Började jobba i en livsmedelsaffär för några månader sedan och har nu kommit på något. Kunder i alla avseenden suger förutom när det ska till att betalas... samma sak med användare och chefer! Sommarjobbade på Konsum (som nu är nerlagt) i tre veckor för några år sen och det var ett rent helvete. Först och främst var man en slav, vilket inte förvånar mig. För det andra så var i princip alla kunder idioter och blev sura om man inte visste exakt vart allt fanns. Jag kommer nog aldrig att jobba i någon liknande affär mer, om jag verkligen inte måste. >som förväntar sig att en livsmedelsaffär har allting, alltid på något magiskt vis. >Det tror jag ingen förväntar sig. Men det är ganska naturligt att en affär med bredare utbud kan tillfredsställa fler kunder, och därmed bli populärare, så det borde ligga i deras intresse att ta in produkter som kunderna efterfrågar. Det finns undantag. Det finns undantag. Kan väl tillägga att då jag skrev detta hade jag haft en riktigt dålig vecka på många olika sätt. Måste få avreagera mig lite...
Innan en person kommer in i affären kan dem vara hur trevliga som helst, men så fort dem får titeln "kund" så förvandlas flertalet till oansvariga, otrevliga, respektlösa idioter, som förväntar sig att en livsmedelsaffär har allting, alltid på något magiskt vis.
man försöker förklara att vi inte har ofantliga lager eller att det faktsikt finns andra som handlar där.
Och så fort det är fler än tre personer framför i kassakön så är kön lång???
En limpa som bara håller i fem dagar till börjar bli gammal???
Det finns bara fyra olika märken falukorv, men inte det femte som just jag måste ha???
Jag förstår mig inte på detta, och blir riktigt ledsen, sur och arg över att höra dessa klagomål.
Som tur är finns det bra, roliga förstående och glada kunder och arbetskamrater. Det är dem som gör att jag vill gå och lägga mig nu så att jag kan gå upp tidigt imorgon glad och trevlig för att baka färskt bröd så det luktar gott i butiken när vi öppnar.Sv: Måste få avreagera mig lite...
Sv: Måste få avreagera mig lite...
Sv: Måste få avreagera mig lite...
Det tror jag ingen förväntar sig. Men det är ganska naturligt att en affär med bredare utbud kan tillfredsställa fler kunder, och därmed bli populärare, så det borde ligga i deras intresse att ta in produkter som kunderna efterfrågar.
>Och så fort det är fler än tre personer framför i kassakön så är kön lång???
Köns längd spelar mindre roll, det är kassörens/-skans effektivitet som räknas (och naturligtvis hur mycket de framför i kön fördröjer genom att fippla med pengar och annat). Den lokala livsmedelsaffären hade för något år sedan en gammal dam som satt i kassan och som var ökänd för sin slöhet. För varje kund hon betjänade klarade hennes kollegor av tre.
>Jag förstår mig inte på detta, och blir riktigt ledsen, sur och arg över att höra dessa klagomål.
Menar du att kunder inte ska klaga när det är något de inte tycker om? Vad skulle då driva er (företaget, affären) till att förbättra och förnya er? Alternativet är ju att man håller käften och sedan väljer en annan butik som passar en bättre, och då förlorar ni kunder istället.
MSSv: Måste få avreagera mig lite...
Ja självklart men sen finns det kunder som tycker att man ska ha saker som ingen egentligen köper, inte ens dom, men så har de sett något recept där man skulle ha det och affären förväntas ha det, även fast vi kankse inte säljer några fler av den varan.
>Köns längd spelar mindre roll, det är kassörens/-skans effektivitet som räknas (och naturligtvis hur mycket de framför i kön fördröjer genom att fippla med pengar och annat).
Jovisst är det så. Men det verkar inte spela någon roll om det är ett par framför som bara ska köpa tidningen, ibland börjar det muttras ändå. HAr man verkligen inte tid att stå i kö i fem-sju minuter?
(Jag skulle tro att medelåldern på våra kassörer/-skor ligger vi 25, och dom flesta har ett bra tempo).
>Menar du att kunder inte ska klaga när det är något de inte tycker om? Vad skulle då driva er (företaget, affären) till att förbättra och förnya er? Alternativet är ju att man håller käften och sedan väljer en annan butik som passar en bättre, och då förlorar ni kunder istället.
