Underbart avsnitt av Insider idag på TV3. Ett antal clowner, inklusive Jörgen från "Förnimmelse av mord" på Kanal 5, avslöjades som de lögnare de är. Jag brukar sammanfatta min "avsky" (kom inte på något mildare ord, det jag menar är mycket mildare), mot alla som tror på eller påstår sig kunna sånt som "inte kan förklaras" så här (jag tar gud som exempel): Ja, placebo är intressant. Personligen tycker jag inte det är något fel med det, så länge man ser till att det håller viss värdighet. Om man märker att placebo fungerar på en patient så berättar man inte att det är fejk, utan säger att det har utvecklats en ny sorts medicin som är lite effektivare och mycket billigare. Effekten blir större, det blir inga dyra kostnader (kan räcka med 50 spänn i månaden) och då tycker jag det är ok att behålla det. >TV3 levererade vad public service-tv inte vågar närma sig Well, det var ju bra iofs att SVT debatterar det hela, men det var i första hand avslöjande dokumentärer som jag tänkte på. Debattprogram i all ära, men de brukar inte leda till mycket, och det är lite budget-tv över att samla ihop några proffstyckare i en studio. Men jag ska kolla på debatten, så kanske det känns lite mer motiverat att betala tv-avgiften i framtiden :-)Insider - James Randi
En bunt rutgängare (folk som springer omkring med slagrutor) fick sig också en törn. Fyra olika rutgängare fick placera en säng på det optimala stället i ett rum, fritt från "Curry"-linjer och "Hartmanns"-kors eller vad det nu hette, och alla "Experter" placerade sängen på olika ställen. Busted! Sluta sno termer från fysiken och andra riktiga vetenskaper för att ge sken av att ni är seriösa. Alla dessa fält. krafter och energier som ni säger er känna, existerar inte annat än i er hjärna.
En tokhjärna fick 14.000 kr per månad i flera år av arbetsförmedlingen i Gävle (totalt 500.000 av skattepengar) för att studera reinkarnation, genom att jämföra bilder på nutida popstjärnor med bilder på klassiska kompositörer. Prince (artist former known as) var om jag minns rätt i ett tidigare liv Beethoven enligt snubben...*fnys* Jag vill inte betala skatt längre...
Astrologi-asses, kristall-kufar, magnet-mutanter, slagrute-slasar, parapsykologiska psykfall, ni är avslöjade. Ställ upp på James Randi-utmaningen http://www.randi.org/research/index.html och hämta era $1.000.000 om ni verkligen kan vad ni påstår er kunna...
TV3 levererade vad public service-tv inte vågar närma sig, allt ska ju accepteras i public service...Nu är jag övertygad...Public service suger...reklam-tv-kanalerna är bättre...Bara Vetenskapens Värld är sevärt på SVT (fast Vetenskapens Värld visar ju nästan bara BBC-dokumentärer så det är ju inte precis egenproducerat material)....Sv: Insider - James Randi
Visst... jag kan inte bevisa att det inte finns någon gud, ni kan inte bevisa att det finns någon.
Men varför ska man börja tro på gud från första början?
Och när ni försöker få mig att börja tro på gud, var är era argument?
Jag kan lika gärna säga att tomten finns, för jag kan inte bevisa det, och ni kan inte motbevisa det. Jag kan ge tusentals hänvisningar, jag kan berätta att jag har "känt Tomtens närvaro", och jag kan sjunga sånger om honom. Inte får det er att tro på tomten för det?
Jävla fånerier alltihopa.
Och än värre blir det när new age-dårar och annat försöker få det till att de har en vetenskaplig grund bakom. Krafter, fält och energier finns, men det finns inte en enda forskare som tror på en kraft förrän den är uppmätt. Traditionellt så har man inte antagit någonting förrän experimentella resultat uppnåtts. Det har väl förändrats lite iom kvantmekaniken, men ingen påstår att man vet att något finns innan man ar belägg för det.
Det roliga är när de med "övernaturliga krafter" ska förklara det med att man bara använder 10% av hjärnan och att resten kan användas till övernaturliga grejer.
För det första; varför skulle det vara så att det var övernatuliga grejer där?
För det andra; det är inte sant, vi använder i stort sett hela hjärnan...
(Nu fick jag dagens rage här... har stört mig på skolans kristna förening hela dagen...)
PS: inget ont mot folk som tror på vad det än må vara; ni ska självklart få lov att göra det. Jag tycker däremot att ni är korkade...Sv: Insider - James Randi
Det där lät som när en kompis påstod att jag kunde bli frisk genom att bära koppartråd runt halsen.
Hon menade att hon hade blivit jättebra av det, jag tror inte ett smack på det, alltså blev jag inte frisk, hon däremot blev bättre, men det bevisar bara att tron kan försätta berg.
Hon trodde stenhårt på att hon skulle blir bättre, men jag tvivlar på att det var koppartrådens förtjänst, snarare människans pskykiska förmåga att hela sig själv, tror man att man är sjuk så blir man sjuk, tror man att man blir frisk av mediciner så blir man det.
Detta är också bevisat har jag för mig, människor som fick placebo mot någon sjukdom blev mycket friskare och kände sig bättre.
Men tyvärr så är det väl på detta sätt som en del tjänar pengar genom att mjölka lättlurade personer på pengar.
//Anna-KarinSv: Insider - James Randi
Det är ju inget konstigt med förhållandet mellan psyke/kropp egentligen. Hjärnan styr kroppen - mår hjärnan dåligt påverkar det kroppen. Men som sagt, se till att göra det med värdighet.Sv: Insider - James Randi
"Debatt" på tisdag (22:00 i SVT1 har jag för mig) ska behandla samma ämne. Nu är det ju lite skillnad debattprogram och "avslöjande" dokumentärer, men jag ser inte att SVT undviker ämnet direkt.
MSSv: Insider - James Randi