en vettig vård vid livets slut...
Du glömde de övriga bristerna i din politik som jag tog upp, men du kunde givetvis inte
komma på ett svar på dessa problem...
/MichaelSv: Sverige fick 3 stora A
By the way, gå tillbaka till förskolan och lär dig lite grammatik så man kan läsa dina inlägg utan att behöva staka sig, Sven!Sv: Sverige fick 3 stora A
Nädå, det kommer att ändra på sig, ingen annan ska behöva betala för din eller andras vård. Sköt det själva, ni har pengar. Vi närmar oss ett sådant samhälle med stormsteg, vanskötsel av landsting, hålla folk i statliga och kommunala jobb för att frisera arbetslöshetssiffrorna och så vidare är den socialdemokratiska modellen och den håller inte!
Jag brukar kalla kommunalt anställda för dolt arbetslösa, alla är inte det för vissa fyller en faktisk samhällsfunktion men de som tjänar kulorna och gärna lallar runt och berättar hur andra ska göra är värdelösa. Har en kompis som praktiserat på kommunkontoret här i Köping och hans enda kommentar var "hur fan kan dom sysselsätta så många med så lite att göra?", sannolikt är det rätt talande för hela gruppen byråkrater i vårat samhälle...
Tjejens mor jobbar med äldreomsorg, hon är sjukskriven ca 50% av arbetsåret på grund av överbelastning och tjänar en tredjedel (efter 20 år i yrket) av vad en pappersvändare på kommunkontoret tjänar. Vem borde hjälpa vem?
30 & 40-talister, passa er... Eran vård på slutet blir inte vacker och det är ni själva som ställt till det, enda hoppet för oss era barn är att ni dör knall och fall så vi kan få ta del av en del av pengarna ni roffat åt er! Nu låter jag kanske elak och hård men för alla oss i verkligheten är livet elakt och hårt...Sv: Sverige fick 3 stora A
dessutom skylla på andra.
Det är fan du som skall skämmas som sitter och försvarar den politik som drar det här landet ner i skiten... Men jag förstår, när jag var liten så var ju allt så himla bra, det fanns bostäder, jobb och plats på sjukhusen, alla har vi väl blivit hjärntvättade... men idag får vi betala den kakan och de som blir lidande är knappast din generation Sven utan min...
Jag fattar inte hur ett land som har ett världens högsta skattetryck kan ha så j*vla dålig service till sina medborgare. Jag tycker man skall få vad man betalar för, men i det här landet betalar man först en skyhög skatt och sen när man vill utnyttja någon service (som man redan betalat för) så måste man betala ännu mer.
Hur många miljarder är det egentligen som försvinner på grund av administrationen inom den offentliga sektorn? Det känns som att ingen har ansvar för nånting och våra skattepengar försvinner i pappersvändandet på någon kommunal/statlig förvaltning. Det börjar bli dags för lite effektivisering i det här samhället framförallt bland dessa kaffedrickande pappersvändare....Sv: Sverige fick 3 stora A
Hur fan kan det vara viktigare att hålla en budget än att se till att ha personal på ett sjukhus!
I bland är de tvungna att ta in personal utan någon som helst utbildning då ingen med utbildning kan ställa upp och jobba!
Akta er för att bli sjuka!Sv: Sverige fick 3 stora A
Tycker Sverige är toppen trotts högt skattetryck. Antingen betalar var och en eller så hjälps man åt.
Sveriges återtagande av en hög kreditranking är kalas oavsett om man är sosse eller moderat!!! Sv: Sverige fick 3 stora A
Jag ser inget fel i att betala skatt (för att jämna ut kostnaderna i samhället) men då skall medborgarna få vad de betalar för. Idag verkar det som om det mesta försvinner i inproduktiv administration istället för att gå till de som behöver resurserna (läs fler läkare/sjukskötare/sjuksköterskor, lärare, poliser, vårdplatser, dagisplatser etc).
En intressant grej är ju att en helt privat dagisplats kostar mindre än en kommunal (där de har dubbelt så många barn per anställd än på det privata), för mig går den beräkningen inte ihop...Sv: Sverige fick 3 stora A
Jämför med Tyskland, Norge, Finland och Danmark till exempel...