Självklart vill man ha kritik och klagomål, om det är berättigat. Jag går alltid runt med ett block i fickan där jag skriver upp allt jag får höra av kunder som rör affären och detta går jag igenom och ger sedan till chefen. Så att även han får veta vad som efterfrågas mycket eller om nytt ofta är slut osv.
Det jag blir trött på är helt onödigt gnäll, och folk som bara måste få berätta allt som är dåligt. Ibland får man stå och försvara hela mänskligenheten känns det som.Sv: Måste få avreagera mig lite...
Brukar tillbringa en del tid på Västkusten i Kungshamn. Där finns en butik som heter ICA Skeppet. Där är ofta mycket folk på sommaren och då blir det trångt och mycket köer. Trotts detta är alltid personalen glad och kunderna likaså. Ofta tar någon vara slut pga att man inte har plats för så mycket som det borde behövts men man lyckas oftast hitta alternativ så att man blir nöjd. Alla väntar tålmodigt i köer som liknar juhandelns längd utan att gnälla. Utanför är det ofta mycket bilar på parkeringsplatserna men efter lite väntan brukar man finna en plats och alla platser är GRATIS i hela Kungshamn.
Har varit några gånger där under vintertid och stämningen är lika trevlig då så allt kan ej bortförklaras med stressfri sommartid.
Men med de köer och stress som borde skapats av att komma in i en butik där vissa varor är slut och se en jättekö samt vara hungrig efter en dag på stranden borde skapa dåligt humör men så är inte fallet.
Måste vara något speciellt med atmosfären som jag ej har svaret på.
Kan det vara luftens höga salthalt, bergens kraft eller är det bohuslänningens harmoniska sinne som smittar av sig?
Där finns även en underbar bygghandel. Man kunde plocka till sig varor och lasta på en lånad släpkärra (gratis lån hos dem, med kommentaren hur skulle du annars kunnat få hem det du köpt). De gick inte ens ut och kikade på vad jag lastat och tog inte mitt namn då jag fick låna kärran. Man litade på vad kunden uppgav och att han skulle komma tillbaka med kärran. Sådant har jag aldrig upplevt någon annan stans i Sverige de senaste 20 åren.Sv: Måste få avreagera mig lite...
Brukar tillbringa en del tid på Västkusten i Kungshamn. Där finns en butik som heter ICA Skeppet. Där är ofta mycket folk på sommaren och då blir det trångt och mycket köer. Trotts detta är alltid personalen glad och kunderna likaså. Ofta tar någon vara slut pga att man inte har plats för så mycket som det borde behövts men man lyckas oftast hitta alternativ så att man blir nöjd. Alla väntar tålmodigt i köer som liknar juhandelns längd utan att gnälla. Utanför är det ofta mycket bilar på parkeringsplatserna men efter lite väntan brukar man finna en plats och alla platser är GRATIS i hela Kungshamn.
Har varit några gånger där under vintertid och stämningen är lika trevlig då så allt kan ej bortförklaras med stressfri sommartid.
Men med de köer och stress som borde skapats av att komma in i en butik där vissa varor är slut och se en jättekö samt vara hungrig efter en dag på stranden borde skapa dåligt humör men så är inte fallet.
Måste vara något speciellt med atmosfären som jag ej har svaret på.
Kan det vara luftens höga salthalt, bergens kraft eller är det bohuslänningens harmoniska sinne som smittar av sig?
Där finns även en underbar bygghandel. Man kunde plocka till sig varor och lasta på en lånad släpkärra (gratis lån hos dem, med kommentaren hur skulle du annars kunnat få hem det du köpt). De gick inte ens ut och kikade på vad jag lastat och tog inte mitt namn då jag fick låna kärran. Man litade på vad kunden uppgav och att han skulle komma tillbaka med kärran. Sådant har jag aldrig upplevt någon annan stans i Sverige de senaste 20 åren.Sv: Måste få avreagera mig lite...
Idag älskar jag mitt jobb! Förutom att semlorna tog slut och att det var in en kille och försökte sno sex(!!) fläskfiléer så var det en helt jättebra dag.
Självklart med en del annat små tjaffs som alltid men det får man ju ta.