"Tycker Sverige är toppen trotts högt skattetryck."
Absolut!
"Antingen betalar var och en eller så hjälps man åt. "
Inget fel med att hjälpas åt men då ska man få vad man betalar för.. Idag betalar vi svenskar ca 60-75% av vår disponabla inkomst (netto!) i direkta eller indirekta skatter, resten är det som hamnar som vinst hos företagen alternativt eget sparande. Jag tycker inte att jag får ut tjänster värda ca 17000:- i månaden från samhället och det skulle jag kunna nöja mig med om det inte vore för att jag inte får någon operation mot min snarkning, operationen kostar sjukhuset ca 50-60 tusen kronor vilket jag med lätthet betalat in i form av skatt flera gånger om. Tycker inte du att jag är berättigad till den? Mitt landsting tycker inte det. Hade jag inte betalt en så hög skatt så hade jag bekostat den privat, hade landstinget lite mer koll på sina pengar så hade jag antagligen fått den.
Hur vet jag då att landstinget har dålig koll på sina pengar, jo med enkel logik! Det finns privata sjukhus som drivs med landstingspengar, dessa sjukhus har alltså tillgång till samma budget per patient och de drivs med vinstintresse medan landstingens sjukhus drivs med stora underskott och samtidigt har de samma kvalitet på primärvården. Landstingen har en sämre eftervård vilket också är förvånande...Sv: Sverige fick 3 stora A
Tycker inte det är bättre i de länder som rabblas upp. Norge har pengar men kan inte använda dem. Tyskland är inget välmånde land som tar hand om alla. Danmark och Finland liknar Sverige men är inte bättre.
Moms var väl en svensk uppfinning som skulle vara tillfällig. Men tydligen var den så bra så nästan alla länder har anamat den i olika utsträckningar.
Skulle man ta bort momsen så skulle de bli ännu sämmre.
Man kan enklast säga som så att den slant man får kvar i plånboken med dagens skattetryck är nästan lika lite som om vi skulle ha ett lägre.Sv: Sverige fick 3 stora A
Jag tror att de som bestämmer på sjukhuset gärna skulle antälla betydligt flera om de hade råd. Nu blir de tilldelade en viss budget som de måste hålla.
Jämför nu budget med din egen plånbok.
Exempelvis, om du har 1000 kronor i den kan du välja vad du vill köpa för de pengarna. Du kan välja att inget köpa eller att köpa för maximalt 1000 kr. Behöver du köpa för mera kan man tänkas låna pengar vilka sedan måste betalas tillbaka. Du kan dock aldrig köpa för mer pengar än du har utan att skaffa mera.
Tilldelas en verksamhet en budget med en viss summa pengar så kan man inte betala löner med mer än de pengar som budgeten ger som utrymme. Om man tror att man kan överskrida budgeten måste de pengarna tillföras från annat håll liknande som en privatperson får låna pengar om han önskar förbruka mer än sina tillgångar.
Så budget är inget hokus pokus utan precis samma som småskolans mattematik enligt: "Antag att stina har tre kronor att köpa godis för, hur många klubbor kan hon köpa om ..."
Vad man däremot kan göra är att omfördela kostnader eller förändra verksamhten med syfe att få mera för samma eller mindre kostnad vilket kallas för effektivisering, liknande privata företagens arbetsverktyg. Man kan dock aldrig få mera pengar genom att överskrida budgeten.Sv: Sverige fick 3 stora A
BLI POLITIKER!!!! Sv: Sverige fick 3 stora A
Välkomna till verkligheten. Privata sektorn har gjort budgetar de seanaste 100 åren och varit tvugna att följa dem för att klara sig i en tuff konkurrens från andra företag. Nu tror jag knappast några företag lägger så stor del av sin tid på detta arbete eftersom de lärt sig hur man ska göra vilket jag hoppas dina bekanta också ska göra.
Att göra en budget gör även många privatpersoner varje år för att få en god privatekonomi och klara av kostnader för t.ex. hus och familj. Endast de som enfaldigt tror att man inte behöver budget kommer kostnaderna lika plötsligt för som vägförvaltningen då man plötsligt upptäcker att "Oj snöar det i Sverige"
(sista var inte snällt, om någon berörd läser så ta det för ett skämt)
Visst sjutton måste även privatpersoner få pengarna att räcka till.
Man bukar säga att man får rätta munnen efter matsäcken.Sv: Sverige fick 3 stora A
Varför ska man bara acceptera verkligheten? Varför inte ställa lite krav på politikerna hur stor del av budgeten som max får nyttjas till administrativa sysslor? Jo, för politikerna tycker att 30% av budgeten är en acceptabel nivå för ett sjukhus (t.ex.) vilket är vansinne, kolla på innehavarna av 90-konton de har krav på sig och får pengarna att räca till ändå...
"vad ska man med försvaret till?"
Mycket, det är en bra grej att ha, kanske inte i nuvarande form men det är bra att ha ett nationellt försvarssystem anpassat till aktuell hotbild...Sv: Sverige fick 3 stora A
Jag är budgetansvarig för en mindre avdelning med ett antal medarbetare samt hyffsat antal miljoner i budgetansvar. Jag lägger ned ca 20-30 timmar med att sätta budget och ca 20 minuter per vecka att följa upp budgeten. Att sedan hålla den på de nivåer som är ett naturligt måste ligger i det vanliga arbetet och tar ingen tid.
Kan man inte hålla det på den nivån så tycker jag att man ska byta arbete eller förklara för sin ledning att det är fel.
Jag har i och för sig 20 högskolepoäng i matte med massa eländig flervariabelanalys mm men behöver för budgeten inte mer än grundskolans matte med fyra räknesätt och ett normalt stycke förstånd för att sköta den.
Hur man kan lägga 90% av resurserna på att hålla på med budget är ofattbart.
Förslagsvis rekomenderas att använda en vanlig dator med excel så går arbetet otroligt mycket lättare än med papper och penna.Sv: Sverige fick 3 stora A
Min uppfattning är att inom den offentliga sektorn och även inom den privata läggs det alltför stor vikt vid saker som egentligen inte tillför något. En budget är ju ingenting som skall vara hindrande, en budget skall vara ett styrinstrument. Likadant som en systemdesign. Om man upptäcker att systemdesignen inte håller, så anpassar man ju inte programmet efter systemdesignen och levererar en undermålig produkt utan man ändrar ju systemdesignen och leverar en bra produkt.
Ang. försvaret så kan man ju se det så här: om vi nu har bestämt oss för att vi skall ha ett försvar så skall man ju göra det bästa av den situationen. Att kalla in värnpliktiga för 7-15 månaders "utbildning" där utbildning består av i stort sett grön-tjänst och inte mycket mer (eftersom pengarna knappt räcker till nåt mer) är ju bara slöseri. Dels förlorar man det ev. arbete eller ökande av intellektuella kapitalet (utbildning) som dessa värnpliktiga skulle ha utfört, dels så får man soldater som undermåligt utbildade och dåligt utrustade. Man förlorar alltså dubbelt upp...
Resursslöseri är ordet, sa Bill (som Sven brukar utrycka det)bara 50% av tiden ägnas åt kärnverksamhet
"De kommunanställda ägnar bara halva sin arbetstid till att ge invånarna service - resten av tiden går åt till bland annat administration och byråkrati. Det är slutsatsen av en treårig studie i Gävle kommun. "Bilden är likadan över allt i landet", konstaterar Ingemar Westin, ekonomichef i Gävle.
Men lösningen stavas inte med höjd skatt, enligt Westin.
Under tre år har han tillsammans med några kolleger analyserat vart pengarna i kommunen egentligen tar vägen.
Skattehöjningar hjälper inte. Pengarna sugs in i systemet utan att ge någon effekt för invånarna säger Ingemar Westin.
Resultatet av studien är inte särskilt upplyftande, men desto mer avslöjande.
Cirka 50 procent av all tillgänglig tid använder personalen till kärnverksamheten. Det förklarar varför det upplevs som att vi har mindre pengar, när vi i själva verket har mer pengar än tidigare, säger Ingemar Westin.
De nya skattepengarna försvinner i ett sorts svart hål.
Pengarna försvinner och du får ingen effekt av de pengar som du skjuter till. I det läget måste man börja titta på strukturen och på det sätt som vi valt att styra och leda den här verksamheten, säger Ingemar Westin."